heeft ook plaets omtrent het natuurlyk kwaed, het zy het onvermydelyk met den aert der dingen verknocht zy, of uit onze handelingen natuurlyk voortvloeie; 't welk God niet afwenden kan, zonder den mensch van nog meer goeds, dan dit kwaed, te berooven. En ten laetste zal dit plan van den Allerhoogsten, in alle deszelfs deelen, voltooid worden, door de Godlyke schikkingen in de eindelooze eeuwigheid.’ ----- Na de ontvouwing hiervan, legt zyn Hooggeleerde het 'er op toe, om de gegrondheid van dit zyn voorstel, in alle deszelfs byzonderheden, overtuigelyk te betoogen.
De doorgeoefende J. Schwab, Hoogleeraer te Stutgard, stelt zich, in ene hierop volgende Verhandeling, voor, in de eerste plaetse te toonen, dat God alle kwaed uit het Heelal volstrekt niet kon, of, om wyze reden, niet wilde weren. En daerop tracht hy te doen zien, dat 'er, niettegenstaende dit kwaed, door God wyslyk toegelaten, en door zyne bestiering gematigd, voor alle gevoelige en verstandige Wezens, op deze Waereld huisvestende, ene overgenoegzame mate van geluk plaets heeft. Hiernevens leert hy ons nog opmerken, hoe wy zelven zeer veel kunnen toebrengen, om rampen voor te komen, en onheilen af te wenden, of het kwade ten onzen nutte te doen dienen. En 't komt hem voor, dat Gods wegen hier in den tyd in dit alles zo volkomen te billyken zyn, dat wy ten dien einde geen toevlugt behoeven te nemen tot ene toekomende bedeeling.
De derde verhandeling, opgesteld door den kundigen H. van Lier Ph. Dr. en A.L.M. is drieledig. Het eerste gedeelte strekt, om, uit ene oplettende beschouwing der Godlyke volmaektheden, te betoogen, dat het scheppen van een Waereld, waerin ook kwaed gevonden word, niet onbestaenbaer is met de volmaektheid der Godlyke Natuur. In het tweede tracht hy te doen zien, dat deze zyne voorgestelde manier van dit onderwerp te beschouwen de enige weg is, om het vereischte met vrucht te betoogen; schoon hy gereedlyk erkenne dat die beschouwing op velerleie wyzen voorgedragen, ontwikkeld en ter overtuiginge aengedrongen kunne worden. En eindelyk deelt hy hier nog, ter nadere ophelderinge van dit stuk, zyne gedachten mede, over den oorsprong van het kwaed, inzonderheid het zedelyke, ter billykinge van de wegen der Godlyke Voorzienigheid omtrent hetzelve.
Voorts ontmoeten we hier ene Verhandeling van den