Cloosterken der gheestelijcke verryssenisse ofte der ontwordentheyt(1639)–Lucas van Mechelen– Auteursrechtvrij Inhoudsopgave Eyghen-dicht tot den H. Gheest. Voor-reden t’Samen-spraeck, Een Godt-ghenietende ziele vertelt aen een Godtsoeckende ziele, hoe dat sy in’t Cloosterken (dat is in Godt, die het Cloosterken der sielen is) ghetoghen is ghevveest. De Godt-soeckende vvenscht meer te hooren van’t Cloosterken. De Godt-ghenietende dat sy in’t Cloosterken alle goedt vondt. De Godt-soeckende vraeght hoe dat sy in’t Cloosterken quam? De Godt-ghenietende, Hoe dat sy in’t Cloosterken quam. De Godt-soeckende vraeght, in vvat ghevveste dat dat Cloosterken lagh. De Godt ghenietende, Dat sy dat Cloosterken in den blooten grondt der zielen vondt. De Godt-soeckende vraeght oft de sinnen haeren in-ghanck in t’Cloosterken gheen belet en deden. De Godt-ghenietende, Wat oorloghe dat haere sinnen haer aendeden, eer sy in’t Cloosterken gheraeckte. De Godt-soeckende vvordt vervveckt, om t’Cloosterken haer selven te vervvinne, ende allen lijden t’onderstaen. De Godt-ghenietende. Dat haeren vvegh naer t’Cloosterken vvas Minnelijcke verloocheninghe. De Godt-ghenietende, Dat haeren Leydtsman nae t’Cloosterken het bloodt Gheloof gaf. De Godt-ghenietende, Dat Gheestelijcke blijschap haeren Reys stock vvas, die sy op den vvegh naer t’Cloosterken al om van noode hadde. De Godt-ghenietende, Dat in den vvegh naer het Cloosterken haeren noodighen teerkost vvas Vrede der zielen, daer sy alle tegenheyt in verteiren kost. De Godt-ghenietende, Dat sy in den vvegh naer t’Cloosterken noyt stille staen en moecht. De Godt-ghenietende, Dat den blooten Niet de Poorte van t Cloosterken vvas, daer sy toe quam door dien vvegh. De Godt ghenietende, Dat haer in de Poorte van t’Cloosterken, dat is, inde volkomen Vernietinghe, stracks het Goddelijck licht invvendigh teghen quam. De Godt-ghenietende. Wat vreught dat sy ondervondt ingaende in’t Goddelijck Cloosterken, dat is, in’t ghenieten Godts. De Godt-soeckende is begheerigh om te hooren van de uyt-legginghe van t’Cloosterken. De Godt-ghenietende, Dat Godt in t’Cloosterken haer Celleken vvas, daer sy in vvoonde. De Godt-ghenietende, Dat Godt het Beddeken vvas daer sy in t’Cloosterken op rustede. De Godt ghenietende, Hoe dat sy in t’Cloosterken vvaeckende sliep. De Godt-ghenietende. Dat het Goddelijck licht het vverck-huysken vvas, daer sy in t’Cloosterken in vvrocht. De Godt-ghenietende, Dat Godt in t’Cloosterken het Kercxken vvas, daer sy haer met Godt vereenighde. De Godt-ghenietende, seydt dat Godt in t’Cloosterken het Oratoorken vvas, daer sy badt. De Godt-ghenietende. Hoe dat sy in t’Cloosterken Communiceerde. De Godt-ghenietende. Dat Godt in t’Cloosterken het Choorken vvas, daer sy met verheven gheest Lof-sanghen songh. De Godt-ghenietende. Dat Godt in t’Cloosterken het Refterken vvas, daer sy at. De Godt-ghenietende. Dat Godt in t’Cloosterken het Wijnkelderken vvas, daer sy in soetigheyt verdronck. De Godt-ghenietende. Dat Godt in t’Cloosterken het sieck-kamerken vvas, daer sy van minne queelde. De Godt-soeckende, vvenscht naer dat gheluckigh Cloosterken der zielen. De Godt-ghenietende, seydt dat den Reghel in t’Cloosterken den vville Godts vvas. De Godt-ghenietende, van de ghehoorsaemheyt in’t Cloosterken. De Godt-ghenietende van de Armoede in t’Cloosterken. De Godt-ghenietende vande suyverheydt in t’Cloosterken. De Godt-ghenietende van het