Thalamus sponsi oft t'Bruydegoms Beddeken(1623)–Michiel Zachmoorter– Auteursrechtvrij Inhoudsopgave Aen den Doorluchtichsten ende Eerweerdichsten Heere myn Heere Iacobo Boonen Artsch-Biscop van Mechelen. Eerste deel Cap. I. Hoe nootsakelijck dat het inwendich Ghebedt is. Cap. II: D'oorsaecke waer door veel menschen gheenen voort-ganck en doen in het Ghebedt ende inden wegh der volmaecktheydt. Cap. III. Van vier soorten van ghebedt diemen ghemeynlijck oeffent inden voortganck van het werckende leven. Cap. IV. Vande Meditatie die de tweede soorte van ghebedt is. Cap. V. Van dat eerste deel der Meditatie 'twelck is de bereydinghe. Cap. VI. Vande Historie ofte materie waermen op sal mediteren; tweede deel vande Meditatie. Cap. VII. Vande consideratie oft overdencken, het welck het derde deel is van't inwendich Ghebedt oft Meditatie. Cap. VIII. Van't vierde deel der Meditatie, 'twelck de afflectien ende naer-volghinghe zijn. Cap. IX. Continuatie van het vierde deel vande Meditatie, Naer-volghinghe ghenoempt. Cap. X. Sommighe Waerschouwinghen nopende de Meditatie. Cap. XI. Hoemen de Affectien in het ghebedt vercreghen, door den dach onderhouden sal ende gheduerich ghebedt doen. Cap. XII. Men moet noch in desen tijdt behouden 'tbeeldt vande passie ende sy-selven dickmaels recolligeren. Cap. XIII. Vanden voort-ganck inde Meditatie. Cap. XIV. Hoemen den liefsten wille Godts in alle dinghen sal connen kennen, ende ten eersten in al dat ons te lijden comt. Cap. XV. Regel hoemen den liefsten wille Godts sal kennen in al dat wy doen moeten, ende in alle onse wercken, getrocken uyt den regel der volmaecktheyt van P.Benedictus van Canfelt uyt 'tseste ende de naervolgende Capittelen van het eerste Deel, daer dese leeringbe in't langhe uytghelegt wordt. Cap. XVI Vande derde soorte van' tghebedt datmen ghebruyckt in't werckelijck leven, 'twelck ’tgebedt der Aspiratien ghemeynlijck wort genoemt. Cap. XVII. Vande vierde soorte van’tghebedt te weten inden wille Godts. Waer gheleert wort, Hoemen hem dragen moet in alle quellinghen, verstroeytheydt, ende dorrichheyt gheduerende het gebedt, ende hoe dat desen wegh genoemt. Via abnega tiua, des verloochenen sijns selfs, alsoo bequaem is tot het Schauwende leven als Via amatiua, den wegh der minlijcker bevoelijckheydt, welcke de twee inganghen zijn van't schouwende leven. Cap. XVIII. De selve materie wort vervolght, ende betoont hoe suyver de meyninghe moet we sen vanden ghenen, die door de dorricheyt begheert in de slaep-camer des Bruydegoms te gheraecken. Cap. XIX. Dat alle minnende zielen moeten alle hunne ghetrowicheydt doen om vande meditatie tot het schouwende leven te comen om hun te vereenigen met hunnen Bruydeghom. Cap. XX. Wat menschen tot het schouwende leven bequaem zijn, ende vande teeckenen die nootsaeckelijck zijn om te moghen stillen alle de werckelijckheydt vande nederste crachten der zielen. Cap. XXI. Hoe de sielen die nu ghenoodt worden van den H. Gheest tot het schouwende leven haer moeten draghen in hareneersten voort-ganck. Tweede deel. Cap. I. Deylinghe vande siele die maer een is in dry deelen naer haer drij-der-hande manieren van wercken. Cap. II. Hoe dat dese drij-der-hande deylinghe der sielen ons wort door de H. Schrifture gheleert, ende door die daegelijcksche experientie. Cap. III. Hoe dat volghende dese dry-derhande bequamicheydt die de ziele heeft om haer met Godt te vereenighen alle de schriftuere in dry-derhande wetenschappen oft Theologien ghedeylt wordt, om te beter de middelen te toonen die de ziele heeft om tot Godt te gheraecken. Cap. IV. Hoe dat alle de oeffeningen diemen de zielen gheeft, in een van dese dry Theologien ghefondeert zijn, ende de selve oorden volghen die wy hier ghestelt hebben. Cap. V. Wat groot onghelijck sommighe lieden hebben die op-tijghen aende menschen die 't gheestelijck leven volghen, datse de heylighe Beelden ende de passie ons Heeren versmaeden, om datse tot het schouwende leven genoot zijnde die meditatien achterlaten. Cap. VI. Vijf notabel puncten die ons brenghen tot kennisse vande termijnen oft spreeckwoorden vande mystique Theologie oft schouwende leuen. Cap. VII. Wat de mystique schrijvers verstaen door dese spreeck-woorden, Goddelijcke donckerheydt, nietheyt der creaturen, alheyt Godts, lijdende vernietinghe, met Godt vereenicht worden, ende dierghelijcke. Cap. VIII. Verclaringhe van noch veel ander spreeckwoorden van't schouvvende leven. Cap. IX. Vytlegginghe van sommighe swaeste regels om verstaen die de leeraers van het schouwende leven gheven, de welcke de ziele in desen staet moet onderhouden soude sy daer in voorts gaen. Cap. X. Vande werckelijcke vernietinghe ende hoemen die passie can oeffenen in't schouwende leven. Cap. XI. Oft den wille can Godt beminnen sonder de kennisse des verstandts. Approbatio.