Bijdragen aan De Groene Amsterdammer (juni 1946-juli 1956)(2017)–Matthijs Vermeulen– Auteursrechtelijk beschermd Inhoudsopgave Parijsche auspiciën I - Een schilder Parijsche auspiciën II - Een beëindigde wereld Parijsche auspiciën III - Kunst en moraal Parijsche auspiciën IV - Kunst en Politiek Parijsche auspiciën V - Een godgelijke macht Parijsche auspiciën VI - Kunst en Maatschappij Parijsche Auspiciën VII - Seizoen in de hel Parijsche auspicien VIII - Het leven van den tijd Parijsche auspiciën IX - Dichters en dokters The Rape of Lucretia La Valse - Pears en Britten - Een Symphonie Wederontmoeting met Diepenbrock Een Componist De ontvoering uit het Serail De laatste werkelijkheid van de cubisten en de abstracten Een jurk - Een vergissing - Een beetje snobisme Bruno Walter - Een pianiste - Quartet van Hindemith - Manuel de Falla Dirigenten Noémie Perugia - Wij en de wereld Vier noviteiten Oorsprong en definitie der muziek 50 jaar Roeske Misverstand Een goed werk! Nulliteiten - In vollen bloei Rudolf Escher Eduardo del Pueyo - Pierre Bernac Engelsche week - Opera in mineur Triomphen Bolero Olivier Messiaen - ‘Een heilige, een ziener’ Een phlegmatisch Engelschman Afscheid van Willem Pijper Alle kanten van een concert Afscheid van Willem Pijper Problemen bij Bartok Spoken in de opera - Hoffmans vertellingen De zin van ons enthousiasme Herdenking van Pijper en waardering Gedaanteverwisseling van een componist Een dirigent uit Hollywood Het raadsel Menuhin Verschijningen en vergelijkingen Hollandse Carmen gevraagd Muziek voor midzomeravond Bij de poort van Ishtar Grootheid van Beethoven Punch op muziek Heeft moeder-smart vis comica? Het geheim van de klank I Het geheim van den klank II Bij een muzikaal feit Vragen aan het Concertgebouw Een abstracte Bach Een dubbel schandaal - Het Concertgebouw herdenkt Hitler Oude rekeningen De ‘Metamorphosen’ van Richard Strauss Nog één keer Richard Strauss Positie onzer muziek Postludium op Preludium De radiërende vonk Een ongrijpbare muziek Het lied van de aarde Evenementen in muziek Muziek van twee Russen Aan ieder zijn verantwoordelijkheid - Het geval Jan Koetsier Willem Landré 1874-1948 Consonanten en een dissonant Een groot dirigent Triomf van Bartok Thema met variaties - Het kraakt in het Concertgebouw De betekenis van het orchest Een muzikale reis De pianisten Een muzikaal staatsrapport Een dure Faust Kennis van Bach Een kleine noten-cursus Verzoek aan Badings In het Europees concert Zestig jaren Concertgebouw De muzikale Paria's Bij een kwartet en een octet Geheimtaal van het genie Op zoek naar nieuw geluid Heden en toekomst der muziek Balans der internationale muziek - Een rampzalige week Muziek-centrum Rotterdam The Beggar's Opera De voorwaarden tot kunst Holland Festival Dood van Bernanos Een dirigent vertelt Chopin - de tovenaar Alles is eeuwig en alles verandert Cultureel defaitisme Tussen hemel en aarde De Parelvissers Bach, die sfinx De muziek is begonnen Een Stradivarius Muzikaal feest en fiasco Zeven dagen muziek Rode dokters en muzikale patiënten Enige zeldzame tonen De verminkte Opera Amusementen ener Wagner-Vereniging Ten bate ener werkelijke muziek Een les van Britten en Peter Pears Bij het concerto van Escher De stenen en doeken spreken Type van een dirigent Noot tegen noot Driedubbele nalatigheid Het wonder van muziek Een onvermoede klank De stem van Debussy De muziek gaat voor Troubadour 1949 Een miskend orkest Muzikale onderrichting Een der andere dirigenten De Derde van Mahler Confrontatie met tekst en muziek Wagner en Aischylos Muzikale onderrichting Een andere Matthaeus-Passie Uitvaart van Aaltje Muziekgeschiedenis voor de jeugd Concert voor bijna niemand Muziekgeschiedenis voor de jeugd - Goliath · Golias · Goliard En een repliek van Matthijs Vermeulen