De Tweede Ronde. Jaargang 12
(1991)– [tijdschrift] Tweede Ronde, De– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 88]
| |
Levende kunst
| |
[pagina 89]
| |
Ze was bereid voor hem en vruchtbaarheid
langdurig lieftallig veel te ontberen.
De jaren dat hij nog het vak moest leren
vond zij voor het zitten ook nog de tijd.
Hij meesterwerkte steeds naar één model,
en dat behield een glad en prachtig vel.
| |
[pagina 90]
| |
Toen hij die moedermuzebuste kon,
zag hij nog kans ook die vaak te verkopen.
Vervolgens begon hij op meer te hopen
en kocht haar een modieuze japon.
Hij zocht omhoog de nieuwere optiek
en zij hielp hem met haar gevoel voor chic.
| |
[pagina 91]
| |
Hij heeft zijn thema streng gereduceerd
tot een dieper doorgestudeerde oorlel.
Hij wijdde zich meer dan ooit aan het voorspel
en zij wist zich althans gesublimeerd.
Geen ander heeft hem na vrij lang bekoord,
geen enkel model bleek fraaier geoord.
| |
[pagina 92]
| |
Maar toen ging haar de muzemoederrol
na een jaar ontzwangering irriteren.
Zij had nu veel geleerd van stil acteren
en voelde zich als thuismodel de snol.
Zij ging, daar zij het voor het geld ook dee,
tableaux vivants doen voor de haute-volée.
| |
[pagina 93]
| |
Hij abstraheerde thuis met elke slok,
terwijl hij op de laatste kleine paste.
De galerist met wie hij meestal braste
had één vroeg werk, een enkel stuk op stock.
De koter was reeds in het wiegje krank,
maar dat was hem ontgaan door al die drank.
| |
[pagina 94]
| |
Rouwend naast het grafje is hij bekeerd.
Hij had haar, wist hij nu, voorgoed verloren
toen hij tot lellen, minder nog dan oren,
haar bustes had geïdealiseerd.
Aldus herschiep hij (Pygmalion!) toen
zijn liefde heel en gaf de steen zijn zoen.
| |
[pagina 95]
| |
Het slot is mythologisch en beknopt.
Koel marmer kwam tot zwoel en vlezig leven,
en toen versteende haat weer heet ging beven
heeft zij hem in een kille hel geschopt.
Alwie jong de Muze heeft aangeraakt
en zelf verder gaat, wordt door haar gewraakt.
|
|