heugen terug te krijgen en daardoor een wezenlijk deel van hun identiteit terug te winnen. Door zo te vertellen over de dingen die gebeurd zijn dat het lijkt alsof ze nu gebeuren. Opdat het verleden niet langer verleden blijft want het is het beu om verleden te zijn, maar dat het heden wordt en verandert in levende, warme, brandende geschiedenis die ons bij blijft, die ons uitdaagt en ons laat veranderen. Want we zijn wat we doen, om te veranderen wat we zijn.
Gaat het schrijven je gemakkelijk af?
Nee, m'n werk kost me veel werk. Schrijven kost me erg veel moeite. Het is alsof de woorden zich het recht op bestaan moeten verwerven. Ze moeten aantonen dat ze over genoeg kracht beschikken om aanwezig te zijn. Mijn teksten zijn in het begin heel lang maar langzamerhand worden ze ingedikt, tot ze gereduceerd zijn tot een korte formulering, het naakte woord zonder overbodige franje, het woord dat werkelijk de kracht bezit om te communiceren. Dat levert dus dagen- en nachtenlang werk op. Ik zal je een voorbeeld geven. In het tweede deel van mijn boek Kroniek van het vuur vertel ik het verhaal van Camila Ogorman, een Argentijns meisje dat er halverwege de vorige eeuw met een priester vandoor ging. Ze werd geëxecuteerd om een liefdesdelict. Ik had eerst een tekst van zo'n zeven bladzijden geschreven om te vertellen over de relatie tussen Camila en de priester, twee verdoemden die moesten vluchten voor de soldaten van dictator Rosas. En langzamerhand werd de tekst steeds korter, de zeven bladzijden schrompelden ineen tot vijf, tot drie, tot een, tot een halve, tot twee zinnen, tot één zin. Uiteindelijk werd de tekst gereduceerd tot één zin waarin die lange geschiedenis wordt samengevat: ‘Zij zijn met zijn tweeën door een vergissing die door de nacht wordt hersteld.’
Een van je werken heet Het boek der omhelzingen. Je schrijft en vertelt om anderen te omhelzen?
Ja, want ik denk dat schrijven een manier is om anderen te omhelzen. Mensen omhelzen die je niet kent maar die je leert kennen door te lezen, door die magische bezigheid waardoor je met anderen kunt communiceren. En dat is juist wat betekenis geeft aan het avontuur van het schrijven. Schrijven is geen verloren passie, want natuurlijk is gebrek aan dagelijks brood heel erg en daar heb ik veel over geschreven, heel veel, maar nog erger is het gebrek aan