de ongeveinsde betuiging van den Apostel, omtrent het verrigten van het wonderwerk, vs. 12; en dan de reden, die tot staving van zyne betuiging zeer dienstig waren, vs. 13-16. En in 't laetste komt byzonderlyk in overweging, (1.) de hoofdoorzaek van dit wonder, God zelve; (2.) de verdienende of eindoorzaek, Jezus; en eindelyk (3.) het middel, waerdoor deze kreupel gebooren is gaende geworden, zyn geloof in den naem van Jezus.
1 Corinthen IX. 24. heeft ten inhoud ‘eene zeer sterke aanmaaning des Apostels, dat een ieder op het yverigste zal tragten te loopen in de christelyke loopbaane, die ons alle is voorgesteld, om te verkrygen den prys van eene onverwelkelyke kroon, die van God zelve, aan den geenen, die den loopbaan ten einde geloopen heeft, geschonken wordt.’
Ten laetste komt hierby nog ene Lykpredicatie, ter nagedachtenisse van Vrouwe Louisa Carolina, des Heiligen Roomschen Ryks Baronesse, van Alderwereld, in haer Hoog Ed. Welgeb. leeven Vryvrouwe van Heenvliet en Coolwykspolder, enz. Uitgesproken den 28 September 1783. Des Dichters woorden Ps. CXVI. 15. geven den Leeraer aenleiding tot het voorstellen der kostelykheid van den dood der geloovigen in Gods oogen.
In de Voorreden voor deezen Bundel verleent ons de Eerwaerde Gabry, by gelegenheid dat hy gewag maekt van het voorbeeldige Prophetische, en de daerop steunende vergelykingen, welken hier en daer in deze zyne Leerredenen voorkomen, ene voorstelling van den Profeetischen inhoud van het allervolmaektst Gebed, Onze Vader enz., als zynde betreklyk tot de zeven Tydperken der Huishoudinge des Nieuwen Verbonds. Zyn Eerwaerde stelt dit niet voor als ene betoogde waerheid, maer als iets dat hem aennemelyk voorkomt, en 't geen een ander, gelyk hy zegt, die in dat gevoelen geen genoegzaam doorzigt nog zeekerheid aantreft, kan laaten vaaren, en aan deszelfs plaatze laaten. Wy houden ons aen deze party, dewyl wy 'er geheel niet doorzien; en geven aen den Lezer ter beproevinge, het geen zyn Eerwaerde wegens de vyfde Bede zegt, om na te gaen, of hy enigen wezenlyken grond kan vinden, om te denken dat onze Hemelsche Leermeester zulks niet die Bede zou bedoeld hebben.
‘De vyfde Bede, zegt de Eerwaerde Gabry, behoort tot den vyfden tyd van het Nieuwe Testament, wanneer de Kerk uit Babel was uitgegaan, verzaadigt met Lighaa-