Nuttige besteedinge der afgebrookene uuren(1717)–Johannes d' Outrein– Auteursrechtvrij Inhoudsopgave Voorreden Aan den Christelyken en Godvrugtigen Leeser of Sanger. Nuttige Besteedinge Der Afgebrookene Uuren, In Christelyke Zang-Stoffen, Vervat in drie Deelen. Eerste Deel. Bestaande in Dank- en Beede-Zangen in byzondere geleegentheeden des Tyds.Een waar Christens Morgenlied. Een Ander ter zelver geleegentheid, Geestelyk Morgen-Gezang van een waar Geloovige.Waar door dezelve, in ‘t beschouwen van Gods goedheid, vertoont in ‘t aanbreeken van den natuurlyken dag,met een wordt opgeleidt tot erkentenisse van ‘t geene God aan zyne ziele heeft gedaan, wanneer hy heeft doen voorbygaan,de nagt van onweetentheid, zonde, en verschrikkinge: en hem uit de duisternisse heeft getrokken tot zyn wonderbaarlyk licht. Voorzang, van het volgende Avondlied, van een waar Geloovige. Avond-Gezang, Besluit, tot Toezang. Nog een Avond-Gezang, van een waare Geloovige. Gezang van Geloovigen voor den Eeten. Dank-Gezang na den Eeten, van waare Geloovigen. Schulds-Belijdenis, en Beede-Zang, van een Geloovige op den aanvang van ‘t Jaar. Verdere Beede, van een Geloovige, ter zelver geleegentheid. Andere Beschouwinge, van den aanvang van het Iaar. De voorgeschreevene Beschouwinge, van een Geloovige, naader tot zyn eigen gemoed gebragt. Geestelyk Lente-Lied. Dézelve geleegentheid naader toegepast op de staat van een Geloovige. Een ander Lente-Lied, Dog in een guure laate voortyd, en met die toestand toegepast op een Geloovige. Vervolg van het voorgaande. Geestelyk Zoomer-Lied. Geestelyk Herfst-Lied. Vervolg van ‘t voorgaande. Geestelyk Winter-Lied. Een ander ter zelver geleegentheid. Meditatien by geleegentheid van het Heilig Avondmaal. Op de Afgekondigde noodiging Ter Voorbereidinge van het H. Avondmaal. Onderzoek, Belydenis en Beede, van een Geloovige. Vervolg van het voorgaande. Vervolg van het voorgaande. Besluit van ‘t voorgaande. Geloovige Ziel-zugt tot den H. Christus, ter geleegentheid van het H. Avondmaal. Meditatie, die een Geloovige kan of hebben mag, voor en onder het gebruik van des Heeren Avondmaal. Vervolg van het zelve. Verder vervolg van het zelve. Het H. Avondmaal naader beschouwt, van een waare Geloovige, in zyn Beteekenis en Verzeegeling. Dank-Gezanag van een waare Geloovige, naa het Heilig Avondmaal. Vervolg van het voorgaande. Een ander. Klaag-Gezang van een Geloovige, in swaare en langduurige krankheid zynde. Een ander Klaag-lied van een Geloovige, in de zelve toestand zynde, en beschouwende de lichhaamelyke broosheid. Gezang van een Geloovige, die uit een swaare krankheid is verlost, en met een in een zeer goede ziels-gestalte is gebragt. Vervolg van het voorige Gezang, Waar in de zelve Geloovige aangemerkt word,als verlieft op de Heerlykheid, en dies in een begeerte om ontbonden te zyn,nogtans zó gepaart met stille gelaatenheid, dat de zelve Gods Raad ook gewillig uit wil dienen. Klaag- en Beede-Lied voor de Kerke Gods. Vervolg van het voorige. Verder Beede, en byzonder voor de Kerk van Vrankryk. Beede voor de Kerke van Nederland. Nuttige Besteedinge Der Afgebrookene Uuren, in Christelyke Zang-Stoffen. Tweede Deel. Bestaande in Christelyke Liefde-Liederen, Of eenige Meditatien van de Liefde van Christus. Voorzang en Inleidinge tot de volgende Liederen. Bedénkinge oover de Liefde van den Heere Christus van eeuwigheid, en voor zyne komste in den vleesche. Verder beschryvinge van de liefde van Christus, in de Voor-verschyninge en voorbeelden