Naaukeurige beschryving der uitwendige godtsdienst-plichten, kerk-zeden en gewoontens van alle volkeren der waereldt. Deel 3
(1728)–Bernard Picart– AuteursrechtvrijX. Hoofdtstuk.
| |
[pagina 142]
| |
Men vind hem gemeenlyk in de Huizen als een soort van Beschermgod gedient en aangebeden. Men heeft de zelfde genegenheit niet voor Virrepadra, die nochtans niet min als hy een Zoon van Eswara is. Zyne geboorte die hy aan de gramschap van deezen God verschuldigt is, en de wapenen waarmede men hem verbeeldt, zyn niet na de smaak van een zoo vreedzaam Volk. De Vrouwen die zich tot Vicgneswara om vruchtbaar te zyn, vervoegen, offeren hem met dit oogmerk Ryst, Kokosnoten en Bloemen. Devendre en zyne Ondergehoorigen zyn mede van deeze eer niet misgedeelt: men bid hen aan en men doet voor hen Offerhanden. De Jagam word geviert ter eere van Devendre, om den Hemel zyn verblyf plaats te verwerven. Achni word aangeroepen om een goeden naam te verkrygen; Varouna wegens 't water; Vajouvia om sterk en krachtig te werden, en Isanja om veel geloof en gezag te hebben. Zy zien hen niet als Veroorzaakers aan; maar als Uitdeelers deezer Goederen die enkelyk tydelyk zyn; en zy voegen 'er by dat men zyne gedachten hooger stellen moet. Verwonderlyk is 't dat Brahma, die voorGa naar margenoot+ den Schepper en Algemeene Bestierder van de Waereldt word erkent, geen Goddelyken Dienst onder dien Landaart beweezen word, die hunne teederheit in den geenen niet bepaalen, waarvan zy gelooven eenig goed te ontfangen; maar aan hun toeëigenen die hun eeniger mate betrekkelyk zyn. By voorbeeldt, Garrouda is oorzaak dat alle de roode Sperwers zyn geacht; Baswa maakt de Ossen en de Koeien deelachtig aan de eerbiedigheit die men voor hem heeft. Brahma heeft echter noch Pagode, noch Afbeeldzels. |
|