[447] Op de reedenstryd, van de lydinge des krunkeldarms, door Bonaventura Koegelen van Dortmond, alvooren hy, t'Uitrecht, geneesheer wierd (p. 762)
toelichting |
Bonaventura Coegelen van Dortmond (1633-1710) promoveerde op 13 maart 1655 te Utrecht op het proefschrift De Colica passione (Lindeboom, 1984, 484-485). Zie ook Six' gedicht no. [444] en het op dit gedicht volgende gedicht no. [448]. Dit gedicht staat op p. 578 van Six' bundel. |
|
annotatie |
|
|
titel |
de reedenstryd: de verdediging tegenover de oppositie |
2 |
Ontlaaden werd: Wordt ontlast (nl. in de vorm van een vulkanische eruptie) |
3 |
Dus: Evenzo |
6 |
beweert: (en die opheldering) verdedigd |
7 |
gaf: gaf (hem) |
|
de Kooninghs hand: de hand van Henricus Regius (Hendrik de Roy, 1598-1679), vanaf 1638 hoogleraar medicijnen te Utrecht (Lindeboom, 1984, 1604-1606) |
8 |
Den lauwer, rok, en ringh: De erelauwer, de mantel en de ring van de doctor |
|
Galeen: ware medicus (naar de Antieke geneesheer Galenus) |
9 |
Werd een Geneesheer dan om eenen palm geschaapen?: Is het dan alleen een dergelijke triomf (een palm) die een medicus eerst recht tot geneesheer maakt? |
10 |
't Was d'eerste niet: Ook de god van de geneeskunst was immers al om eenen palm geschaapen (maar dan in een andere zin). Toen Leto Apollo ter wereld bracht zou zij tegen een palmboom hebben geleund. Apollo gold ook als god van de geneeskunde. Het verhaal van de palmboom gaat terug op de Homerische Hymne op Apollo, 14-18 (vgl. ook gedicht no. [306], r. 41). |
|
Men kent den leeuw ook aan syn waapen: Ook een leeuw beoordeelt men naar zijn klauw (zoals de zegswijze aangeeft, vgl. wnt viii, i, 1365), maar Six zal ook bedoelen: ook Nederland laat zijn roem aflezen aan de dappere leeuw van zijn wapen. |
|
|