Bzzlletin. Jaargang 14(1985-1986)– [tijdschrift] Bzzlletin– Auteursrechtelijk beschermd Inhoudsopgave [Nummer 128] Tom Pauka Lente voor beginners Voorpublicatie Richter Roegholt Gedicht August Hans den Boef Ziekte, liefde en identiteit Het proza van Tom Pauka Pim Lukkenaer Hoe ver voert innerlijke vaart Awater en gros et en détail Albert Jan Govers Gedicht Wim Platvoet Wolfgang Koeppen en het verloren ik Wolfgang Koeppen In mijn stad was ik alleen Sarah Verroen ‘Eigenlijk ben ik zelf gewoon geestig’ Interview met Ethel Portnoy Elsbeth Etty Het proza van Henriette Roland Holst ‘Ze schreef zoals een andere vrouw breide’ Noriko de Vroomen In gesprek met Kenzaburo Oë Jan Kostwinder Witte plekken Victor Vroomkoning Gedichten Ivo Kievenaar Gedichten W.S. Huberts Vestdijk en Maeterlinck De grenslijnen uitgewist H. van Doveren Bij Musil is alles mogelijk, ook de toekomst Christel van Boheemen Welke Dickens? De pluraliteit van literatuur Jaap T. Harskamp Het carillon van geluk Musico-literaire opstellen (5) Marjan Groenewegen Franse literatuur Le Clézio: woorden zoeken naar stilte Harrie Lemmens Duitse literatuur Interview met Christoph Hein James Brockway Engelse literatuur Negen gezichten van de hedendaagse Britse roman [Nummer 129] Hidde R.J. van der Veen Eenheid en verscheidenheid De Nieuwe Gids 1885-1894 Charles Vergeer Schrijvers zonder gezicht Pim Lukkenaer In het voetspoor van Zola Couperus als naturalist Willem Timmermans Louis Couperus en De Nieuwe Gids Overzicht van een platonische relatie Wenneke Savenije De Tachtigers en de Muziek Charles Vergeer Het Zeesonnet van Willem Kloos Kees Joosse Willem Kloos, een lastige patiënt Koen Hilberdink Schoonheid van Smarten Aspecten van literaire decadentie in de bundel ‘Van de Liefde die Vriendschap heet’ van Albert Verwey Anneke Reitsma ‘Ik heb niets dan de stem van mijn hart’ Hélène Swarth (1859-1941) Marco Entrop ‘Een werkman in een heerenpakje’ Aug. P. van Groeningen en De Nieuwe Gids Bernt Lüger Prins, Netscher en Strindberg Michell Boll Waarom Willem Paap geen Tachtiger was Hanneke Eggels De sluier van Marie Boddaert Anneke Reitsma ‘Ik kan niet anders dan mijzelf belijden’ Jacqueline E. van der Waals (1868-1922) [Nummer 130] Feico Houweling De psychologie van de klassenstrijd Arild Nyquist De Koningsstraat Kåre Holt De lange skitocht Georg Johannesen De slempers Tor Obrestad Twee fragmenten Marie Takvam Gedichten Jan Erik Vold Gedichten Margaret Johansen Het personeelsfeest Tove Nilsen Leg het hoofd niet in de schoot! Astrid Tollefsen Twee gedichten Dag Solstad Taal Harald Sverdrup Vier gedichten Olav Nordrå De vos Hans Børli Rust in een grote mildheid Peter R. Holm Twee gedichten Karin Sveen Wat een woord! Tor Åge Bringsvaerd Jørgen Moesweg nr. 13 Rolf Jacobsen Drie gedichten Vigdis Stokkelien De vrouw op de heide Ragnvald Skrede De goede gedachten Marta Schumann Een niet genoteerd streepje Paal Brekke Gedichten Espen Haavardsholm Nederland Grote allegorie Kolbein Falkeid Onze tafel is bezet Gene Dalby Gedicht Cecilie Løveid Blijf toch hier Feico Houweling Van een Noorse broodfabriek naar Beiroet De lange mars van Toril Brekke H. van der Ent Vocalise Graa Boomsma Ongewone bewegingen Voorpublicatie August Hans den Boef Italiaanse literatuur Italo Calvino en de avonturen van zijn lezers Jaap T. Harskamp Muziek en misdaad Musico-literaire opstellen (6) Rectificaties [Nummer 131] I.S. Toergenjew De Jood Carolina de Maegd-Soëp De vrouw in het oeuvre van Toergenjew Karel van het Reve Vaders en zonen Jaap