De Zeventiende Eeuw. Jaargang 24(2008)– [tijdschrift] Zeventiende Eeuw, De– Auteursrechtelijk beschermd Inhoudsopgave [Deel 1] Van de redactie Klank en weerklank Over de samenwerking tussen de componist en de tekstdichter van de Louange de la Ville d'Anvers Karel Bostoen Stedestemmen voor de Vrije Nederlanden Historische argumentatie in een gedichtenreeks van Constantijn Huygens Ad Leerintveld ‘Des operas avecq plus d'esclat’ De eerste commerciële schouwburg van Antwerpen en de introductie van opera Timothy De Paepe ‘Il ne fault qu'un bruict de ville/Pour defamer une fille’ Amoureuze liederen vanuit vrouwelijk perspectief in de eerste helft van de zeventiende eeuw Pieter Moelans Een Haagse weerklank als aanzet tot een eigen Brussels geluid Specifieke literaire beïnvloeding over de staatsgrens heen Vincent Buyens Het Utrechts Zang-Prieeltjen: een valse noot tussen de liedboeken? Marrigje Rikken Aan de oevers van de Theems en Nieuwe Rijn Nostalgie en burgerplicht in beschrijvingen van Londen (1598) en Leiden (1614) Eddy Verbaan De klank van de stad in Miltons ‘L'Allegro’ C.W. Schoneveld Recensies Signalementen Personalia [Deel 2] Van de redactie Meaning in Art History A philosophical analysis of the iconological debate and the Rembrandt Research Project Matthijs Jonker The ‘Solliciteur-Culturel’ Some notes on Dutch agents and international trade in art and applied arts Koenraad Jonckheere Masculinity Pacified: Women as Mothers in the Guardroom Scenes of Anthonie Palamedes (1602-1673) Jochai Rosen Van vaandrig in Brazilië tot dichter in Dordrecht Het album amicorum van Johann Philipp Mulheiser (ca. 1603-ca. 1677) Michiel van Groesen Een subtiele transformatie van Justus Lipsius' Monita et exempla politica? De Staatkundige vermaningen en voorbeelden van J.H. Glazemaker Erik De Bom Leeuwenhorst, een tuin van wereldformaat gezien door de ogen van Pieter Teding van Berkhout Elizabeth den Hartog Discussiedossier Recensies Signalementen Personalia