Silentium in t’Cloosterken. De Godt-soeckende, bidt om klaerder uyt-legginghe van Ghehoorsaemheyt, Armoede ende Reynicheydt. De Godt-ghenietende, vertelt acht Conditien van de volmaeckte Ghehoorsaemheydt in t’Cloosterken, die een noodigh beghin vvas tot het eynde van alle volmaecktheydt. De Godt-ghenietende. Dat de Ghehoorsaemheyt in t’Cloosterken gheduerigh ende in alles vvas. De Godt-ghenietende. Dat de Ghehoorsaemheyt in t’Cloosterken oock sonder uytstel en sonder ontrustinghe vvas. De Godt-ghenietende. Dat de Ghehoorsaemheyt in t’Cloosterken oock vlijtigh ende op het puersten moest zijn. De Godt-ghenietende, Dat de Ghehoorsaemheyt in t’Cloosterken oock vrolijck ende ootmoedigh vvas. De Godt-soeckende vvenscht naer dat Goddelijck leven in t’Cloosterken. De Godt-ghenietende, Vijf trappen van Gheestelijcke Armoede, oft invvendighe ontblootinghe in het Cloosterken. Van Armoede oft ontblootinghe der vijf sinnen, die de poorten vvaeren, door de vvelcke alle hindernissen inde ziel quamen, ende in den eersten vande ontblootinghe des Ghesichts. De Godt-ghenietende, spreeckt vande Armoede, oft ontblootinghe des ghehoors. De Godt-ghenietende spreeckt van de Armoede oft ontblootinghe des Reucks. De Godt-ghenietende, spreeckt vande armoede, oft ontblootinghe des smaecks. De Godt-ghenietende, spreeckt van de Armoede, oft ontblootinghe des Ghevoelens. De Godt-ghenietende, seydt dat de volmaeckte Armoede des herten gheleghen vvas, in ontblootinghe van affectien tot creatueren, in vier stucken verdeelt door alle onghereghelde passien ende gheneghentheden in besloten vvaeren. Vande Armoede oft ontblootinghe des herten van ijdel blijschap. De Godt-ghenietende, spreeckt van de Armoede oft ontblootinghe des herten aengaende ijdel Droefheydt. De Godt-ghenietende spreeckt van de Armoede oft ontblootinghe des herten, aengaende de ijdel Hope. De Godt-ghenietende spreekt vande Armoede of ontblootinghe des Herten, aengaende ijdel vreese. De Godt-ghenietende, Dat de volmaeckte Armoede der zielen, gheleghen vvas in onblootinghe van alle Verbeeltheden, hoe edel dat die oock zijn moechten. In den eersten van de Armoede oft ontblootinghe der zielen, aengaende de verbeeltheyt der voor-leden sonden om berouvv te scheppen. De Godt-ghenietende, spreeckt vande Armoede oft ontblootinghe der zielen, aengaende de verbeeltheden der deughden om die te oeffenen. De Godt-ghenietende, spreeckt van de Armoede oft ontblootinghe der zielen, aengaende de verbeeltheyt van d’leven der Heylighen, om daer door vervveckt te vvorden. De Godt-ghenietende, spreeckt van de Armoede oft ontblootinghe der zielen, aengaende de verbeeltheydt van het lijden Christi, om te volghen. De Godt-ghenietende spreeckt van de Armoede oft ontblootinghe der zielen, aengaende de verbeeltheyt vande edelheyt der zielen, om die vvaer te nemen. Req. 146. De Godt-ghenietende, spreeckt van de Armoede, oft ontblootinghe der zielen, aengaende de verbeeldtheyt vande vveerdigheydt des H. Sacraments, om devoot daer toe te zijn. De Godt-ghenietende, spreeckt van de Armoede oft Ontblootinghe der zielen, aengaende de verbeeldtheyt vande vereeninghe vande Godtheydt met de Menscheydt, om van Godts goetheydt te vervvonderen. De Godt-ghenietende, spreeckt van de Armoede oft ontblootinghe der zielen, aengaende de verbeeldtheyt vande H. Drijvuldicheyt om in liefde te versincken. De Godt-ghenietende, spreeckt van de Armoede oft ontblootinghe der