redactioneel
Wie zegt dat engagement passé is, vergist zich. Menselijke waardigheid is weer een issue dat zich in grote belangstelling kan verheugen. Deze Vooys is daarvan het bewijs:
Primp Levi's eerste (1947) en laatste boek (1986) geven een haarscherp beeld van zijn visie op de mens en menselijkheid, gevormd door zijn kampervaringen in Auschwitz.
Heel anders is de poëzie van Gerrit Komrij: door gebruik van het zelfversluierende ‘je’ en de angstvallige scheiding tussen werkelijkheid en verbeelding creëert Komrij juist afstand tussen de dichter als mens en zijn werk.
Engagement is een belangrijke inspiratiebron voor het onderzoek naar de positie van vrouwen. In deze Vooys drie artikelen waarin vrouwen centraal staan: een middeleeuwse satire met spinnende evangelistes; achttiende-eeuwse dichteressen op gespannen voet met de talrijke dichtgenootschappen en tot slot een opstandige Whoopi Goldberg in de film Sister Act: conformeert zij zich aan de blanke patriarchale kerk of zorgt zij voor solidariteit tussen de zusters?
In de reeks interviews over vertalen vertelt dit keer hertaalster Suzanne Braam hoe zij Pinkeltje bevrijdt van de strenge moraal van mijnheer Dick Laan. Pinkeltje mag weer snoepen, maar steekt zijn pijpje een stuk minder vaak op.
Bij onze kersverse columnist lijkt het engagementsvuur al to zijn uitgeblust, of meende hij dat zijn ‘schreeuwen in een geleende woestijn’ geen oor vond? Wij hopen dat het vuur bij hem - of bij een nieuwe columnist - in de volgende Vooys weer ontstoken zal zijn.