De vergankelijkheid voorbij
De rehabilitatie van de Hollywood-fotograaf
The Art of the Great Hollywood Portrait Photographers door John Kobal Uitgever: Meulenhoff/Landshoff, 291 p., f79,-
Philip Mechanicus
Ooit heeft iemand de verticale en te verplaatsen spiegel uitgevonden die, beter dan een wateroppervlak, olijf of ander reflecterende materie in de natuur, de mogelijkheid bood tot het bekijken van de eigen vorm en daarvan vooral de hoeveelheid die het dichtst bij de ogen zit: het gelaat.
Wie in een spiegel kijkt ziet zich zelf door eigen ogen en bijgevolg met alle vertekeningen die in eigen geest huizen. De spiegel accepteert de meest bizarre gelaatsuitdrukkingen en zendt deze zonder reactie terug. Om zich zelf in de spiegel te zien dient er daadwerkelijk in gekeken te worden, meerdere spiegels zijn nodig om zicht te krijgen op de visuele ervaring die alleen anderen van ons kunnen hebben.
De uitvinding van de fotografie in 1839 maakte ‘natuurgetrouwe’ fixatie van het spiegelbeeld mogelijk. Met voorbijgaan aan de omkering links-rechts kan de lens van de camera gezien worden als een lichtdoorlatende spiegel.
Er is een groot verschil tussen de foto's waarbij de geportretteerde in de lens kijkt of waar langs de camera heen gekeken wordt. In het laatste geval krijg ik altijd de neiging om te veronderstellen dat er behalve de fotograaf nog een derde persoon in de ruimte aanwezig was. Er is sprake van een handeling, een emotie die tussen twee paar ogen heen en weer pendelt waarvan de helft niet te zien is.
In het boek van John Kobal met de zich zelf iets te zeer aanprijzende titel The Art of the Great Hollywood Portrait Photographers zijn het dan ook de foto's waarop in de lens gekeken wordt die mij het meest aanspreken. Dan is ook de fotograaf, die in werkelijkheid uren werk besteedde aan het maken ervan, afwezig. Het lijkt of de schijnbare aanwezigheid van de beschouwer in boudoir of ander privé-vertrek als mogelijkheid geldt en voor zolang men dat wil is men alleen met de ster, zonder dat daar verplichtingen of onaangename verrassingen aan verbonden zijn. Verder initiatief wordt niet vereist, ontrouw anders dan ongetwijfeld veelvuldig optredend in de geest, is niet mogelijk.
Marlene Dietrich in 1930 gefotografeerd door Eugene R. Richee.