T. Harskamp Toergenjews portretspel Maya de Vries ‘Faust’ en andere verhalen Pierre H. Dubois Marcellus Emants en Toergenjew Enkele notities bij een schrijversrelatie Jos Radstake Biesheuvel en Toergenjew Aart van Zoest De Datsja van Toergenjew Peter Wezel Bibliografie van Nederlandse vertalingen van Toergenjew Koos Hageraats De spiegels rondom de feiten ‘Cirkel in het gras’, een onbesproken roman Ida Fink De tiende man Jos Buurlage Op zoek naar een levend schilderij Het raammotief bij J.C. Bloem Wim Platvoet Franse literatuur Het Palace van Claude Simon Jaap T. Harskamp Muziek, geur en verleden Musico-literaire verkenningen (7) Lust en muziek in het proza van Emants James Brockway Engelse literatuur Over Iris Murdoch, D.H. Lawrence, Anthony Burgess, Anita Brookner en David Hughes Brieven en commentaren Marjan Groenewegen Franse literatuur Een vrouw en een reis Dirk Kroon Gedichten [Nummer 132] Roobjee Pralina's pracht Schrijven herstelt mijn evenwicht Hanneke Eggels in gesprek met Hannes Meinkema Hannes Meinkema Medusa Pim Lukkenaer De omrankte staf Couperus' Dionyzos als sleutel tot het antieke werk Rocco Mooij en Hans Steenbergen ‘Een dichter die geen gedichten schrijft’ Interview met A.F.Th. van der Heijden Jan van der Vegt Yeats, de maker Een inleidend overzicht Pete Townshend Paardehals Drie verhalen Anneke Reitsma Gedichten Max Niematz Gedichten Maarten Steenmeijer Spaanse literatuur Camillo José Cela: een halve eeuw Spaanse literatuur J.L. Dijkhuis Stoute jongen Enkele motieven in Reves werk Jaap T. Harskamp Brieven van Oscar Wilde [Nummer 133] Jacques Plessen Actualiteit van Marcel Proust W.C.M. Gelens De betekenis van ‘Sodome et Gomorrhe I’ binnen de ‘Recherche’ Het determinisme in Prousts roman H.C. Halberstadt-Freud Proust en het perverse scenario E.G.C. Adèr-Winkler Marcel Proust en de Nederlandse lezer Alby Meijer De afwezige broer Enkele beschouwingen over Marcel Proust en zijn broer Robert N. Nahmias-Radovici Wat ik te danken heb aan het boek van Céleste Jan Willem Aschenbrenner Marcel Proust Vereniging Inez van Dullemen Een figurant wandelt langs de Rijn Voorpublicatie August Hans den Boef Reductie, concentratie, distantie en alledaags absurdisme Het proza van Raymond Carver Maarten Steenmeijer Meer licht op het leven van Federico García Lorca Donald Unger Mika Waltari, ‘Auteur van de twintigste eeuw’ Ares Koopman Omdat het aardse paradijs niet echt bestaat Over ‘grens-situaties’ in het proza van Johnny van Doorn Jan van der Vegt Deirdre, de levensgeschiedenis van een verhaal Van het Boek van de Grijsbruine Koe tot A. Roland Holst Jaap T. Harskamp Voorbij, voorgoed voorbij Musico-literaire verkenningen (8) [Nummer 134] Remco Ekkers Van nonsens tot verwondering Peter van den Hoven Kinderrijm zonder copyright Een inleidend overzicht Eric Hulsens Slaap kindje slaap je moeder is een schaap Becommentariëerde vertaling van enkele versjes uit de verzameling Bornemanl Tom Baudoin Het probleem van het probleemboek II Grenzen van het jeugdliteraire realisme Jan van Coillie De kinderpoëzie van Han G. Hoekstra James Brockway Lewis Carroll en Edward Lear Doris Funk Visuele poëzie voor kinderen? De sector kunsten is het laatste reservaat waar nog echt werk wordt geleverd Johan Diepstraten in gesprek met Walter van den Broeck August Hans den Boef De geschreven levens van Walter van den Broeck Daan Cartens Servus! Een amourette Sjoerd Kuyper Het huis aan de overkant Esther Jansma Gedichten Ludy Giebels De opgewekte secretaresse van de geschiedenis