Het II. Deel vanden speel-hof der liefde Godts(1666)–Zuster vanden Kerchove– Auteursrechtvrij Inhoudsopgave Cort begryp. Van het In-houdt van dit Boecxken. Tot den Goet-willighen Leser. Censvre dv svperievr. Den Speel-hof der liefde Godts. wordt Christus den Hemelschen Bruydeghom ghenoot om te commen in synen Hof, sonder den welcken den Hovenier niet en kan uytrechten. Hier naer volghen dry ghenuchelijcke Dans-liedekens: Dans-liedeken. Ander Dans-liedeken om te reyen. Ander Liedeken niet om te dansen, van eenen kloecken Camp-vechter, die victorie heeft ghevochten, ende totten eynde ghepersevereert, maer niet afghevallen; ghelijck dees twee voornoemde dwaese variable gheesten. Den nieuwen Discipel Christi, heeft hem begheven om te gaen stryden teghen syn principaele dry vyanden: de wereldt, den duyvel, en het vleesch. Teghen den Duyvel. Desen nieuwen Discipel Christi, hebbende victorie ghevochten teghen de wereldt ende den Duyvel, valt met ghewelt aen synen principalen vyandt het Vleesch, syn huysghenoot. Den Enghel spreeckt teghen de Ziele. Den strydt, teghen dese dry inwendighe vyanden, die spruyten uyt de dry krachten des Ziele; Memorie, Verstand, en Wille. Van 't Verstand, ende eyghen goet duncken, datmen moet afgaen, den tweeden strydt. Vanden derden inwendighen strydt der Zielen, spruytende uyt den eyghen Wille. Den Discipel meenende, dat hy nu allen stryt te boven commen is, door de schoone victorien van dees voornoemde ses vyanden, wort vanden Enghel synen Bewaerder anders onderwesen. Van 't Vosken, van 't Ghesicht. Van het Vosken, van het Ghehoor. Vanden Vos der Gulsigheyt. Van het Vosken, vande Tonghe. Van het Vosken, van d'Onghestadighe beroerlicke driften. Hier naer volght, van dry Voskens, die dry ghebroeders zijn; waer van den laetsten, is den quaetsten van het Vosken van quaede oordeelen te strycken. Vanden Vos der Vermetelijckheyt, die te hooghe klemt, sonder steunsel, oft fondament, ende tuymelt van boven neder. Van het Vosken, van ydel Glorie, den laetsten en den quaetsten. Den Discipel ghehoort hebbende, de groote peryckelen vande fenynighe beten van dit vosken, laet gheheel syn couragie vallen, ende en derft sich niet meer verkloecken van eenighe uytwendighe goede wercken te beoeffenen; ghebeten zijnde van het vosken van valsche ootmoedigheyt; maer den Enghel comt die wonde ghenesen door goeden raedt. Om te beter te confirmeren het banissement van het vosken van ydel glorie, gheeft den Enghel Bewaerder synen Discipel raedt, in forme vande ghedaente van het Cananees Vrauken, 't welck oock zal dienen tot bereydinghe om het Heyligh Sacrament t'ontfanghen. [Gaet wegh van my, soo lastigh my niet moeyt] Den goeden Enghel, leert synen Discipel, hoe hy, met vierighe begheerten, het H. Sacrament des Autaers, zal connen ontfanghen, in forme vande Discipels van Emaus. Clacht-liedt, over het verlies vande teghenwoordigheyt Godts, hem noch eens noodende, om werom te commen (ghenomen op de H. Communie.) Den Enghel leert synen Discipel, hoe hy woonende met veel menschen, eenen Heremyt zal zijn, sonder inde wildernisse te gaen. Den Enghel leert synen Discipel, hoe hy in't midden van 't ghewoel des werelts, hem zal draeghen, sonder syn ziele te besmetten, ofte hem te verstroeyen. Den Enghel Bewaerder, leert synen Discipel bidden dry soorten van Ghebedt, ende