| |
| |
| |
De dreigende verdwijning van de staat Suriname
(over Rudi Kross, Anders maakt het leven je dood)
‘Je moet hem zien dansen op een oude hit van Celia Cruz. Als je zijn bewegingen een halve minuut volgt merk je opeens dat je zit te grinniken. Hij gooit de boel - half kale Mefistofeleskop met bril en zwarte wattenbaard, schrale nek, slungelige apearmen en spillebenen - niet los op zelfvergeten Caraïbische manier, maar ‘regelt’ alles vanuit zijn sardonisch-teder brein. Rudi Kross is een van de weinige stervelingen bij wie je het brein kunt zien zitten: een strak gespannen geelbruine bal tussen zijn slapen. Telkens als je hem ontmoet lijkt het of die bal een beetje groter geworden is en als je op een dag hoort: Kross heeft een barst in zijn hoofd gekregen dan knik je. Je weet: de arme kerel is te ver gegaan met zijn geanalyseer.’
Zo zette Henk van Teylingen in 1972 Rudi Kross neer in zijn boek Bedek je schande. Er zit veel kern in die schets. Rudi Kross lezen, denken over wat hij gedacht en neergeschreven heeft, betekent denken over Suriname in het totaalverband van al zijn verschijnselen. Voor de compilatie en analyse daarvan is inderdaad een groot hoofd nodig. En proberend te overzien hoe Kross tegen Suriname aankijkt dringt zich de vraag op: hoeveel rationaliteit heeft Kross zichzelf kunnen permitteren?
Toch ontbreekt in Van Teylingens beschrijving één belangrijk facet: de hand. Die schrijvershand die aan elk stuk laat aflezen dat we met een ras-schrijver te doen hebben. De hand die maakt dat de rationele analyse een allesbehalve rationele stijl krijgt: inventief, beeldrijk, flitsend, overwogen, hoe dan ook, altijd met het juiste woord op de juiste plaats.
Het is in het tijdschrift Mamjo in Nederland in de vroege jaren
| |
| |
zestig dat hij zijn pen slijpt. Zelden is er een twistgesprek in de Surinaamse letteren gevoerd waarin met zoveel brille en scherpzinnigheid de degens werden gekruist als in dat tussen John Leefmans en Rudi Kross - op de keper beschouwd twee figuren die niet eens zover van elkaar af stonden. Kross schreef gedichten in het Suriname-nummer van Contour (september 1966) waarvoor hij ook een inleiding schreef, en samen met Jozef Slagveer in het bundeltje Njoen moesoedé, wan prakseri foe Fri nanga singi, powema, odo (1970). In 1971 staat zijn prachtig essay over de Surinaamse exodus, ‘Nestvlieders in transito’, in Avenue: ‘het wegvluchten is het wegvluchten voor een historische ramp, die door Nederland is teweeggebracht. Die ramp is niet eenmalig, maar zet zich voort. Het eerstvolgende klm-vliegtuig uit De West dat op Schiphol landt, brengt U weer wat overlevenden. Velen van hen hebben hun vlucht betaald door het enige wat ze hadden, prijs te geven: de illusie dat hun identiteit méér was dan die van een transito-passagier.’ Vlijmscherp is het jaar daarop zijn analyse in Rebel op de valreep van een persconferentie van J. Lachmon, ‘die het nationaal leiderschap nastreeft terwijl hij weigert nationaal te denken’. We schrijven 1972, drie jaar voor de Surinaamse zelfstandigheid, en Kross betoogt: ‘Mèt dat ons land een eerste stap naar feitelijke politieke zelfstandigheid kan zetten, dient zich de eerste staatsgreep aan. Mocht Nederland, op de valreep, alsnog tot optreden ‘gedwongen’ worden, dan wordt de koloniale historie gecompleteerd en de zelfstandigheid - ironisch genoeg - verhaast.’ Ingrijpen van buitenaf als weg tot werkelijke zelfstandigheid: het materiaal wordt
al aangedragen dat vijftien jaar later, onder geheel (?) gewijzigde omstandigheden, in de context van een breed essay zal terugkeren.
