Lelijk eendje
Zo werd het lelijke jonge eendje toch nog een zwaan, zou je met wat goede wil kunnen denken. Wat mij betreft kleven er toch te veel bezwaren aan de manier waarop dat is gebeurd. Het mag ranzig klinken, maar als het een beetje meezit (hoewel de hausse in vrouwenboeken over lijkt) dan zal dit boek door een grote schare bejubeld worden, omdat het, evenals De schaamte voorbij een ontworsteling laat zien, groei, zelfbewustheid, een meisje dat vrouw werd, zich zelf terugvond en vult u maar in. Over literaire waarde zou je je niet mogen bekommeren bij dit soort geschriften; drie drukken in een maand is niets in dat geval. Maar, als een boek als autobiografische roman de wereld in wordt gezonden, waarom zouden dan niet de zelfde maatstaven gelden als bij de beoordeling van iedere willekeurige roman? In Een meisjesleven lijkt nergens geprobeerd ervaringen literair te verwerken. Al zal de schrijfster misschien tegenwerpen dat dat ook niet de bedoeling was, dat ze slechts een proces dat ze doormaakte wilde beschrijven, dan nog vind ik het materiaal te grof aangeboden, te weinig geordend en gezeefd. Feministisch kun je het nauwelijks noemen, daarvoor is Eefje Wijnbergs houding te egocentrisch; vrouwelijke solidariteit (wel ruimschoots aanwezig bij Anja Meulenbelt) of iets dergelijks komt niet naar voren. Integendeel, het is narcisme en opportunisme wat de klok slaat! De eigen mening als het gelijk van de wereld. Asspoester in een wereld vol boze stiefmoeders. Verslag doen van alle ups en downs, uitstekend en op z'n minst moedig, maar dan moeten de rekeningen voor de downs wel naar het juiste adres worden gestuurd.
Eefje Wijnberg, het dient gezegd, heeft een prettige en sobere stijl, hoewel ze nog weleens geurt met een boekenterm of een leenwoord, de compositie van het boek is wel niet revolutionair, maar ook niet slecht; drie sterke korte verhalen hadden er zeker uit geput kunnen worden, maar 262 pagina's ‘Eefje zoekt het geluk’, dat is te veel van het goeie.