Thalamus sponsi oft t'Bruydegoms Beddeken
(1623)–Michiel Zachmoorter– AuteursrechtvrijMichiel Zachmoorter, Thalamus sponsi oft t'Bruydegoms Beddeken. Geeraerdt van Wolsschaten, Antwerpen 1623
DBNL-TEI 1
Wijze van coderen: standaard
-
gebruikt exemplaar
exemplaar Universiteitsbibliotheek Leiden, signatuur: I.N.L. VIDE B 21 H 10, scans van Google Books
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van Thalamus sponsi oft t'Bruydegoms Beddeken van Michiel Zachmoorter uit 1623.
redactionele ingrepen
In het origineel komen verschillende drukletters voor die in deze digitale editie niet kunnen worden weergegeven. Om dit onderscheid niet verloren te laten gaan, is in de hoofdstukken waar gotische en romeinse drukletters door elkaar voorkomen, alle romeinse tekst weergegeven als cursief. Gotisch is in deze hoofdstukken zonder opmaak weergegeven.
p. 11: hop → hoop: ‘soo ist te vergheefs dat sy hoop't te gheraecken tot de vereeninghe met Godt:’.
p. 18: ende ende → ende: ‘maer nemen sulcke daer onse ziele meest voetsel ende proffijt deur vercrijght.’.
p. 21, 55, 59, 74, 167, 207, 269, 286, 314: in het origineel is een gedeelte van de tekst onleesbaar. In deze digitale editie is ‘[...]’ geplaatst.
p. 30, 51, 77, 96, 202, 222, 233, 284, 292, 294: in het origineel is een gedeelte van de tekst slecht leesbaar. De redactie heeft de tekst tussen vierkante haken aangevuld.
p. 42: ooch → oock: ‘soo dat hy dese oock eenighsins can achter-volghen in uytwendighe wercken sonder inde selve sijnen geest der devotien teenemael te verliesen,’.
p. 56: eenwighe → eeuwighe: ‘is dat die schoonheydt der hemelen, die glorie der Enghelen, die eeuwighe blijschap der Heylighen?’.
p. 88: volmaecktheydt( → volmaecktheydt): ‘(waer toe ghy sult lesen 't Boecxken vanden wille Godts, ghemaeckt door Pater Benedictus gheheeten den regel der volmaecktheydt)’.
p. 110: inbeldinghen → inbeeldinghen: ‘Laet dan vaeren alle voorgaende consideratien, ghepeysen ende inbeeldinghen,’.
p. 110: vaude → vande: ‘Ghy sultse verborghen inde verborghentheydt ws aenschijns vande beroerten der menschen.’.
p. 122: het foutieve paginanummer 108 is gewijzigd in 122.
p. 132: letsel → beletsel: ‘beletsel dat sy den gheest Godts daer in ghegeven heeft,’.
p. 166: sonden → souden: ‘Want al hebben dese heylige ghepeynsen haer geholpen om tot hier te comen, nochtans hier wesende, ende soo ghestelt zijnde, souden sy haer nu verachteren.’.
p. 183: teeeckenen → teeckenen: ‘welck de dry seker teeckenen zijn, soo seer wel den Salighen Ioannes van den Cruyce,’.
p. 194: kranek → kranck: ‘door dien dat den geest noch alsdan te kranck ende t' onsterck is, al is 't dat hoe hy verder voort-gaet ende meer aen-neemt,’.
p. 215: 'ghene → 'tghene: ‘Boven 'tghene nu gheseyt is, moet ghy weten dat elck van dese kennende crachten vande ziele een minnende oft liefhebbende cracht heeft die haer beantwoordt,’.
p. 230: B. Dionysio → H. Dionysio: ‘sicut videmus in alijs, non stulta à H. Dionysio vocaretur nec amens,’.
p. 246: conmen → connen: ‘('twelck niet sonder groote viericheyt des geests en soude connen geschieden)’.
p. 247: vedorden → verdorden: ‘want sy altijts verder ende verder hen vinden van't ghene dat de verdorden nature hen doet verstaen warachtighe liefde te wesen,’.