Hoe goed geschreven ook, van het werk van Kross is alleen met grote moeite iets terug te vinden. De tijdschriften Mamjo, Contour en Avenue zijn antiquarisch niet te vinden en slechts in enkele bibliotheken opgenomen. De bekende bloemlezing Wortoe d' e tan a-
| |
| |
bra geeft geen van zijn gedichten. Njoen moesoedé en Rebel op de valreep zijn zeldzame boekjes geworden. Zijn journalistieke artikelen en de culturele pagina's die hij twee maanden lang in de Vrije Stem produceerde bevinden zich nog op langzaam verpulverend krantepapier in enkele collecties. De srs-programma's Dingen van Deze Dag van rond 1970 zijn in de ether weggedreven. Er zijn legio, naar stijl en boodschap minder briljante scribenten die het heel wat langer hebben uitgehouden.
Suriname heeft een aantal zeer kundige journalisten voortgebracht. Maar een journalist is een man van de dag, iemand die snel kan schrijven, die dingen helder kan neerzetten, opinies van anderen kan weergeven en samenvatten alsook raak commentariëren, dit alles in de wetenschap dat hij morgen misschien zijn mening zal moeten herzien, dat het verslag dat hij morgen maakt zijn verslag van vandaag achterhaalt. Met de essayist is het anders gesteld: hij ziet het grotere verband van de dingen en permitteert zich ook de ruimte om zijn gedachten daarover te laten bezinken, want zijn beschouwing moet langer mee dan de ene dag. Hij moet overtuigen door de kracht die zijn argumenten binnen het geheel van zijn redenering uitstralen en die kracht groeit naarmate hij dieper doordringt in de achtergronden van de problematiek die hij als partijganger, niet als objectieve buitenstaander, ter sprake wil brengen. Hij overtuigt niet enkel door de hechte samenhang van zijn redenering, hij overtuigt ook door de kracht van zijn stijl. Inhoud en stijl vormen één ondeelbaar geheel. Wat hij aan wetenschappelijke becijfering mist, compenseert hij met de kracht en gevoeligheid van zijn overtuigende woord. Een essayist die niet overtuigt is niet een slecht essayist, hij is geen essayist. Een essayist die een goede redenering opzet, maar daarvoor geen adequate, esthetisch exclusieve vorm vindt in het woord, is evenmin een essayist. Dat maakt dat bijna alle Surinaamse scribenten op zijn gunstigst reiken tot journalistiek van een goed gehalte: hun stelling is te mager, kent te weinig
| |
| |
kracht van argument of diepgang van visie, of vertoont teveel feilen op het vlak van de stijl. Zij schrijven vaak waardevolle stukken, maar geen essays. Het essay is subliem, of het bestaat niet.
Wie zijn de Surinaamse essayisten? De eerste was zonder twijfel Anton de Kom. De belangwekkendheid van zijn grote essay Wij slaven van Suriname staat buiten kijf. Historici willen het boek graag bij hun terrein inlijven en dat is begrijpelijk, zij kunnen en moeten ook het boek tot zinvol object van studie maken. Maar het boek is geen wetenschappelijk werk. Wat Wij slaven van Suriname toch vooral en bewust wil zijn is een aanklacht tegen koloniale wantoestanden, een aanklacht met kracht van argument en met kracht van stijl. Het moet al een heel beroerde lezer zijn die de bewogenheid van de schrijver niet voelt meetrillen in de alinea's van De Kom en zelfs de Multatuliaanse getallen en zakelijke mededelingen doen aan zijn stijl geen afbreuk.
