Himmler
De in februari 1980 gestorven Alfred Andersch heeft in een vijftal geschiedenissen rond de figuur Franz Kien een autobiografie-in-de-derde-persoon willen schrijven. Der Vater eines Mörders is het zesde, postuum verschenen, Franz Kien-verhaal. Het is voorzien van een ‘Nachwort für Leser’ waarin Andersch rekenschap aflegt van de door hem verkozen verteltechniek en zijn problemen met het vormgeven aan het herinnerde verleden. Hij heeft, zegt hij, met Der Vater eines Mörders een open verhaal willen schrijven, dat de lezer niet naast zich neer kan leggen als een contract of een testament. Ik denk dat geen lezer dat zal doen. De vraag die dit verhaal opwerpt is te intrigerend dan dat je er zonder een poging tot antwoorden aan voorbij kan gaan. Hij luidt: zou Heinrich Himmler niet de grootste moordenaar van de geschiedenis zijn geworden als hij een andere vader had gehad? Of misschien een andere school?
Eén van de motto's die Andersch zijn geschiedenis heeft meegegeven luidt: ‘Bijna niemand schijnt in te zien dat de zonde die ieder uur weer ten aanzien van onze kinderen wordt begaan tot het wézen van de school behoort. Maar de staten zullen er nog eens voor gewroken worden dat ze hun scholen tot inrichtingen maken waarin de ziel van het kind systematisch wordt vermoord.’
In Der Vater eines Mörders vallen vader en school samen: de rector van het gymnasium dat Alfred Andersch in de jaren twintig bezocht was de vader van Heinrich Himmler, de latere rechterhand van Adolf Hitler als Reichsführer SS. Wat Andersch' verhaal-ik, Franz Kien, in één lesuur aan deze vader Himmler gedemonstreerd ziet, is in een notedop wat het instituut school door middel van het zogenaamde verborgen leerplan aan ideologisering tot stand brengt. Tijdens het lesuur Grieks leert Franz Kien niet alleen zijn tekortkomingen tegenover de grammatica inzien, hij leert vooral de onbegrensde mogelijkheden en het functioneren van macht kennen. Macht in de gestalte van een glad geschoren, goud bebrilde rector die onder het mom van de overdracht van kennis het gedrag van de ‘Herrenmensch’ als enig nastrevenswaardig model voorspeelt.
De doodse stilte, die valt als de ‘Rex’ van het Wittelsbacher Gymnasium onverwacht de klas binnenkomt om ‘zijn’ klas op vorderingen in het Grieks te toetsen, wordt in de loop van het martelende uur een aantal malen onderbroken door wat je de stem van het verzet zou kunnen noemen. Eénmaal is dat de stem van Konrad von Greiff, die zich op grond van zijn adeldom durft te permitteren lak te hebben aan de rector. Eénmaal is dat de stem van de leraar Grieks die zich als vakman weert tegen de ondeskundige grammaticale uitleg van zijn chef. Eénmaal is het Franz Kien, die het waagt mee te delen dat hij later schrijver wil worden, ondanks het feit dat hij voor het bord niet in staat blijkt de eenvoudigste vragen te beantwoorden. Alle drie de keren weet de rector de aanvallen genadeloos te pareren. Konrad von Greiff wordt van school verwijderd. De leraar wordt aansprakelijk gesteld voor het falen van Franz Kien. Franz Kien zal ook de school moeten verlaten, evenals zijn broer die een klas hoger zit.
De haat die de jongen tijdens het lesuur in zich voelt groeien tegen de oude Himmler, doet zijn sympathiegevoelens voor de jonge Himmler, die zich van zijn vader heeft afgekeerd, opbloeien. In het perspectief van de titel van het boek, Der Vater eines Mörders, die in een historische spanningsverhouding staat tot het beschreven lesuur in het jaar 1928, waarin niemand nog kon weten dat de jonge Himmler de grootste moordenaar van de geschiedenis zou worden, is die sympathie een tragisch gegeven. Het demonstreert de perfiditeit van een totalitair systeem dat tot diep in de ziel doordringt en daar nog de laatste positieve kracht perverteert. Het is een troost te weten dat Franz Kien dezelfde is als Alfred Andersch. Daardoor weten we dat althans één voormalige leerling van het Wittelsbacher Humanistische Gymnasium ontsnapt is aan de ideologie van de totale vernietiging.