Werken. Deel III
(1934)–Jan van Ruusbroec– Auteursrecht onbekend* Eerste deel de middellijke vereeniging in genade en in glorie. ** A. Waarin zij bestaat. *In den eersten sprekic aldus, dat alle goede menschen met gode <verenecht>Ga naar voetnoot3) sijn overmids middel. Dit middel dat es de gracie gods; ende de sacramente der heiligher kercken; ende godlijcke doechde: ghelove, hope ende minne; ende een doechsam leven naGa naar voetnoot4) die gheboden gods. Ende hier toe behoort een sterven der zonden ende der werelt, ende alle ongheordender lost der natueren. Ende hier mede bliven wij gheënicht der heiligher kercken, dat es, allen goeden menschen. Ende met den-selvenGa naar voetnoot5) sijn wij gode ghehoorsam ende eens-willen met hem, gelijckerwijs dat een goet convent gheënicht es met sinen prelate. Ende sonder dese eeninghe en mach niemen gode behaghen, noch behouden bliven. Die dese eeninghe met desen middele behout tot in dat inde sijns levens, hi es deghene daer cristus af sprect, in sinte jans evangelie, tot sinen hemelschen vader: ‘Vader ic wille, waer ic ben, dat daer mijn dienaer sij, op-dat hi sien moghe die claerheit die du my ghegheven heb<sy>Ga naar voetnoot6)’. Ende op eene ander statGa naar voetnoot7) sprect hi, dat sine dienaren selen sitten ter weerscap, dat es in rijcheit ende in volheit <haerre doeghde>Ga naar voetnoot8) die si ghewracht hebben. Ende hi sal vore hen | |
[pagina 278]
| |
lidenGa naar voetnoot1), ende sal hen dienenGa naar voetnoot2) met sijnre gloriën die hi verdient hevet. Die sal hi meldelijc schincken ende openbaren allen gheminden, ende elken sunderlingheGa naar voetnoot3), men ende meer na dat hijsGa naar voetnoot4) werdich es, ende verstaen machGa naar voetnoot5) hoocheit sijnderGa naar voetnoot6) gloriën ende sijnder eeren, die hi selve alleene verdient hevet met sinen levene ende met sijnder doot. Aldus selen alle heilighen eewelijc sijn by cristo, ende yeghewelc in sire ordenen, ende inden staet sijnder gloriën die hi verdient hevet met sinen werken, overmids de hulpe gods. Ende cristus na sire menscheit, die sal sijn boven alle heilighen ende boven alle inghele alse een prince alre gloriën ende alre eeren, die sire menscheit <allene>Ga naar voetnoot7) toebehoort boven alle creatueren. Siet, aldus moechdiGa naar voetnoot8) merken dat wij met gode vereenicht sijn overmids middel, beide <hier>Ga naar voetnoot9)
inder graciën ende oec in der gloriën. Ende in desen middel es groot onderscheet ende anderheit, beide van levene ende van loene, ghelijckerwijs alse ic <u>Ga naar voetnoot10) gheseghet hebbe. Ende, dit verstont sinte pauwels wel doe hi sprac, dat hi begherde ontbonden te sine vanden lichame ende met cristo te sineGa naar voetnoot11). Maer hi en sprac niet, dat hi cristus woude sijn selve, ochte god, alse nu selkeGa naar voetnoot12) onghelovighe verkeerde menscen die segghen: si en hebben en-ghenen god, maer si zijn alsoe haers-selves ghestorven ende met gode gheënicht, dat si god worden sijn.
| |
* B. Hoe de pantheistisch-quietistische strekking hier van afdwaalt. ** a. Vormen, oorsprong en samenhang dezer afdwaling. *Siet, dese menschen sijn overmids eenvuldeghe sempelheit ende natuerlijcke gheneychtheit ghekeert in bloetheit haers wesens, alsoe dat hen dunct dat dat eewelijcke leven anders nietGa naar voetnoot13) sijn en sal, dan een istich salich wesen, sonder onderscheet van ordenen, van heilighen oft | |
[pagina 279]
| |
van loene. Ja, ende selkeGa naar voetnoot1) sijn alsoe verdwaest, dat si segghen, dat de persona inder godheit vergaen selen, ende dat daer anders niet bliven en sal inder eewicheit dan die weselijcke substancie der godheit, ende dat alle zalighe gheeste met gode alsoe eenvuldich ghekeert selen sijn in die weselijcke zalicheit, dat daer-buten niet en bliven en sal: noch willen, noch werken, noch kinnisse met ondersceede tot eenigher creatueren. Siet dese menschen sijn verdoelt in eene ledighe verblende sempelheit haers eyghens wesens, ende willen salich sijn in bloeter natueren. Want si sijn alsoe eenvuldich, ende alsoe ledichlijc gheënicht den bloten wesene harer zielen, ende den inwesene gods in hen, dat si en hebben noch ernst, noch toevoeghen te gode, van buten noch van binnen. Want in dat hoochste daer si in ghekeert sijn, en ghevoelen si niet dan sempelheit haers wesens hanghende in gods wesen. Ende die eenvuldighe sempelheit die si besitten, houden si vore god, omme-dat si daer natuerlijcke raste in vinden. Ende hier-omme dunct hen, datsi selve god sijn in den gronde harer eenvuldicheit. Want hen ghebrect ghewarich ghelove, hope ende minne. Ende overmids die bloete ledicheit die sy ghevoelen ende besitten, soe segghen si, dat si sijn kinneloes ende minneloes ende doechden quite. Ende hier omme pynen si hen te levene sonder conziëncie, wat quade dat si doen. Ende si sijn onghehorsamGa naar voetnoot2) alle den sacramenten ende allen doechden ende alre oefeninghen der heiligher kercken. Want hen
dunct, datsGa naar voetnoot3) <hen>Ga naar voetnoot4) gheenen noot en es. Want na haren wane sijn si alles overcomen. Maer onvolcomenen menschen, dien eest noot, <dat>Ga naar voetnoot5) segghen si. Ende selke sijn in deser sempelheit alsoe verstoct ende verout, dat si alsoe ledich sijn ende alsoe onachtsam alle der werke die god ie ghewrachte, ende alle der screftuere, als ocht
| |
[pagina 280]
| |
nie letter ghescreven en hadde gheweest. Want hen dunct, dat si dat vonden ende beseten hadden, daer alle screftuere omme ghemaect es, ende dat es de blende weselijcke raste die si ghevoelen. Nochtan hebben si gode verloren, ende alle die weghe die daer-toe leiden mochten. Want si en hebben niet meer innicheidenGa naar voetnoot1) noch devociën noch heiligher oefeninghen dan eene doede beeste. Nochtan gaen si some ten sacramente, ende spreken by-wilen ute der screftueren, op-dat si hem te bat veisenGa naar voetnoot2) ende decken moghen. Ende si nemen gherne sommeghe <welde>Ga naar voetnoot3) woordeGa naar voetnoot4) der screftueren die si valschelijc verkeren moghenGa naar voetnoot5) na haren sen, op-dat si andere eenvuldeghen menschen behaghen mochten ende trecken in valsce ledicheit die si ghevoelen.