voor zyne komst in den vleesche. De Geboorte van Christus, naar de beschryvinge van Lucas Cap. 2. en de bewyzen van zyne liefde in dezélve. De Christus besneeden, en zyne liefde daar in vertoont. Een andere Beschouwinge van de Liefde van Christus, in zyne Mensch-wordinge, en Iongelingschap. De Liefde van Christus, in zyn omwandelinge op aarde. Verdere beschouwinge van de Liefde van Christus, in zyn omwandelinge op aarde, en de volmaakte blyken van geduld en heiligheid ontrent zyne vyanden. Iesus lydende liefde. Het Ziels-lyden van den Heere Christus:Bestaande in het gevoelen van den Toorn Gods, als Borge voor de uitverkoorene Zondaaren;zyne gewilligheid daar onder, en de blyken van zyne liefde, daar in vertoont. Het lyden der smaadheeden van den Heere Christus,Of het geene hem uit liefde tot, en ten goede van, den uitverkoorenen zondaar, oover is gekoomen, ten aanzien van zyn goede naam. Christus liefde, Vertoont in het lyden der smerten, zyn lichhaam aangedaan in en ontrent de dood des kruices, ten goede van den uitverkoorenen Zondaar. De liefde van Christus, Vertoont in zyn opstaan uit den dooden. Christus liefde, vertoont in zyn opvaaren ten Hémel. Christus liefde, beweezen in de uitstortinge van zynen Geest. Christus liefde, Vertoont in de uitbreidinge van zyn Koninkryk. Vervolg van het voorgaande. Naader beschryvinge van de liefde van Christus; Zoo als die zig vertoont aan den uitverkooren Zondaar, in deszélfs eerste ontdékking van zig zelven;en zyne trekkinge uit het ryke der duisternisse, en ooverbrenginge in het Koninkryke van dien Zoone van Gods liefde. Vervolg van het voorgaande. Iesus liefde, Als deszélfs eerste aangenaame en zoete ondervindinge vermindert. Ziels-klagte eener Geloovige, Weegens het gemis, van het gewaar-worden van Iesus liefde, en gemeenschap. Hervattende Ziels-klagte oover het zelve onderwerp. Vervolg van de zelve stoffe. De Liefde vah Christus, zig vertoonende in de herstéllinge van eene verlaatene ziele. Iesus liefde, als hy lichhaamelyke kastydinge brengt oover de Geloovigen, van weegen haare afwykingen en nalaatigheeden. Iesus liefde, als zyn Volk om zyns Naams wille met swaare verdrukkinge beproeft word. Christus liefde, in den dood der Geloovigen. Iesus liefde, aan de zielen der verheerlykte Geloovigen in den Hémel. Christus liefde, die hy vertoonen zal in de opstandige der regtvaerdigen, ten laatsten daage. Voorzang. Verder vertoog van de liefde van Christus, in de Opstandinge der regtvaerdigen. Gezang. Nuttige Besteedinge Der Afgebrokkene Uuren, In Christelyke Zang-Stoffen. Derde Deel. Bestaande in Lof- en Klaag-Gezangen, in verscheidene byzondere Gemoeds-gestaltens: Beneevens eenige Mengel-stoffen. Zangs Lof en Aanpryzinge; Of Het betaamelyk en nuttig vermaak, der Geestelyke Liederen en Gezangen. Zangs veragting en afraadinge; Of De verfoeyelykheid, ydelheid en schaadelykheid der vleeschelyke liederen en gedigten. Ziels-begeerte van een Christen in zyn eerste liefde;Naar de heiligmaakinge; uit aanmerkinge van zyne verpligtinge daar toe, beneevens het voorregt, geluk en toezégginge van heiligheid. Vervolg van het voorgaande. Dank-lied van een Geloovige, Oover het beséffen van de groote geestelyke goederen, die hem van God in Christus geschonken zyn. Het misbruik en de quaade gevolgen van den Wyn; Tot afschrikkinge van de natuurlyke dronkenschap, Eph. 5: v. 18. Aanpryzinge van de geestelyke dronkenschap. Teegen-zang. De ydelheid der wêreld, Of Ooverdenking van de woorden des Apostels Ioannes, 1 Ioan. 