Jo van Ammers-Küller en haar roman ‘De opstandigen’ James Brockway Engelse Literatuur Over de nieuwe ‘niet-historische’ historische roman in Engeland Unsworth, Fowles, Ackroyd en... Beryl Bainbridge toch Marjan Groenewegen Franse literatuur Albert Cohen: De uitverkorene van de heer [Nummer 135] Michel Boll Bram Vingerling verandert niet Een interview met Harry Mulisch Frans de Rover Harry Mulisch: De weg naar de kunst 1947-1952 Ruud A.J. Kraaijeveld Harry Mulisch en het symbolisme Een inleidende verkenning Rolf-Rainer Somann Waarom was Nero Nero? Herhalingen in ‘Het stenen bruidsbed’ Bernt Müller Het beeld van Duitsland in de boeken van Harry Mulisch Graa Boomsma De schrijver als profeet en verlosser August Hans den Boef Een voorbarige voorpublicatie en een vergeten debuut De ontdekking van Moskou en ‘De kamer’ Philippe Noble ‘De Trojaanse oorlog is nog steeds niet afgelopen’ Terugkerende thema's en vormen in ‘Het stenen bruidsbed’ en ‘De aanslag’ van Harry Mulisch Koos Hageraats De triomf van het onmogelijke Jeroen Vullings Hoogste tijd: de brief van Siderius als sleutel tot nader begrip Aart van Zoest Mulisch vertalen Cherry Duyns Prolegomena Sporen van een droom Een wonderbaarlijke reis door het werk van Harry Mulisch Anneke Reitsma ‘Twee dingen tegelijk gedaan’ Over de poëzie van Harry Mulisch [Nummer 136] Recenseren is cryptogrammen oplossen Hanneke Eggels in gesprek met Adriaan Morriën Adriaan Morriën Gedichten André Adank ‘Stilte en rust, na storm en donder’ De poëzie van Hendrik de Vries Jan van der Vegt Wanneer de rijmkoorts brandt Nieuwe publicaties van Hendrik de Vries Dirk Kroon Gedichten Kees Joosse Boudewijn Büchs ‘afscheidsbundel’ Claude van de Berge Lied van Hyyny Hans van de Waarsenburg Een dag van bordkarton Lissabon, 25 april 1984 Max Niematz Gedichten L.A. van de Wetering Gedicht Adriaan van der Hoeven De geschiedenis kent geen alternatieven Paavo Haavikko, een Finse modernist Mark van Duijn De poëzie van Hans Arp Hans Arp Gedichten Vertaald door Mark van Duijn Jos Radstake Anton Korteweg en de ironie Ares Koopman ‘Ik ben, onder alle vermommingen vandaan, iets meer tevoorschijn gekomen’ Leon de Winter, de wording van een schrijver Harry Bekkering De dubbele echo van Forum Rob Molin Aardbeien in september Marjan Groenewegen Franse literatuur Twee maal anders Jaap T. Harskamp De kunst eist ketters Musico-literaire verkenningen (8) [Nummer 137] ‘Ik schrijf literaire romans. Ik zeur alleen niet over het feit dat mijn vader gereformeerd was en mij geen zakgeld gaf’ Johan Diepstraten in gesprek met Tomas Ross ‘Misschien ga ik ooit nog een serieuze thriller schrijven’ Peter Swart in gesprek met Rinus Ferdinandusse ‘Voor mij mag de basis nog best wat breder’ Peter Swart in gesprek met Theo Capel ‘Het wordt hoog tijd dat de misdaadroman eens serieus genomen wordt!’ Peter Swart in gesprek met Joop van den Broek ‘In een goede thriller moet bloed vloeien’ Peter Swart in gesprek met Jef Geeraerts ‘In de literatuur bestaan geen grenzen’ Peter Swart in gesprek met Gerben Hellinga ‘Dat is mijn ideaal: het moet beter, beter, beter!’ Peter Swart in gesprek met Jaques Post Tomas Ross De Nederlandse misdaadliteratuur De moeizame weg naar volwassenheid Harm de Jonge Sirenenzang en rattendans in het spiegelkabinet De Kroongetuige als detectiveroman J.P.M. Passage Havanks romans van avontuur: een eenvoudig kunstje? Rosalie Sprooten Mama San in Jokohama Wam de Moor ‘Ik zat volstrekt gespannen in mijn vel’ Wam de Moor in gesprek met Jan Siebelink