Naaukeurige beschryving der uitwendige godtsdienst-plichten, kerk-zeden en gewoontens van alle volkeren der waereldt. Deel 3
(1728)–Bernard Picart– AuteursrechtvrijXLII. Hoofdtstuk.
| |
[pagina t.o. 156]
| |
89
B. Picart, del. 1721. Maniere dont les PRÊTRES CARIBES souflent le Courage. | |
[pagina t.o. 157]
| |
90
Maniere dont les SAUVAGES de PARIA gouvernent leurs MALADES.
B. Picart sculp. dir. 1723.
DANSE des SAUVAGES de PARIA autour des MOURANS, et leurs CEREMONIES FUNEBRES. | |
[pagina 157]
| |
riet vol aangestooken Tabak, waar van zy den rook in 't gezigt der Danssers blaazen, zeggende deeze woorden: Ontfangt alle den Geest van sterkte, waar door gy de Vyanden kont overwinnen. Deeze weinige woorden doen vermoeden, dat die Ceremonie een der Godsdienstigste is, voor Lieden die, gelyk de meeste West-indianen, hunne Geloofs Artykelen in eenige danssen en zeer dubbelzinnige Eerbied-bewyzingen doen bestaan; want wat naam kan men anders aan de Beschryvingen geeven, die ons de Reizigers van de Amerikaansche Afgodery doen? En wat aangaat de Volkeren, daar wy nu van spreeken, al wat wy met zekerheit van hunnen Godsdienst konnen zeggen, is, dat dezelve bestaat in den quaaden Geest te vreezen en aan te bidden, en in den Geest die zy voor God houden met vreden te laaten. En dat meer is, het schynt dat de verdelging hunner Vyanden by hun een Godsdienstigheit en eene vroome Daadt is. Ga naar margenoot+ Wat wyders de overige Ceremoniën deezer Volkeren aangaat, en eerstelyk de wyze van geneezing hunner Zieken,Ga naar voetnoot(a) zoo dompelen de Inwooners van Paria een Zieke van de koorts aangetast, in eene RivierGa naar voetnoot*, en doen hem vervolgens byna buiten zynen adem, onder eenige geesselslagen, rondom een groot Vuur loopen, waarna zy hem weder in zyn hangmat draagen. Eene langduurige onthouding is by hen ook een der middelen, die zy in 't werk stellen tot geneezing hunner Zieken Somtyds bedienen zy zich ook wel van het aderlaaten; en alsdan openen zy eene der Lenden-aderen. Ga naar margenoot+ Indien de Ziekte byna ongeneeslyk en hoopeloos schynt, brengt men den Zieke in zyne hangmat, en in een Bosschaadje; aldaar hangt men de hangmat tusschen twee Boomen, en men danst den ganschen dag rondom den Zieke. Zoodra de nacht aangekomen is, laat men hem eenig voedsel voor vier dagen, en men geeft hem dus aan zyn Lotgeval over: zoo hy weder hestelt, is 't wel, en de Nabestaanden stellen zich in staat, om 'er zich over te verblyden: maar anderszins komt hy te sterven, maakt men zeer weinig werks van hem. Het zal ook niet noodzaakelyk zyn te herhaalen,Ga naar margenoot+ dat de veelheit van Vrouwen niet min in zwang gaat in Caribana dan in andere Landen van de West-Indiën. De Caciquen hebben veele Vrouwen en zelfs houden zy 'er totGa naar voetnoot(b) verversching langs den weg, en wanneer zy op reize zyn. Het Gemeen neemt 'er zoo veel, als zy konnen of willen onderhouden: maar in 't algemeen maakte men geen zwaarigheit, om 'er het gebruik van af te staan aan de goede Vrienden, en andere Vremdelingen, die men achting toedraagt. Deeze Hoflykheit belet echter niet dat hy 'er het Recht van eigendom van behoudt; doch men verzekert ons dat de Mannen hunne Vrouwen verstooten, indien zy aan de Huwelykspligten en Trouw nalatig zyn geworden. Wanneer de Dochters huwbaar gewordenGa naar margenoot+ zyn, sluit men haar voor twee Jaaren op, en geduurende dien tydt is haar verbooden zich het hoofdhair te haren afsnyden; de tydt verstreeken zynde, tracht men haar uit te huwelyken. De Bruiloft geschiedt ten kosten der goede Vrinden, die spyze om te eeten aanbrengen, en een goeden voorraadt van hout, om de Hutte der aanstaande Jonggehuwde op te rechten. Een Vriendt des Bruidegoms snydt hem het hair op het voorhoofdt af; insgelyks doet zulks een zedige Caribische Matroone aan de Bruidt, en daar mede is het Huwelyk voltrokken. De Bruiloften worden gevierd door wel te eeten en te drinken; de Priester komt hier op zonder te vertoeven het Zegel der Zegening aan de Trouw te hangen; waarna zyne Eerwaardigheit den Man zyne Bruidt, die hy van de vrysterlyke staat tot dien van eene Vrouwe heeft doen overgaan, weder ter handt stelt. Hier staat nu aan te merken, dat deeze alleen voor de wettige Huisvrouw wordt gehouden. Alle de andere zyn niet dan Bywyven en moeten aan de eerste als aan haare Meesteresse gehoorzaamheit bewyzen. Men begraaft de Dooden in hunne eigeneGa naar margenoot+ Hutten. Die van Paria, na dezelve in 't Graf gelegt te hebben, doen veele voorraadt van Levensmiddelen by hen nederzettenGa naar voetnoot†; verzekerd zynde, dat men na de doodt noch noodig heeft gevoedt te worden. Somtyds droogen zy den voorraadt alvoorens voor 't Vuur, en hangen die vervolgens in de Lucht op. De gansche Plechtigheit is met Lykzangen en Klaagliederen vermengd, voornamelyk wanneer de Overleedene uit geblonken heeft in Heldendaaden, en andere diensten van aangelegenheit. Alsdan wordt hem de eere aangedaan, van het Jaargetyde zyns doodts te vieren, en zyn Huis-Vrouw die hy in zyn leven het liefste hadde, is genoodzaakt het bekkeneel | |
[pagina 158]
| |
des Overleden Krygsheldts, haaren wettigenGa naar margenoot+ Man als een Heilig Overblyfzel te bewaaren. Zy gelooven de onsterflykheit der Ziele, en verbeelden zich dat dezelve voorzien blyft van de nuttelyke zinnen, die zy op Aarde gebruikt heeft, zoo dat zy zeggen, dat de Ziel over al eeten en drinken geniet naar haar welgevallen; insgelyks gelooven zy dat de Echo of Weerklank niets anders, als de stemmen der Zielen is, die te Veldwaarts wandelen. |
|