waerschout hem, dat het Ghebedt de wapen is van alle dees voornoemde stooten te weerstaen. Van het Mondt-ghebedt. Vande derde soorte van Ghebedt, ghenaemt Inwendighe Ledigheyt, of Contemplacie. Den Discipel hem vindende in dorrigheyt, inde armoede des gheest, doet syn clacht ae[n] synen Goeden Enghel, ende Meester, t'samensprekende. Nu van desen lesten strydt victorie hebbende ghekreghen, wort dees Godt-minnende Ziele vanden Hemelschen Bruydeghom omhelst, ende ghetoeft, en gheloont met den Eeuwighen Loon. Slacht-liedt vanden Sondaer, die onverwacht wordt verrast vande doodt. Dese Verdoemden komt verclaeren, wat hem naer de doodt is gheschiedt, en van syn pyne die hy lydt inde hel. Den goeden Enghel des Heeren, soeckt alle verdolde, ende afghevallen schaepkens te bringhen tot de koye der Rechtveerdighe. Den Enghel, waerschout, die wilt bermhertigheyt van Godt verwerven, dat sich synen evenaesten oock bermhertelijck moet eerst vergheven het quaet teghen hem bedreven. Den goeden Enghel, vertroost en versterckt de goede menschen, die vervolghinghe lyden, om de rechtveerdigheyt, ende van ander versmaet worden. Den Enghel des Heeren, vermaent alle menschen tot beteringhe van't quaet leven; op dat de toe-commende straffen, daer Godt door teeckenen over langhe ons mede heeft ghedreyght te castyden, over ons niet en commen. Den Enghel des Heeren beklaeght sich (bedroeft zijnde) over het cleen respect dat sommighe lichtveerdighe menschen draeghen aen Godt den Schepper van Hemelrijck, sonderlingh in synen H. Tempel, alwaer die suyver schoone Enghelen van groot respect, in syn teghenwoordigheyt beven. Den goeden Enghel, gaet hier de menschen leeren kennen, de vossen die door hun Fenyninghe beten der sonden, knaeghen aen den wortel vanden Wyngaert der Zielen, die ten lesten daer af verdrooght, en wort dan gheworpen in't eeuwigh vier. Vanden Vos van Gulsicheyt. Vanden Vos van Hooverdye. Vanden Vos van Nydigheyt. Van den Vos van Gramschap. Van den Vos van Ghierigheyt. Van den Vos van Onsuyverheyt, dieder soo menigh heeft verleyt. Vande sevenste Doot-sonde, ghenoemt Ledigheyt, welcken vos den Wyngaert der Zielen oock bederft. Den Enghel gheeft te kennen de leelickheyt der doodt-sonde, op dat yeder daer af eenen af-keer soude kryghen, hoorende hoe vuyl ende mismaeckt de ziele wordt door een doodt-sonde, ende ghenoechsaem is om daer door eeuwelijck verdomt te zyn. Den goeden Enghel, verclaert hebbende het knaeghen ende fenynighe beten aen den wyngaert onser zielen, vande seven vossen der doot-sonden; gheeft remedie hoemen uyt dien vuylen diepen kuyl der doodt-sonde, zal vlieghen door 10. vleughels. Den tweeden Vleughel, is den vloedt der traenen, spruytende uyt berauw van sonden. Dees verduysterde ziele, verlicht zynde door den vloedt der traenen, vallen de dicke schellen van d'ooghen haerer ziele, ende siet haeren voorleden quaeden staet, 't welck is den derden Vleughel, om de ziel te vliegen tot Godt. Den vierde Vleugel, is de perseverantie, ende te weerstaen de listen des duyvels, die hy de beginnende goede zielen soeckt te doen verleggen. Den vyfden Vleughel, is de consideratie vande broosheyt van dit leven. Den sesden Vleughel, vande stranghe rekeninghe, die de ziele naemaels moet gheven aen Godt. Den sevensten Vleughel, is de consideratie vande broosche, ende onghestaedighe