Den achtsten Vleughel, is de consideratie dat sy vermalendyt zyn, die meer hun betrauwen stellen op de menschen, dan op Godt, ende hoe saligh die ter contrarie zyn, die al hun betrauwen stellen op Godt.
Stemme: O Iesu soet. Ofte: Comt lieve Bruydt.
VErmalendijdt den mensch wordt met verwijt,
Die alleen op den mensch, betraut altijt,
En niet en hoopt, aenroept Godt onsen Al,
Die menigh helpt in druck, en ongheval;
Achab seer dwaes, door valsch Propheten raes,
Meynd' hy victori' t'hebben, 't moest eylaes!
Hadden geluckigh hem den strijt voorseyt;
Hy wierdt ghewont, bedroghen, valsch verleyt,
Sterft, uyt dees wereldt scheyt.
Oock wiert ghewont Ochosias, en sont
Naer Belzebub, wau door hem zijn ghesont.
Elias sprack den valschen godt roept aen,
Tot straf van dees sieckt', zult ghy niet op staen;
| |
Iuliaen quaet, den valschen Apostaet,
Heeft oock ghevolght des af-godts quaeden raet:
Hy wierdt ghewont, ghequetst seer schroomelijck,
Van eenen Sant die daeld' uyt Hemelrijck,
Stierf oock ellendighlijck.
Hier in ghefaelt, de goe' hebben ghedwaelt:
Ioseph inden kercker was ghedaelt,
Stelt eens 't betrauwen op den schincker, maer
Daerom gevangen Godt hem liet dry jaer,
Die straffe volght hem naer.
Contrari' is, van dese duysternis,
Seer veel in hunnen noot, en droefnis
Gheholpen zijn uyt veelderley verdriet,
Soo m'heeft ghesien, en daghelijcx gheschiet,
Abraham aut, heeft vast op Godt betraut,
Iacob en David, als hy was benaut;
Oock Iosaphat en Ezechias, sacht.
Samson en Iob, wierden ghewaer Godts kracht,
Heeft hunnen wensch volbracht.
Op Godt dan meest, 'k betrau, klerck, onbevreest,
Hy stilt in veelderley manier 'tempeest:
Hy is den schilt, en 't wapen inden noot,
Zal my bescherremen van een quae' doot;
't Steunsel zijn inden stoot.
Met Augustyn, spreck ick 'k en vrees geen pijn,
Hebb' ick Godt me, wie zal my teghen zijn
By hem is 's wereldts macht, doch niet een sier;
k' En wensche maer mijn Schepper goedertier,
|
|