2: v. 15, 16. Verlustiging in den Heere. Psal. 73: v. 25, en 37: v. 4.Zynde de ziels-gestalte van een zeer welgestélt Geloovige, welke leeft in de klaare beschouwinge van Gods algenoegzaamheid,zoo als die aan hem in Christus ontdékt wordt, met de byzondere toe-eigeninge van Gods deugden en volmaaktheeden, zoo als die alle hem ten goede zyn. Vervolg van het voorgaande. Aanspraak van zoodaanig een Geloovige, Aan den Natuurelyke mensch of onbekeerden Zondaar,waar in vertoont word de dwaasheid en elénde der geene die zig verlustigen in het geene dat geen God is. De blyschap in den Heere, Of Het waare ziels-vermaak van een geloovige. Vervolg van het voorgaande. Zondige en ydele blyschap, Met dessélfs dwaasheid en schaadelykheid, Pred. 2: v. 2. Beschryvinge van de valsche en waare droeffenisse;Of Het onderscheid van de droefheid die naar de wereld is, en de dood werkt: ende de droefheid naar God,werkende een onbetrouwelyke bekeeringe; uit 2 Cor. 7: v. 10-11.In een zaamenspraak tusschen een Bedroefde, dog Oprégte ziele, ende een Ervaarene, en verzeekerde Geloovige, in verscheidene gezangen. Besluit. Nagt-Psalm. Of Meditatien van een Geloovige, waar in hy by geleegentheid van de natuurelyke magt, herdénkt zyn voorleedene geestelyke duisternisse,waar uit hy door den Heere genaadelyk geréddet, en tot het licht van zyne gunst en vertroostinge is weedergebragt en herstélt. Vervolg. Toe-zang, of Besluit. Een ziele in zeer diepe verlaatinge van God, ernstig zugtende om herstéllinge van haar Geestelyken toestand, in geloove, en onderwerpinge aan Gods wille. Satans listigheid en magt. Vervolg van het voorgaande. Waar in vertoont word des Satans list en magt, die hy in ‘t byzonder oeffent aan de uitverkoorene, in het begin en voortgang van hunne bekeering. Ziels-klagte oover het by-liggende quaad. Beede om de waare Wysheid. De oovergebleevene dwaasheid betreurt. Klaag-lied van een Geloovige. Aan den Godzáligen en Hoog-geleerden Heer, Iohannes d’Outrein.Als dezélve my zyne Roosendaalse Vermaakelykheeden, en eenige van zyne gezangen hadde laaten zien,en daar neevens zeer gestigt hadde, door zyne Predikatie, gedaan op den 22. Feb. 1716.oover de woorden van 1 Ioan. 3: v. 21. Geliefde, indien ons herte ons niet veroordeelt, zoo hebben wy vrymoedigheid tot God. Het loffelyk beschouwen van de aardsche vermaakelykheeden met een geestelyk oog,(uit aanmerking van de geestelyke en zeedelyke ooverweeging van de Roosendaalse vermaaklykheeden van de boovengemelde Hr. d’Outrein.) De vrymoedigheid tot God,Of Het groote voorregt der geene, welkers herte hen niet veroordeelt, tot troost en moed-geeving van de swak-geloovigen;uit 1 Ioan. 3: v. 21. (zynde een uittrekzel uit de boovengemélde Predikatie.) De regtvaerdige vergeleeken by een Boom. Geestelyke beschouwinge van de Zonne, als een zinnebeeld van den Heere Iesus Christus. Iesus beschouwt als de Fonteine des Leevens, geoopent teegen de zonde en onreinigheid; Ps. 36: v. 10. en Zach. 13: v. 1. De Beekskens der Riviere verblydende de Stad Gods: Of De vertroostinge van Gods Geest aan zyne Kerke; uit Psal. 46: v. 5. De Godlooze aangemerkt als een voortgedreevene Zee, die slyk en modder opwerpt; uit Ies. 57: v. 20. Israëls Melaatsheid, In haare eigenschappen en byzonderheeden, beschouwt als een zinne-beeld van de zonde. De Elénde, die de Melaatsheid vergezélschapte en agtervolgde, beschouwt en geestelyk oovergebragt. Aanwyzinge Van den Inhoud der Liederen, In de drie Deelen van dit Gezang-boek. Bladwyzer Der Liederen.