p. 250: gesuyʌert → gesuyvert: ‘tot der tijt toe dat hy door de selve bequaemelijck gesuyvert zijnde,’.
p. 253: ghepeyden → ghepeysen: ‘wilde dese goede ghepeysen behouden, hoe goet dat sy zijn moghen,’.
p. 253: dt → de: ‘Het selve ghetuyghen eendrachtelijck alle de Doctoren van 't gheestelijck leven,’.
p. 272: schonwen → schouwen: ‘Ende dit is de reden waerom in’t volmaeckt schouwen niet alleene die natuerlijcke wercken des verstants’.
p. 275: welcden → welcken: ‘ende in een oneyndige saligheyt (die Godt is) den welcken 'tgheluck van alle salighe gheesten seer verre te boven gaet,’.
p. 283: veelcken → vvelcken: ‘soo wordt hy van den Gheest Christi, den vvelcken sijn Godtheydt is, ghelijck levende ghemaeckt,’.
p. 285: schouvende → schouvvende: ‘Verclaringhe van noch veel ander spreeckwoorden van't schouvvende leven.’.
p. 301: gheest → gheeft: ‘om dat Godt in desen staet sijne teghenwoordicheydt gheeft te ghenieten aende ziele inde donckerheyt van't geloove,’.
p. 304: inven → inden: ‘Ten derden om dat alle ghepeynsen inden redelijcken mensch met die natuerlijcke crachten geschieden,’.
p. 315: eu → en: ‘Niemant en sal my sien en blijven in het leven.’.
p. 317: behulsamicheit → behulpsamicheit: ‘verhopende dat sy door dese leeringen eenige behulpsamicheit sullen crijgen om tot God te geraken,’.
p. 321: dan → van: ‘Van de Historie oft Materie waermen op sal mediteren; tweede deel van de Meditatie.’.
p. 323: omghelijck → onghelijck: ‘Wat groot onghelijck sommighe lieden hebben, die op-tijghen aen de menschen die het gheestelijck leven volghen,’.
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (voorplat, binnenkant voorplat, †1v, binnenkant achterplat, achterplat) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[fol. †1r]
THALAMVS CONTEMPLATIONIS SPONSI
THALAMVS SPONSI oft t' Bruydegoms Beddeken Waer alle minnende sielen ghenoodt worden om te ghaen rusten in soete Contemplatie naer den arbeydt der Meditatie, die hier sier wel gheleert wordt.
Ghedeelt in twee deelen,
Het eerste toont wat die Meditatie oft inwendich ghebedt is, hoedaenich de natuere ende de maniere is, ende hoemen door het selue ghaen, ende daar ouer ghaen moet.
Het tweede deel leght wt die fondamenten van een waerachtich gheestelycke inwendich volmaeckt Christelyck leuen.
Ghemaeckt door den Eerw. H. Michiel ZachmoorterLicentiaet inder Godtheyt Pastoor van Sinte Marten t'Eckerghem binnen Ghendt.
Gheeft myte kennen ghy die myn Ziele bemint, waer ghy weydet, waer ghy rustet inden middach. Cant. 1.v.7.
T'ANTWERPEN By Geeraerdt van Wollschaten naest d'Abdye van S. Michiels 1623.
[pagina 321]
Tafel der capittelen van het Brvydegoms beddeken.
Eerste deel.
