Kwadratuur
In een interview met Peggy van der Leeuw dat op 29 mei 1976 in VN verscheen, zegt Leiris over zijn uittreden: ‘Ik ben uit de groep gegaan voornamelijk om persoonlijke redenen, zoals trouwens heel veel leden van de groep. Er waren grote verschillen in opvatting en in karakter. Maar het hele idee van een zoeken naar een sluitend systeem dat tegelijkertijd filosofie, wetenschap, esthetiek en moraal zou zijn - daar sta ik nog steeds achter. Mijn Règle du jeu verschilt daar niet veel van, dat is een ambitie waaraan ik trouw ben gebleven.’
Met La règle du jeu, de regels van het spel, doelt Leiris op zijn grote autobiografie in vier delen, die vanaf 1948 verschenen: Biffures, Fourbis, Fibrilles en Frèle bruit. Zijn motivatie voor het schrijven van een autobiografie was om via een diepgaande zelfanalyse tot een soort leefregel te komen niet alleen, maar bovendien tot een ‘ars poetica’. Leven en literatuur zouden hierbij moeten samenvallen. Deze poging om het leven volledig in literatuur uit te drukken was een zoeken naar de kwadratuur van de cirkel, zoals Maurice Nadeau in de gelijknamige studie die hij aan Leiris wijdde stelt, en droeg als zodanig vanaf het begin het echec in zich. In het genoemde interview geeft Leiris de mislukking ook toe: ‘ik heb aan het einde van Frèle bruit, het laatste deel, moeten erkennen dat ik er ten slotte niet in geslaagd ben deze règle du jeu te definiëren. Wat overblijft is de poging die ik gedaan heb, en die schenkt mij geen voldoening, hij is mislukt, wat niet wegneemt dat juist die poging mijn leven heeft uitgemaakt, gedurende zo'n dertig, veertig jaar.’
Arena kan gezien worden als een voorspel bij deze groots opgezette autobiografische onderneming. Leiris is waarschijnlijk op het idee gebracht door een psychoanalyse die hij had ondergaan met de bedoeling bevrijd te worden van de ‘ongerechtvaardigde angst voor straf’ die door de christelijke moraal wordt ingeprent. Door het mislukken van de analyse tracht hij hetzelfde te bereiken met het schrijven van zijn boek. Als je, meent hij, zo openlijk mogelijk over je zelf schrijft, zul je automatisch daardoor veranderen. Je zult je zelf bevrijden en een ander mens worden. En dit proces wordt nog versterkt door een verandering in de relaties met de mensen uit je omgeving, die immers je boek lezen, en hun gedrag daardoor mede zullen laten bepalen. Zijn esthetisch credo hierbij is de feiten uit zijn leven zo kaal en ongearrangeerd te brengen als mogelijk is. Achteraf bezien vindt hij ook Arena geen geslaagd boek, en wijt dit onder meer aan het nog te veel vastzitten aan het psychoanalytische jargon dat hij tijdens zijn analyse had leren hanteren. De vier delen die hij daarna schrijft, hebben daarom als esthetisch principe dat el-