Bezoeken van Willem Pijper Over Massenet en Manon Pianistisch intermezzo Gesprekken van een dirigent Nogmaals de muzikale paria's Radio Holland-Festival Tweeërlei Orpheus Drie opera's Het enige concert Pierrot Lunaire Twee composities Lessen van ons Festival Tegen een draadloze muziek Raak niet aan het orkest Richard Strauss exit, laatste der groten Avonturen van het lijf De Rechten en Belangen der Muziek Chopin, de revolutionnair Brief aan Matthijs Vermeulen over zijn Vijfde Symphonie Antwoord aan de componist Escher Terugblik op Schönberg Een andere Mahler Een muzikale zaak Fidelio of de echtelijke liefde Een muzikale openbaring Een verwaarloosde toon Analyse van een symphonisch geval De valse noot Muzikale Balans Mogelijkheden van de Jazz Rafael Janszoon Kamermuziek Het erfdeel van Bach Een muzikaal type De Symphonie Leningrad Tweesoortige Muziek Strauss' heldenleven Muziek-critiek Voor de piano Ons muzikaal geweten Figuratieve Muziek De echte Bach De opera Kleiber en Beethoven Muzikale Lente Kleiber en Beethoven Muziek van hiernamaals Muzikale ontdekkingen Brokje muziekgeschiedenis Op weg naar Muziek De macht van Richard Wagner Als men Oberon is Theorie over Philomela Muziek als openbaring Een Meester der Muziek Saldo van het Festival Bij een Franse Symphonie I Bij een Franse Symphonie II Over de grote gevoelens Muziek en Natuurkunde Raadsels voor een dirigent Alle tonen van de Gamma Muzikale nederlaag Een ander orkest Dirigenten Sonate van Bartok Een klank van een levende Au revoir, monsieur Monteux Het jubileumjaar der Opera Over Ravel Muziekbeleid Onze redding door de Vrouw Pierino Gamba Op grenzen der muziek Het Concertgebouw en zijn orkest De geschriften van Diepenbrock Voor het behoud der muziek De componist Kunst en Overheid Italiaanse melodie Gerinkel van trommen en bekkens Naar de muzikale essens Een werk-plan voor het orkest De kunst van dirigeren Onze jaarlijkse passie Uitvaart van Mengelberg Een gemaskerd bal bij de Nederlandse Opera De plichten der muziek-kritiek Solisten Een dichter aan de piano De Symphonie der Ontsteltenis De muziek en hare dilettanten Een beginnend dirigent De muziek als Kunst De situatie van de componist Het leven van een musicus Een poging tot muzikale existentie Jenufa Een week Festival muziek De vergissingen van een Festival Over Stokowski De muzikale sleur De muziek en het volk Onze geregeerde Toonkunst Na de dood van Schönberg De afbraak van de Opera Een kans op muziek Vier volksconcerten Aan de bestuurder van de Opera In het concertgebouw Over een viool-concert Gasten en solisten Verschillende muzieken De laatste les van Pijper Een bewijs van muziek Een sonate van Beethoven Jubilerende Componisten Jubilerende componisten Over Strawinsky en wat anders De eerste van Mahler Kleine en grote muziek Henriëtte Bosmans Een ‘belangrijk’ musicus Een componist Een hervonden muziek Geen Samson - geen Dalila Het orgel Een kwaal der muziek Het geval Don Giovanni De muziek van Bruckner Onze Matthaeus-Passion Het eigendom van de componist De twee Muzieken Het Lijden volgens Johannes Rouw om Halewijn Van een oude en een nieuwe opera The Boston Symphony Orchestra De Hollandse Carmen Een kwartet uit Luik Aan de vrienden van het Orkest Te Deum van Berlioz De Consul Muziek van deze tijd De Merlijn van Pijper Een Onvoldragen Symphonie Nog twee tekorten aan muziek De Trojanen van Berlioz Koninklijke Militaire Kapel De Utrechtse Opera Uitvaart van Henriette Bosmans Rapport over de Kunstmaand Muziek uit Polen Het genie van de Dans De techniek van de melodie In de Barbier In het Concertgebouw Fidelio 1949 en '52 Hulde aan de inrichters van het herboren Rijksmuseum De kunst van het dirigeren Over vele concerten Bartók Vijf jaar Donemus De muzikale week Het geval Josef Krips Het nut van muziek Bij