HOe noot-sakelijck dat het inwendich Ghebedt is. | Cap. I. fol. 1 |
De oorsaecke waer-om veel menschen geenen voortganck en doen in het gebet ende in den wech der volmaecktheyt. | Cap. II. fol. 9 |
Van vier soorten inden voort-ganck van het werkende Leven. | Cap. III. fol. 17 |
Van de Meditatien die de tweede soorte van het ghebedt is. | Cap. IV. fol. 32 |
Van dat eerste deel der Meditatie 'twelck is de Bereydinghe. | Cap. V. fol. 40 |
Van de Historie oft Materie waermen op sal mediteren; tweede deel van de Meditatie. | Cap. VI. fol. 49 |
Van de Consideratie oft Overdencken, het welck het derde deel is van de Meditatie. | Cap. VII. fol. 51. |
[pagina 322]
Van't vierde deel der meditatie, affectie oft naevolginge genoemt. | Cap. VIII. fol. 55 |
Continuatie van 't vierde deel vande meditatie, navolginge genoemt. | Cap. IX. 66 |
Sommighe waerschouwinghe nopende de Meditatie. | Cap. X. fol. 70 |
Hoemen de Affectien in 't ghebedt vercregen, door den dach onderhouden sal ende gheduerich ghebet doen. | Cap. XI. fol. 79 |
Men moet noch in desen tijt behouden het beelt van de Passie ende syselven dickmaels recolligeren. | Cap. XII. fol. 102 |
Van den Voort-ganck in de Meditatie. | Cap. XIII. Fol. 104 |
Hoemen den liefsten wille Godts in alle dingen sal connen kennen, ende ten eersten in al dat ons te lijden comt. | Cap. XIV. 115 |
Regel hoemen den liefsten wille Godts sal kennen in al dat wy doen moeten, ende in alle onse wercken, &c. | Cap. XV. fol. 118 |
Van de derde soorte van't gebet datmen gebruyckt in't werckende leven. | Cap. XVI. 141 |
Van de vierde soorte van het gebet te weten inden wille Godts, &c. | Cap. XVII. 150 |
De selve materie wordt vervolght, ende betoont hoe suyver, &c. | Cap. XVIII. 160 |
Dat alle minnende sielen moeten alle hunne ghetrouwicheyt doen om vande Meditatie tot het schouwende Leven te comen om hen te vereenigen met Godt. | XIX. 173 |
[pagina 323]
Wat menschen tot het schouwende leven bequaen zijn, ende van de teeckenen die nootsaeckelijck zijn om te moegen stillen alle de werckelijckheyt van de nederste crachten der siele. | Cap. XX. fol. 183 |
Hoe de sielen die nu genoot worden van de H. Geest tot het schouwende leven haer moeten draeghen in haeren eersten voortganck. | Cap. XXI. fol. 192 |
Tweede deel.
DEylinghe vande siele die maer en is in dry deelen naer haer dry-der-hande maniere van wercken. | Cap. I. fol. 205 |
Hoe dat dese dry-der-hande deylinghe der siele, &c. | Cap. II. fol. 217 |
Hoe dat volghende dese dry-der-hande bequamicheyt die de siele heeft om haer met Godt te vereenighen alle de Schrifture in dry-der-hande wetenschappen oft Theologien gheleyt wort, &c. | Cap. III. fol. 226 |
Hoe dat alle de oeffeninghe diemen de sielen geeft, in een van dese dry Theologien ghefondeert zijn, ende de selve orden volgen die wy hier gestelt hebben. | IV. 234 |
Wat groot onghelijck sommighe lieden hebben, die op-tijghen aen de menschen die het gheestelijck leven volghen, dat sy de heylighe Beelden ende de Passie ons Heeren versmaden om datse tot 't schou- |
[pagina 324]
wende leven ghenoodt zijnde die meditatien achterlaeten. | Cap. V. fol. 251 |
Vijf notabel punten die ons brenghen tot kennisse vande termeynen oft spreeckwoorden van de mystique Theologie oft schouwende leven. | Cap. VI. fol. 250 |
Wat de mystique schrijvers verstaen door dese spreeckwoorden, Goddelijcke donckerheydt. Nietheydt der creaturen. Alheyt Godts, Lijdende vernietinghe, met Godt vereenicht te worden, &c. | Cap. VII. 274 |
Verclaringhe van veel andere spreeckwoorden, &c. | Cap. VIII. fol. 285 |
Uytlegginghe van sommighe svvaerste Regels om te verstaen, die de Leeraers van 'tschouvvende leven geven, &c. | Cap. IX. 297 |
Vande werckelijcke vernietinghe ende hoemen die passie can oeffenen in het schouwende leven. | Cap. X. fol. 305 |
Oft den wille can Godt beminnen sonder den wille des verstandts. | Cap. XI. 312 |
FINIS.