herfstblad suggereren maar, aaneengeschreven, het begrip eenzaamheid verbinden aan het vallen van een blad: 1 (a leaf falls) oneliness. De werkelijkheid van de herfst wordt in dit gedicht eingeklammert tot een vallend blad. Daaromheen is niets dan eenzaamheid, de herhaling en de eentonigheid van het menselijk leven. Visualiteit in de poëzie is voor Cummings niet zozeer een kwestie van beelden als wel de feitelijke optische schikking van de verzen op het blad. Dit romantisch kubisme is niet altijd even geslaagd maar, zoals Kennedy schrijft: ‘Cummings' taalbehandeling kan esthetisch genot verschaffen ongeacht het soort materiaal dat hij behandelt.’
Cummings werd geboren op 14 oktober 1894 in Cambridge, Massachusetts; zijn vader was een academicus die predikant werd in de kerk der unitariërs, zijn moeder was een mooie, levenslustige vrouw. Estlin groeide onbezorgd en verwend op in het van een rozentuin en huispersoneel voorziene landhuis in de professorenwijk van ‘het Athene van Amerika’, en studeerde magna cum laude af in de Griekse en Engelse letterkunde. Tijdens de Eerste Wereldoorlog nam hij als vrijwilliger dienst in een afdeling van het Rode Kruis. Zo kwam hij voor het eerst in Frankrijk - Parijs zou zijn leven lang zijn grote liefde blijven. Zijn absurde administratieve en erotische avonturen publiceerde hij in 1922 in The Enormous Room, een boek dat zowel het politieke anarchisme van zijn jonge jaren als zijn streven naar een kubistische taal aan het licht bracht. Bij zijn terugkeer in Amerika begon hij zijn dichterscarrière, die al even bewogen verliep als zijn liefdesleven.
Cummings trad drie keer in het huwelijk. Met zijn eerste twee vrouwen beleefde hij stormachtige ogenblikken. Hij had een dochter bij Elaine, zijn eerste vrouw, terwijl die nog met zijn vriend en weldoener Scofield Thayer was getrouwd. Weinig doortastend als hij was, liet hij deze zaak op zijn beloop, en vertelde hij zijn dochter pas dertig jaar later de waarheid. Anne, zijn tweede vrouw, betekende voor hem ‘the first real introduction of sex’ maar verzuurde zijn affectieve geluk door haar onstelpbare ontrouw. Door zijn passiviteit en zijn besluiteloosheid leek hij het ongeluk aan te trekken. In feite was zijn leven één emotionele knoop, maar het barokke van zijn biografische kluwen leek Cummings ongetwijfeld de meest authentieke manier om tot in de vingertoppen te leven. Hij genoot ervan bohémien in New York en Parijs te zijn; was het geld op dan was er Joy Farm, het familiegoed in New Hampshire; hij kon niet zonder zijn ups en downs. Het pleit alleszins voor Cummings dat hij zich zelf nooit verkocht of verhuurde; nimmer bezondigde hij zich aan opportunisme; op geen enkel gebied was hij een defraudant. Wel was hij constant in geldnood, wat hem bracht tot een dubbelzinnige verhouding met zijn puriteinse vader en met sommige van zijn kennissen. Zijn speelse levensvorm, die zijn aangeboren oppervlakkigheid tot een kunst uitbouwde, leidde bij tegenslagen tot ernstige depressies waar hij zich niet tegen kon wapenen.
Zijn individualisme speelde hem niet alleen parten in zijn privé-leven, het benam hem tevens het zicht op iedere politieke realiteit. En uiteindelijk zette zijn oorspronkelijk anarchistische rebellie hem op het spoor van een conservatieve, in sommige opzichten zelfs reactionaire houding; aan het einde van zijn leven steunde hij de communistenvreter Joe McCarthy. Eimi, zijn verslag van een ontgoochelende reis naar de Sovjetunie (1933) markeerde in zijn werk de overgang van links naar rechts. Naarmate hij ouder werd, groeide ook zijn religieuze nood. Wel betrof het hier een sympathieke godsdienstigheid: Cummings zag god (zoals alle woorden bij hem met een kleine letter geschreven), geheel in overeenstemming met de visie der unitariërs, als de eenheid van en de geheime aanwezigheid in de kosmos die de mens aanzet tot nieuwsgierigheid, aandacht en zintuiglijke scherpte. Vooral de derde kwaliteit maakt Cummings' poëzie belangwekkend.
Cummings spelletjes met de taal zijn niet voldoende om de charme van zijn poëzie te verklaren. Wat zijn poëzie blijvend bekoorlijk maakt, is de kortstondige scherpte waarmee hij de gevoelens van de oppervlakte in de lenigheid van zijn taal tot uitdrukking brengt. Cummings schreef Japans zonder het te weten. Hij vatte emoties en ideeën op als lijnen en vlakken om ze vervolgens te verknippen en verplakken tot een kleurige collage. Cummings was de enige waarachtige kubistische schrijver met een hart dat groter was dan zijn ego.