| |
* b. Ontmaskering en afstraffing. *Siet, desen lieden dunct, dat si wisere ende subtijlreGa naar voetnoot6) sijn dan eenighe andere menschen. Nochtan sijn si die plomsteGa naar voetnoot7) ende ruydste die nu leven. Want dat heidene ende joden ende quade kerstene, gheleerde ende ongheleerde, overmids natuerlijcke redene venden ende verstaen, daer-toe en willen noch en connen dese elendeghe menschen niet comen. Ghi mochtGa naar voetnoot8) u seghenen voreGa naar voetnoot9) den duvel, maer behoedt u met groten eernsteGa naar voetnoot10) vore dese verkeerde menschen, ende mercseGa naar voetnoot11) nauwe in haren woorden ende in haren werken. Want si willen leeren ende van niemene geleert sijn; sy willen berespen ende van niemene berespt sijn; ghebieden ende niemene ghehoorsam sijn; sy willen drucken andere menschen, ende van niemene ghedruct sijn; si willen segghen dat si willen, ende van niemene wederstaen sijn. Si sijn eyghens-willen ende niemene onderdaen, ende dat achten si gheestelijcke vryheit. Sy oefenen vriheit des vleeschs, want si gheven den lichame dies hem ghelust, ende dat achten si vryheitGa naar voetnoot12) der natueren. | |
[pagina 281]
| |
Sy hebben hen gheënichtGa naar voetnoot1) in eene <blinde>Ga naar voetnoot2) donckere ledicheit haers eyghens wesens, ende daer dunct hen dat si met gode één sijn, ende houden dat voer hare eewighe salicheit. Ende daer sijn sy in ghekeert ende hebbent beseten met eyghenen wille ende met natuerlijcker gheneychtheit. Ende hier-omme dunct hen, dat si sijn boven de wet ende boven de ghebode gods ende der heiligher kercken. Want boven die weselijcke raste die si besitten <en>Ga naar voetnoot3) ghevoelen si god noch anderheit. Want dat godlijcke licht en hevet hem niet vertoent in hare demsterheit. Ende dat es daer-omme, si en hebbent niet ghesocht met werkelijcker minnen noch met overnatuerlijcker vryheit. Ende hier-omme sijn si der waerheit ontvallen, ende allen doechden, in eene verkeerde onghelijcheit. Want si setten daer-in de hoochste heilicheit <dat>Ga naar voetnoot4) de mensce in alre-wijs sijnre natueren vo[o]lghe, ende ombedwonghen si, alsoe dat hi inwoenen moghe met gheneichden gheest in ledicheit, ende uutkeren na lost des lives in elcker beweghinghen, ende den vleesche ghenoech doeGa naar voetnoot5), opdat hi haestelijc des beelds ontcommert werde, ende onghehindert weder inkere in die bloete ledicheit sijns gheests. Siet, dit es eene helsche vrocht die wast uut haren onghelove, daer dat onghelove met ghevoedt werdt tot in die eewighe doot. Want alse die tijt comt dat hare natuere verladen wert met bitteren wee ende met <anxste>Ga naar voetnoot6) der doot, dan werden si verbeelt, <ende ontsaet ende
verveert van binnen,>Ga naar voetnoot7) ende verliesen haren ledighen inkeer in rasten, ende vallen in meshopenGa naar voetnoot8), alsoe datse niemen ghetroesten en can; ende sterven alse rasende honde. Ende haer ledicheitGa naar voetnoot9) en antwort gheen loen. Ende die quade werke ghewracht hebben, ende daer-in sterven, behoren ten eewighen viere, spreect onse gelove. Ic hebbe u dat quade geseechtGa naar voetnoot10) bi den goeden, op-dat ghy dat goede te badt verstaen moechtGa naar voetnoot11), ende vanden quaden behoedt wert.
| |
[pagina 282]
| |
Dese liede seldi scouwenGa naar voetnoot1) ende vlien, alse uwer zielen dootviande, hoe heilich si scinen, in wisen, in woorden, in abite ochte in ghelate. Want si sijn des duvels boden, ende de scadelijcste die nu leven onder sempele ongheleefdeGa naar voetnoot2) goetwillighe menschen. Dit latic al ghewerden; ic wil weder keeren te mijnder materiën daer ic op begonste.
|
|