Wat men over zijn ideeën over Groot-Guyana ook mag denken, De foltering van Eldorado is zonder meer een meesterwerk van essayistiek van de hand van Albert Helman. Het is niet zijn eerste essay, wel zijn grootste, niet enkel naar omvang, maar ook naar uitdieping, opzet, breedheid. Het kent zelfs zo'n enorme breedheid dat het geen Surinaams essay meer is, het is een Guyanees essay geworden, een hartstochtelijke, historisch onderbouwde constructie van een, althans in de geest van Helman, staat-in-wording.
Rudi F. Kross is de derde die een gooi gedaan heeft naar een groot essay over Suriname en bij ontstentenis van Helman in zijn zelfgekozen Groot-Guyanese rol, de enige Surinaamse essayist van dit moment. Anders maakt het leven je dood heet zijn boek met de prikkelende ondertitel De dreigende verdwijning van de staat Suriname. Het telt 144 pagina's, maar is, naar hij zegt, een gecomprimeerde vorm, een soort eerste beknopte versie van een veel groter werk dat hij gepland heeft. Natuurlijk is dat zo bij Kross, natuurlijk heeft hij nog veel meer in die ‘geelbruine bal tussen de slapen’ zit- | |
| |
ten. Als we dat voor ogen houden, kunnen we de ideeën van Surinames enige essayist als volgt ‘kort’ weergeven:
De Surinaamse samenleving kan gekenschetst worden als een armoedemilieu waarin de mens tracht zich staande te houden door zich dynamisch aan te passen (‘hosselen’). Die vitaliteit en creativiteit van de mens en daarmee van de staat Suriname dreigt verloren te gaan, doordat het natuurlijke en sociale milieu ernstig verstoord is geraakt. Onder ‘staat’ wordt hier niet een bepaalde staatsrechtelijke vorm verstaan, maar een orde waarin de worstelende mens zich beschermd en gesteund weet. Deze staat waarop de mens kan terugvallen, is echter in de armoede-toestand volstrekt ontoereikend om zijn taak te vervullen èn is in de loop der jaren steeds verder afgetakeld.
De oorzaken hiervan analyseert Kross sociologisch, politiek-historisch, economisch en demografisch. Het ontvallen van een bestaansmilieu (habitat) aan de Surinaamse staat toont zich sociologisch in het wegvallen van de familieverbanden, hier op te vatten als: coalities van bondgenoten in the struggle for life (bijvoorbeeld die van brede vakbeweging en intelligentsia). Politiek-historisch schetst Kross een haastig en slecht voorbereide en in feite door Nederland opgedrongen onafhankelijkheid in 1975, gevolgd door een militaire coup in 1980. Deze resulteerde in een sterk door ‘linkse’ intellectuelen gepusht beleid met de moorden in 1982 als hernieuwd koloniaal repressiemiddel en tenslotte de legitimering van de positie van het leger in de grondwet van 1987 (Kross spreekt van een fascistische dictatuur) en de schijndemocratie van 1988. Bij gebrek aan een redelijk alternatief werden de militairen door het met argusogen toekijkende Brazilië, Frankrijk, Nederland en de V.S. gedoogd; het internationale isolement werd echter versterkt. In de loop van tientallen jaren heeft Nederland zich steeds meer aan het weinig rendabele Suriname onttrokken zonder de exploitatie van eigen Surinaamse voorzieningen, op basis van een
| |
| |
deugdelijke behoefteanalyse, tot ontwikkeling te brengen. Economisch hebben uiteindelijk twee factoren een rol van betekenis gespeeld in het bankroet van de staat Suriname en de terugkeer naar de primitiviteit: de stopzetting van de Nederlandse ontwikkelingshulp in 1982 en de burgeroorlog in het binnenland. De demografische resultante: een steeds sterkere ontvolking van de districten en een emigratiebeweging van stad naar elders (met name Holland).
Kross' voorstellen om die dreigende verdwijning van de staat Suriname voor te blijven, baseert hij op een analyse van Suriname als communicatiesysteem, reagerend op impulsen van binnen en buitenaf. Voorwaarden zijn verwijdering van het leger, afbouwen van de afhankelijkheid van Nederland en territoriale hervestiging van de bevolking rondom reëel haalbare voortbrenging van zelfvoorzienende en marktgerichte produktie. Kross ziet een centrale rol weggelegd voor de Verenigde Naties die iets substantiëlers kan doen dan zwaaien met het handvest over mensenrechten: het komen met een herstelplan dat de Surinaamse bevolking alsnog een habitat (bestaansmilieu) kan geven.
