De inwoners van Belgrado leven al sinds jaar en dag als Mexicaanse en Cubaanse vluchtelingen en voor het meest populaire filmgenre zijn de mogelijkheden daarom onbeperkt. De beruchte straten van New York lopen door de wijken van Belgrado, en het bonte netwerk van criminelen, verklikkers en politiemensen, veredeld met een paar folkloristische elementen, vormt in de metropool aan de Sava en de Donau een endemische broederschap. Het scala van misdaadfilms, variërend van melodrama's uit het leven van kleine criminelen tot politieke thrillers waarvan de acteurs glimlachen alsof ze voor een Oscar zijn genomineerd, wordt in de studio van Belgrado verrijkt met motieven uit oosterse sprookjes en de taferelen op de in bolsjewistische stijl vormgegeven plakkaten, wat voor de avonturen van een nieuwe Superman een uitstekend decor zou kunnen vormen.
De grauwe woonblokken van Nieuw-Belgrado, verrezen uit zand en water, vormen een achtergrond voor neorealistische variaties.
Wanneer het 's nachts sneeuwt en de bouwvallige huizen en de vieze troep, de gekwelde gezichten van de stadsbewoners en de hopen vuilnis rondom de containers niet meer zijn te zien, bieden de contouren van de oude wijken Dorćol en Savamala een rijk decor. De kleine, vierkante idyllische trams rinkelen in de verlaten straten, trekken onhoorbaar door het havengebied en rijden over de brug naar de kale vlakte aan de overkant van de Sava, waar alleen op feestdagen wordt overnacht en in de lucht geschoten.
Ergens aan het begin van de twintigste eeuw kwamen de welgestelde, burgerlijke huizen als enorme decorstukken uit Boedapest en Wenen langs de Donau hierheen gedreven, sommige kwamen iets later.
Ooit maakte een Oostenrijkse regisseur in de haven van Belgrado opnamen van Wenen, en midden in de nacht staarde hij vol bewondering naar de prachtige gebouwen.
Talrijke regisseurs uit de hele wereld hebben in studio Belgrado gezocht naar fantasmagorische taferelen. Documentairemakers wachten nog altijd geduldig op aanslagen, revoluties en omwentelingen. Door de buitenwijken zwerven scenografen rond, zoekend naar een locatie die hun aanspreekt.
In de vochtige souterrains, die ook in een roman van Dickens niet zouden misstaan, stapelen de voortbrengselen van de familiearbeid zich op. Duizenden gloeilampen, schakelaars en sloten uit pas betrokken flatgebouwen in de nieuwe woonwijken, autobanden, cassetterecorders, ruitenwissers, bontartikelen, achteruitkijkspiegels, kostbare deurmatten, stapels bankbiljetten en horloges.