de Negende van Bruckner Over vele concerten Over dodekaphonie De rampen van Aïda De eerste dichter De eisen ener Symphonie Hoe de Goden sterven Kodaly en Bartok De dirigent en Bruckner Muziek van heden en verleden Over Palestrina De schreeuw van Pijper Een test en een toetsing voor muziek Adieu Monsieur Monteux? Der Freischütz Muziek van Carl Orff Componisten Aan Eduard van Beinum De plichten jegens Bach Virtuozen en solisten Jeanne en haar stemmen Herinnering aan Martin Heuckeroth De intonatie van Beethoven Nieuws over Chopin Nieuws over Wagner Otello bij de Opera De Opera Lulu Erich Leinsdorf Op de helft der Kunstmaand De lichtjes van het Holland-Festival Rondom Otello Een komische opera Bij het sluiten van de Kunstmaand Na de opvoering van Lulu Le tombeau de Ravel Twee dirigenten, twee symphonieën Muziek en Gemeenschap Muziek en Gemeenschap De Utrechtse Opera De muziek van dit land De geest van Wagner De concerten Ned. Opera en Camerata De concerten Muziek voor Kathleen Ferrier Butterfly in Carré De concerten Muziek uit Rome De Concerten De verkochte Bruid Symphonisch vuurwerk Een dirigent naast de muziek Solisten Over een pianiste Pelléas et Mélisande Muziek en geweld De Solisten Een concert, een symbool Tekens aan de lucht Een beginnend dirigent De Barbier van Rossini Twee Sowjet-kunstenaars Muziek voor ieder Op het kerkhof der Opera's De Negende van Mahler Die Zauberflöte De Solisten Het intermezzo Kubelik Voor de Gitaar Het kwartet Het type Fricsay Händel en Prokofjev Moses und Aron - De opera van Schönberg Slot-accoorden Een New Look voor Carmen De juiste toon De Matthaeus-Passion Van Beinum naar Amerika De muziek van de Vrede Beethoven Een brekende stem Een strijkkwartet Een andere muziek Verhinder niet de muziek Tien componisten Weerklanken van het Holland-Festival Assepoes Janatsjeks Dodenhuis - Weerklanken van het Holland festival De Achtste van Mahler De dirigenten in hun werken Slot-accoorden Amerikaans voorspel In de Opera Het Amerikaanse voorspel Het orkest op reis In de Opera Muziek zonder kunst Het Brabants Orkest Muziek uit Berlijn Verleidende muziek Tannhäuser en zijn Venus Het Residentie-Orkest Gebruik en misbruik van Bach Het Belgisch Orkest De opera Mignon Een volmaakt kwartet Amsterdam Orchestra Scores Triumph Here Dat is bedreigd Een beginnend dirigent Concert voor altviool De balans van Kubelik Het intermezzo Ormandy Hedendaags Gezang De atoomwapens en ons Geweten De episode Martinon Zeventien Componisten De zang der eeuwen De kunst van het lied De periode Van Beinum De periode Van Beinum Peter Grimes in de Opera De realiteit van Bach Voor de Piano In de Gelderse Vallei Arnhemse Psalm Slot-accoorden The Philadelphia Orchestra De geest van Beethoven Muziek van de Kunstmaand Vervolg van de Kunstmaand Weerklanken van het Festival Slot van de Kunstmaand Het Symphonisch Festival De Italianen op het Festival Symphonisch Festival De Engelse Opera Slot-accoorden van het Festival De muziek begint Maar een Hollands componist De Traviata Twee muziek-feesten Bartók herdacht Dirigenten Beethoven en zijn neef Ouverture Cosi fan tutte Orkesten Henri Arends Interludium Solti Hans en Grietje Uit de wereld van Mahler Jean Sibelius Een bundel Hollandse Muziek Een andere Faust Kamermuziek Intellect en psyche bij Schönberg Symphonieën Een maand Fricsay Een uur met Mozart Muziek van Kubelik In het Concertgebouw De stem van Mozart Muziek op een Draak De dirigent en zijn orkest Het Orkest en zijn dirigent De Matthaeus-Passie Menotti en Gershwin Muziek bij Rembrandt In de geest van Bach Boris Godoenow Muziek van uitersten Ouverture Kunstmaand Het fenomeen Klemperer Kroniek van de Kunstmaand De muzikale week Muziek voor ieder Festival na Kunstmaand Kroniek van het Festival In mineur en majeur Slot van het Festival