Topor
Vervolg van pagina 18
De tentoonstelling in Amsterdam is een familieaangelegenheid, want samen met Roland toont zijn vader Abram er zijn schilderijen van landschappen, bomen en tuinen; er hangt ook een reeks tekeningen van Rolands zoon Nicolas, gemaakt op vijfjarige leeftijd en toen door Roland nauwkeurig met inkt overgetrokken. Nicolas is een kleine Edward Lear. Van deze tekeningen is jaren geleden al een boekje gemaakt (Un monsieur tout esquinté). Het contrast tussen Abram en Roland is groot: waar Rolands thema's beheerst worden door angsten, emoties, mannen, vrouwen, morbide gedachten, pijnlijke ervaringen, tragische lotgevallen, daar laat Abram Topor een naïeve wereld ontstaan, met weinig mensen en dus weinig menselijke complicaties. De overeenkomst zit in het kleurgebruik; men vermoedt dat de vader hierin door zijn zoon is beïnvloed. Wat er met de kleuren van Roland Topor aan de hand is valt moeilijk uit te leggen. Men kan ze van grote afstand als van Topor herkennen. Het zijn veelal door elkaar gebruikte pasteltinten die samen iets opleveren dat niet eerder bestond. Ook waar hij die kleuren ‘wast’ blijft de kleur Topor-echt. Het oeuvre van Roland Topor is voor het grootste deel in boekvorm te krijgen. Dat onderscheidt hem van veel tekenaars: men kan het tegen een gering bedrag mee naar huis nemen.
De tentoonstelling in Galerie d'Theeboom, Singel 210, Amsterdam is nog tot en met 18 juli te zien en daarna nog van 8 augustus tot en met 5 september. Ook de boeken zijn daar te koop.