Venetië
Andrej Bely
(Vertaling Anne Stoffel)
Er zijn twee Venetiës.
Een stad van kromme stegen vol kraampjes en horden vochtige winkels, waar het geperste leer van kleurige beurzen glanst, waar een rood, geslepen flesje kristallig schittert, doorflonkerd van goud; goud - helder, donker, zwart - omvlecht het snijwerk van de Venetiaanse ornamenten: marmer op goud, goud in marmer, goud begroet ons in het zwart kanten patroon van de grote vensters in het oude Venetië; het San Marcoplein is er vol van; maar het goud van de kleine winkeltjes is licht, helder; dat goud is gevlochten door het leer van vloeimappen, kameleontisch bedrukte stoffen en door de zwerm beurzen van salamanderhuid.
Een steeg loopt voor je uit; van boven smalle spleten nevelige hemel; van voren een brugje; het bochelt over het water, zich spiegelend in een groene gracht; eroverheen gebogen aanschouw je de gracht tot... het volgende brugje, waar een kruising van grachten is; de zwaan van een gondel wiegt boven de siddering van een rij ivoorkleurige huizen, weerspiegeld in het water, - ivoorkleurig; ze zijn wit geweest, zeker; van Carrara-marmer, lang geleden door tijd en roet met een waas bedekt; nu zijn ze mat; en gelig-grijs; soms overdekt met een duidelijk rozig en zacht waas; de ornamenten van bogen, kapitelen en zuilen lijken van ver op fijn slijpwerk van sterker ivoor; sommige palazzi zijn grijs; sommige zwart en prachtig somber; in de verte roept een gondelier; een gondelier antwoordt hem vanaf een verre kruising.
Een Venetië van klotsend stromen doorsnijdt het Venetië van smalle steegjes en winkeltjes.
De lichtheid en gratie van de spitsbogen, wijd uitwaaierend kantwerk van de gotiek, is hier wel in bijzondere harmonie met de lucht; overal rozetten boven het marmer van magnifieke zuilen; en bloemen van geraffineerd gekleurd glas, donker van buiten en helder van binnen, kerven twaalfbladige figuren in het roze, het donker uitdovende, of het oerzwarte, of het witte vlakgeslepen steen van een muur; het Dogenpaleis is zo; bleekroze is het; het staat daar als een open galerij, met zijn fascinerende