Refereinen en andere gedichten uit de XVIe eeuw
(1879-1881)–Jan de Bruyne– Auteursrechtvrijverzameld en afgeschreven door Jan de Bruyne
[pagina 113]
| |
- CXV - [Hoort, ghy weirels kinderen heel obstinaet]aant.
Hoort, ghy weirels kinderen heel obstinaet,
die in sweirels samblant al u behagen stelt,
& Godt alleene niet en hebt in uwen raet,
die in hemel, in eerde, heeft alle gewelt,
hoe syt ghy soo verdoolt & geweken tvelt
van de rechte strate des levens puere?
Al wat de weirelt pryst, Godt als sneeu versmelt
& is een afgryslycheyt vol van erruere.
Ick ben, spreckt Christus, de rechte duere,
wech, waerheyt & deeuwich leven reene;
die my nae volcht comt wtten getruere;
maer volcht ghy sweirels samblant, ghy comt in weene.
Oock en vintmen van Godts kinderen geene
al houdtse de weirelt voor haren spodt,
sy en sullen seggen, alle gemeene:
sweirels samblant is als dryfsant: niet sonder Godt.
| |
[pagina 114]
| |
Sweirels samblant dat can wonder brouwen
in de vleeselycke oogen, hier & daer,
in tsieraet der cleeren, hooge huysen, bouwen
van binnen versiert seer suyver & claer.
Dan belooft elck de weirelt noch menich jaer
te leven, hier in weelden geseten;
maer hoort wat den rycken man hoorde openbaer:
desen nacht sal u siele worden geresen
wt uwen lichaem; hebt ghy u dan gequeten
van dat ghy in dat doopsel hebt ontfaen?
Dus moet desen ouden Adam syn verbeten
& een nieuwen, dats Christus, aengedaen.
Soo hevet allen heyligen ooyt gegaen;
waer duer sy hebben ontfangen tsalichste lot.
Dus versaeckt de weirelt & wilt op Christum staen:
sweirels samblant is als dryfsant: niet sonder Godt.
Als dryfsant soo mocht wel syn geleken,
dat wech metten winde dryft ongestadich:
al die daer op bouwen blyven besweken
tot inder hellen gront, duer dwerck seer schadich.
En spreckt Christus selve niet, wys & genadich:
| |
[pagina 115]
| |
ghy hebt uwen loon wech, soo u de weirelt riet,
tot de Phariseen, seer ongenadich.
Daer den Publicaen genade is geschiet,
en hebt niet lieff de weirelt, sprack hy, maer vliet;
al haer schoon samblant en wesen versmaet,
noch en betrout op tgeen datter in is niet.
Godt is al in al, middel & advocaet;
sweirels samblant dat is des Satans saet,
waer doer hy den mensche gevangen hadt.
Prent dit dan int herte & denckt, tsy vroech off laet:
sweirels samblant is als dryfsant: niet sonder Godt.
prinche.
Niet sonder Godt, als edelste prinche werdich,
die alleene den doot verwonnen heeft,
de helle berooft; hy is alleen rechtverdich;
niemant sonder syn genade en leeft.
Hy is den Samaritaen; soo, wie hem aencleeft,
al is hy vol wonden totter doot beladen,
hy vercoeltse met olie, die hy minnelyc gheeft
om niet; dits de fonteyne, wilt daer in baden.
| |
[pagina 116]
| |
Maer volcht ghy sweirels samblant & graden,
dat sal u leyden in een eeuwich dangier;
want svlees lust, oogen lust, syn sweirels paden
& hooverdye, duer des vyants bestier,
dwelck u is leyende tot in het helsche vier.
Wilt dit doch niet vergeten & denckt int slot:
tis my dbeste, al haet my de weirelt hier:
sweirels samblant is als dryfsant: niet sonder Godt.
Tot Leeu, op Moyses bosch
|
|