Henriëtte Bosmans
Op het concert van mevr. Noémie Perugia heeft ook nu weer het plotselinge meesterschap, dat Henriette Bosmans sedert kort doet blijken in het componeren van liederen, een nieuwe schok gegeven aan vorige bewondering en verwachtingen.
Ieder die daar was, kenner of niet-kenner, werd getroffen door de zeldzame en toch geheel natuurlijke vaardigheid, waarmee Henriette Bosmans de inhoud en de eigen vibratie van een vers zó omzette in muziek, alsof tekst en klank elkaar van ouds altijd gezocht hadden, en daar eindelijk vonden.
Een bijzondere merkwaardigheid harer kunst scheen me, dat zij, hoewel uiteraard bestemd voor een besloten ruimte, overal de indruk maakt van open lucht en wijdheid. Alles in die liederen geschiedt als 't ware geïmproviseerd, op stel en sprong; los van banden en beperking; ook wanneer de componiste een strakke, strenge factuur lijkt na te streven; o.a. bij Heine's ‘Das macht den Menschen glücklich...’, een buitengewoon model van bevrijdende humor (als Zarathustra's lachen), van koboldachtige fantasie en rigoureuze bouw. Ofschoon het paradoxaal is om te zeggen, dat muziek gezien kan worden, zou men elk van die liederen mogen roemen wijl zij in zo hoge mate visueel zijn, de onmiddellijke, zichtbare oproeping van een geval. B.v.: Les médisants, dat gesnater van roddelaars; of dat goeiig draven zolang het kan van Le petit cheval blanc. Lied voor lied is ongelooflijk accuraat geschreven ten behoeve van de menselijke stem. En consideraties over modern of on-modern, over school of stijl, persoonlijk of onpersoonlijk hebben hier geen zin meer, omdat die liederen zodanig echt zijn, vertrouwelijk, spontaan.
Ieder heeft ook kunnen merken, hoe Henriette Bosmans op een programma, dat de namen vermeldde van Gounod, Duparc, Fauré, Debussy, Mompou, Jacques Chailley, Francis Poulenc, Maurice De Lannoy, Maurice Thiriet, geen ogenblik van twijfel heeft veroorzaakt. En wat bewijst zo iets? Dat zij in dezelfde lijn werkt, met dezelfde macht als de goede, als de beste componisten.
Deze liederen werden nog niet gedrukt. Zonder twijfel zijn ze verkrijgbaar bij ‘Donemus’, Amstel 228 te Amsterdam. Ik gaf nog nooit een adres. Nu doe ik het omdat ik benieuwd ben te weten hoeveel belangstelling voor levende, bloeiende muziek er nog is bij ons.