Gevoelens
Wie de keurige biografie van Victoria Glendinning over haar leest, krijgt niet de indruk dat ze nu een buitengewoon interessant of boeiend leven heeft geleid. Alleen in de oorlogsjaren, toen ze als air-raid warden werkte, heeft ze echt schokkende dingen meegemaakt. Toch is haar wereld altijd de wereld van een beschaafde dame gebleven en die wereld heeft ze in haar tien romans en negenenzeventig verhalen zodanig beschreven dat we gerust kunnen stellen dat zij, van alle beschaafde dames die ooit de pen opnamen, misschien wel de beste is geweest. Haar wereld heeft iets delicaats, iets verfijnds, iets aristocratisch. Toch zijn al de gevoeligheden die zij beschreef niet kunstmatig of oververfijnd en vaak laat zij zien dat zelfs in extreme omstandigheden bepaalde gevoelens delicaat blijven. Zo vertelt ze in het verhaal ‘Mysterious Kôr’ hoe een man en een vrouw door het gebombardeerde Londen dwalen, op weg naar het huis van een vriendin, die hen, omdat zij zelf geen onderdak meer hebben, wel wil opnemen. De vriendin heeft, met het oog op de komst van het tweetal, alvast drie kopjes neergezet, wat cacao opgezocht en wat melk. En het water in de ketel begint al te koken. De lichten branden, de radio is aan voor de gezelligheid, maar toch komen die dwalende dakloze vrienden maar steeds niet. Dan schrijft Elizabeth Bowen: ‘Vanaf dat ogenblik voelde ze hoe het welkom in haar begon af te sterven, een bloem van haar hart die te vroeg gebloeid had.’ Dat vind ik goed gezien - zelfs onder deze extreme omstandigheden blijft de normale teleurstelling omdat iemand te laat komt niet uit. Bovendien vind ik dit mooi geformuleerd. In ‘The Demon Lover’ - ook een oorlogsverhaal - brengt ze zonder veel woorden te gebruiken het gevoel over dat ontstaat als je afscheid moet gaan nemen van iemand van wie je houdt. Het vreemde is in zo'n geval dat je, bij voorbeeld als je op een perron staat te wachten op een trein, er toch
naar verlangt dat die trein zo gauw mogelijk zal komen. Een langgerekt afscheid is slecht te verdragen.
In ‘The House of Paris’ beschrijft ze een samen zijn als volgt: ‘Ze zat met haar knieën gekruist, één hak van haar schoen in het gras drukkend. Met drie of meer mensen is er iets stoutmoedigs in de lucht; men kan heel direct dingen zeggen die, als er maar twee waren, beangstigend zouden zijn en die twee zouden zich bewust zijn van elke inch afstand die hen van elkaar scheidt. Men z'n drieën zijn is in het publiek zijn; je voelt je veilig, de persoon zo dichtbij wordt een gezicht aan de andere kant van het bord.’ In hetzelfde boek, iets verderop, de fijngevoelige en vooral ook eerlijke opmerking: ‘Goodbye zeggen brengt een vieze smaak in de mond voor degeen tegen wie je goodbye zegt; het doet pijn, voel je, en het moet niet nog een keer gebeuren.
Ook de overwegingen en gevoelens van jonge meisjes worden door Elizabeth Bowen zodanig in kaart gebracht dat je telkens verrast opkijkt. Zo merkt ze over Lois uit de roman The Last September op: ‘Eén van de dingen die Lois vooral wilde weten over het huwelijk was - hoe lang zou het duren om, als je elke nacht met dezelfde persoon zou slapen, de verzoeking te weerstaan om tot in de vroege morgen te praten.’
Bij beschaafde, elegante dames vraag je je ook altijd af wat er gaat gebeuren als ze in moeilijke omstandigheden komen te verkeren. Valt dan de beschaving ogenblikkelijk weg? Op deze vraag geeft het werk