In de dependenciatheorie van André Gunder Frank, zoals die in 1969 werd neergelegd in The development of underdevelopment, worden de Latijnsamerikaanse landen bezien. Wat die benadering van de ‘desarollo del subdesarollo’ (ontwikkeling van de onderontwikkeling) intussen getoond heeft, is dat door het zwaar het accent leggen op de externe afhankelijkheid, aan het anti-imperialisme zodanig inhoud werd gegeven dat links ging heulen met de nationale bourgeoisie en een nationalisme van het ergste soort wortel kon schieten. (Ook ter linkerzijde is dit erkend; bij de slimme vos Kross vinden we links overal tussen aanhalingstekens.) Dat die ‘linksen’ in Suriname aan de verdere ontwikkeling van de onderontwikkeling in de afgelopen jaren hebben meegeholpen - tot 1980 was dat nog het monopolie van multinationals, Nederlandse ontwikkelingshulp plus een handvol homeslaves van het buitenlands kapitaal - moge
| |
| |
duidelijk zijn. De oplossing die Kross aanbiedt kan men binnen zijn gedachtengang overtuigend en heel deftig ‘eclectisch’ noemen, maar heet alledaagser: van alle walletjes eten. Enerzijds is er het terugvallen in de moederschoot van het familievolk met zijn creatief, hosselend overleven zonder dat de linkerhand weet wat de rechter doet. Zoals de taxichauffeur in Pim de la Parra's film Wan pipel (waarvoor Kross het scenario schreef) zegt: ‘Zó moeten arme mensen leven, of anders maakt het leven je dood.’ Anderzijds is er het inroepen van buitenlandse hulp om het geweld (het leger) te elimineren. De sehnsuchtige romanticus Kross verbindt zich met de vn- -analyticus en komt uit op een onmogelijke noodkreet richting vijand. Ook Kross' rationaliteit kent haar grenzen, al tracht hij die in stand te houden met volstrekt theoretische maar weinig realistische ideeën over bijvoorbeeld de scheiding van ‘noodzakelijke technische bijstand aan een volk in nood’ en ‘politiek ingrijpen’. De vraag in hoeverre ‘hosselen’ (zeg maar: schnabbelen) een structureel menswaardig bestaan betekent, wordt niet door Kross gesteld. Dat er ook nog zoiets kan bestaan als een links zonder aanhalingstekens blijft buiten zijn gezichtsveld. Of dat links zich kan ontworstelen aan de negatieve stigmatisering door de ‘linksen’ (mèt aanhalingstekens) om vervolgens een reëel, alternatief toekomstperspectief aan te bieden, hoe daarbij de huidige machtsconstellatie precies moet worden ingeschat, wat het gevecht tussen principes en (politieke) haalbaarheid exact inhoudt en in hoeverre het boek van Kross waarde heeft in een discussie over het Suriname van de komende jaren, kan het beste beantwoord worden door iemand die een minstens zo grote ‘geelbruine bal tussen de slapen’ heeft zitten als Rudi Kross.