zielen, aengaende de verbeeltheyt van het Goddelijck Wesen, om over al tot Godt aendachtigh te zijn. De Godt-ghenietende, In den eersten vande Armoede, oft ontblootinghe der Ghedachtenisse van al t’ghene dat niet en vvas eenen blooten onvormenghelden Godt. De Godt-ghenietende, spreeckt vande Armoede oft ontblootinghe des verstandts, van al ‘t’ghene dat niet en vvas eenen klaeren onbegrijpelijcken Godt. De Godt-ghenietende, spreeckt vande Armoede oft ontblootinghe des Wils, van al het ghene dat niet en vvas eenen innighen overstandelijcken Godt. De Godt-ghenietende, Dat de Armoede des Gheests gheleghen vvas in een ontblootinghe der duysternissen, die inden gheest veroorsaeckt vvierden, door uytvvendige schepsels oft invvendighe verbeeltheden te aensien, ende bestondt in tvvee puncten. Van de Armoede oft ontblootinghe des Gheest, van duysternissen door vvederhouvvdinghe des geest in vverckelijckheyt, dat sy met het verstant niet te seer en viel op het ghene daer sy mede besich vvas. De Godt-ghenietende, spreeckt van de Armoede oft ontblootinghe des Gheest van duysternissen, voor soo veel als het invvendigh Af-keeren van alle verbeeldtheydt in stilte aengaet. De Godt-soeckende, vvenscht naer het Goddelijck gheniet in het Cloosterken. Den besloten Hof van t’Cloosterken Der Gheestelijcke Verrijssenisse Ter eeren vande H. Moeder Godts Maria. Eyghen-Dicht Tot de H. Moeder Godts. Seven Lof-Sanghen Op de seven Feest-daghen van de Heylighe Moeder Godts Maria, Ende inden eersten ter eeren van haer Onbevleckte Ontfanghenisse. Op de Gheboorte van de H, Moeder Godts. Op de Presentatie van de H. Moeder Godts. Op de H. Boodtschap-dagh des Enghels totde H. Moeder Godts. Op de Visitatie van de Heylighe Moeder Godts. Op de Purificatie van de Hyelighe Moeder Godts. Op de Hemel-vaert van de Heylighe Moeder Godts. Op de seven Blijschappen van de H. Moeder Godts, ende inden eersten op den H. Kersnacht. Op de Blijschap vande H. Moeder Godts, op den H. Dry Coninghen dagh. Op de blijschap vande H. Moeder Godts in’t vinden van haer Ghebenedijdt Kindt inden Tempel. Op de blijschap vande Moeder Godts, op den H. Palm-sondagh. Op de blijschap van de H. Moeder Godts op den H. Paesdagh, als sy haren ghebenedijden Sone vervvesen sagh. Op de blijschap die de H. Moeder Godts hadde, op den H. Hemelvaert dagh van haren ghebenedijden Sone. Op de blijschap die de H. Moeder Godts hadde op den H. Pincxster dagh. Op de Seven Ween van de H. Moeder Godts, ende in den eersten op haer vluchte naer Aegypten met haer ghebenedijdt Kindeken. Op de tvveede Wee: Als de H. Moeder Godts keerende van Hierusalem haer ghebenedijdt Kindt op den vvegh ghemiste. Op de derde Wee. Als de H. Moeder sagh dat Pilatus haeren Ghebenedijden Sone ghegheesselt ende ghekroont verthoonde, segghende: Ecce Homo, Siet den Mensch. Op de vierde Wee. Dat de H. Moeder Godts haeren ghebenedijden Sone gaende met het Cruys gheladen, door eenige sy-vveghskens te ghemoete quam. Op de vijfde Wee. Dat de H. Moeder Godts haeren ghebenedijden Sone op den berg van Calvarien sagh ontkleeden, ende machteloos op eenen steen nedersitten, tot dat het Cruys bereedt vvas. Op de seste Wee. Als de H. Moeder Godts haren ghebenedijden Sone Cruycen sagh, ende daer in sterven. De sevenste Wee. Dat de H. Moeder Godts haeren ghebenedijden Sone van t’Cruys ontfingh en begraefde. Besluyt Liedeken tot de H. Moeder Godts. Approbatie. Ver-lof der Overheydt. Privilegie.