fortuyne van dese wereldt. Den achtsten Vleughel, is de consideratie dat sy vermalendyt zyn, die meer hun betrauwen stellen op de menschen, dan op Godt, ende hoe saligh die ter contrarie zyn, die al hun betrauwen stellen op Godt. Den neghensten Vleughel, is van't vasten, en penitentie, sonder goede wercken, is der zielen boom sonder vruchten. Den thiensten Vleugel is, van't Ghebedt, t'welck is de suster vande abstinentie, ende hanght d'een aen d'ander, en t'is de wapen ende spyse der zielen, ende doet haer ontsteken in Godts liefde. Vande liefde Godts, sonder de welcke alle deuchden, ende goede wercken doot zijn. Dees voornoemde ziele, nu beoeffent hebbende het eerste, en meeste ghebodt, boven al te beminnen Godt, ontsteken in syn liefde, vertreckt naer de ziele met Iesus haeren Bruydegom in haer eenigheyt, en daer mede eyndight dese gheestelycke oeffenighe. Hier naer volghen Liedekens van't leven Christi. Alder-eerst:"Op de seven Veerskens beghinnende met O die ons d'Heylighe Kercke inden Advent vooren haut, en singht voor Kerst-dagh, t'welck was den roep vande Aude vaders, die waeren in't voorgheborchte der hellen. Ander Liedeken vande Comste Christi. Noch een ander Leyssen-Liedeken, om het Kindeken Iesus te groeten in't Bethleem. De suyver Engelen, en d'onnoosele kleene Kinderkens, commen t'samen t'Kindeken wieghen, ende singhen over-hant een veersken van een Liedeken. De ootmoedighe kleene Herdekens, commen het nieuw gheboren Kindeken Iesus groeten, 13. daghen voor de comste vande dry Coninghen. De herderkens t'huys commende, spreken t'samen, hun verwonderende vande groote aermoede die sy-lieden daer in't stalleken hebben ghesien. De Herders ende Herderinnen t'samen sprekende, schicken wat presentjens sy-lieden zullen draeghen naer het stalleken van Bethleem, om het Kindeken Iesus te vereeren met syne Ouders. Vande groote blydschap des gheest, die de herderkens ghevoelden, in, en ontrent he[t] stalleken. De herders wel ghemoet zynde, ende hebbende voor 't Kindeken Iesus ghesonghen soete lof-sanghen, met spel, keeren naer huys, ende ontmoeten de dry Coninghen ontrent het stalleken te Bethleem, ende voeren t'samen een proces, om een landeken ghenaemt het landt ten Leeghendale. Gheluck-wensch aen de H. Maghet Maria, met haer soet Vrucht Iesus. Alder-eerst vanden Adieu, ende Scheydinghe vande H. Maghet Maria, van haeren lieven Sone Iesus, als hy hem ghinck bereyden tot syn H. Passie, ende Doodt. Iesus den Hemelschen Bruydeghom neemt af-scheet, ende seght adieu aen syne lieve Bruydt de Godt-minnende Ziele. Vanden Adieu, en het Scheyden der Apostelen, in't leste Avondtmael. Vanden Val van Iudas. Klacht-Liedt over den val vanden H. Petrus. Noch een ander Klacht-Liedt, dat Christus dede, over het vluchten van sijn Apostelen ende andere Vrienden. Ander Liedeken, vande Seven Woorden, die onsen Heere Iesus sprack, hanghende aen het H. Cruyce. Vande Verrijsenisse. Ter eeren vande Thien Deuchden vande H. Maghet Maria. Ter eeren vanden H. Seraphinschen Vader Franciscus. Clacht-liedt ten tyde vande Peste. Een ander Liedeken, ter eeren van onse Lieve Vrauwe. Liedeken ter eeren vanden H. Ioseph, Bruydeghom vande H. Maghet Maria. Ter eeren vanden H. Seraphinschen Vader Franciscus, ende tot lof van syne H. Orden. Ter eeren vande H. Maghet ende Martelaresse S. Catharine. [Register.]