Na deze uiterst summiere inhoudelijke kanttekeningen, wil ik hier nog wijzen op enige specifieke kenmerken die het Kross-essay tot een feest voor de lezer maken. Kross' zeer zorgvuldig opgebouwde zinnen vragen mogelijk enige gewenning van lezers die het boek als journalistiek produkt lezen en dan de stijl van de krant
| |
| |
verwachten. Wie echter het boek vanuit een meer literaire invalshoek leest, zal zijn rijke taal hogelijk waarderen. Kross heeft een zuiver gevoel heeft voor het kiezen van de juiste metafoor, misschien exacter: het juiste symbool. Die symbolen geven niet alleen kleur aan zijn boek, ze spiegelen ook nauwgezet (delen van) zijn theorie. Drie symbolen brengt hij te berde die hij consequent laat doorwerken in zijn essay. Het gaat allereerst om de gongué, de vogel die door het Van Blommesteijnmeer zijn bestaansgebied verloor en nu in Suriname dreigt uit te sterven. Verder keert telkens het beeld terug van de kreeften in de Baltische Zee, die door chemische vervuiling razend geworden hun omgeving, inclusief de eigen soort, uitmoorden en massaal emigreren naar gebieden waar overleving uiterst twijfelachtig is. Het derde symbool is de verstoring van het ecologisch evenwicht op de flanken van de Himalaya, een vernietiging van natuurlijk milieu en ook van menselijke bestaansbronnen, die door succesvol ingrijpen van de Verenigde Naties tot staan kon worden gebracht. Ik citeer hier, om iets van Kross' stijl te laten proeven, een passage over de eerste van deze drie, tevens het meest Surinaamse beeld:
De betrekkelijke koelte van het hoge heuvelland van Midden-Suriname is op de zuidelijke flank van de Brownsberg een jaar of twintig geleden vrij abrupt overgegaan in het zinderen van een lagune-achtig klimaat. Dat was een gevolg van het immense Brokopondostuwmeer dat er is aangelegd voor een energiecentrale als krachtbron voor de verwerking van bauxiet tot aluinaarde en aluminium. Maar nog altijd weerklinkt in de geschrokken stilte van dit gebied dat onvergetelijke geluid, dat zich tot het vallen van de avond richtingloos verplaatst alsof pure energie naar dimensies zoekt. Soms schijnt het iets buitenaards, soms lijkt het uit de luisteraars zèlf te ontsnappen alsof een ongeweten membraan tot trillen is gebracht. Het gissen gaat verder: een fijnbronzen windgong, of een fluit van witte platina
| |
| |
waarvan enkel de echo door het gehoor kan worden opgevangen?
Nee, het is de roep van de op deze aarde uiterst zeldzame Bell Bird, hier ‘de kleine klokkeluider’ genoemd, of - en dat is preciezer - de Gón-gué. Een felwit, duifachtig wezentje met een klapwiekende vlucht, terwijl aan weerszijden van de snavelinplant twee slappe, lange veren meedrijven alsof de vogel altijd koket aan het nestbouwen is.
De Gongué nest nauwelijks meer, omdat de rivierdalen die zijn bestaansgebied, zijn habitat, vormden (een van de drie of vier ter wereld), hebben opgehouden te bestaan. Het majesteitelijke, moederlijke stelsel van heuvels, beddingen en vegetaties is verdronken in die enorme watervlakte, die met grote hoeveelheden waterdamp en weerkaatste zonnehitte het milieu van de omgeving ingrijpend wijzigt. Alles is veranderd, ook de beschikbaarheid van voedsel, ook de vroegere regelmaat van paren, nesten en broeden. De Gongué is in zijn eigen gebied een nomade geworden.
Als de vogel het redt, zal dit weer een van de wonderen van aanpassing en heraanpassing zijn, maar de kans op uitsterven en wegemigreren is groter. Uitgestorven of behouden, het dier kan, als symbool van een onvergeeflijk verlies of van taaie overleving, wellicht ooit in een nieuw nationaal wapen de plaats innemen van het huidige dreigende kaapzeilschip uit het verleden dat maar niet voorbij wil gaan. Voor het moment echter zijn de elektronische geluidsstoten van de kleine klokkeluider niets aardigers dan signalen van desoriëntatie en vertwijfeling geworden.
Ook zonder het boek gelezen te hebben, voelt men al aan wat Kross wil zeggen over de Surinaamse werkelijkheid, enkel door wat zijn beeldend vermogen hier oproept. Dat maakt dat zijn boek die eretitel verdient, die essay heet.
|
|