MUZtheater
Het MUZtheater werd in 1984 opgericht door Theo Fransz en Jan-Willem van Kruyssen en was toen een van de weinige professionele theatergezelschappen die zich specifiek richtten op een publiek van twaalf tot achttien jaar. Tegenwoordig is het MUZ niet langer in het afgebakende hokje ‘jongerentheater’ te plaatsen: de voorstellingen spreken zowel jongeren als volwassenen aan. Per seizoen speelt MUZ-theater twee à drie producties op scholen voor voortgezet onderwijs en in theaters en schouwburgen in Nederland en Vlaanderen. Sinds de oprichting bracht het gezelschap negenentwintig producties uit, variërend van nieuw (Nederlands) repertoire tot bewerkingen van klassiekers. Enkele producties zijn Othello uit 1993, M/V uit 1996 en co-starring uit 2000.
Terecht ontving het gezelschap voor deze laatste voorstelling de CJP-podiumprijs. Voor hun bijdrage aan het theaterklimaat ontving het gezelschap bovendien in 2000 de Noord-Hollandse Theatertrofee.
In 2000 besloot Theo Fransz het MUZnest te verlaten. Zijn inbreng is enorm geweest, maar Allan Zipson is een waardige opvolger als artistiek leider. Hij geeft ook les aan de Amsterdamse toneelacademie. Zipson, geboren in Engeland in 1945, studeerde aan de London Academy for Music and Dramatic Art. Zijn vader was een Russische jood die in het begin van de vorige eeuw naar Engeland vluchtte. Zijn moeder is van Poolse afkomst, maar geboren in Londen. Zipson zelf kwam in 1975 naar Nederland. Hij regisseerde, acteerde en gaf cursussen maskers maken. Gaandeweg leerde hij Nederlands. Op een gegeven moment kwam hij in contact met Ad de Bont van jeugdtheatergroep Wederzijds, met wie hij een aantal bijzondere voorstellingen maakte. In 1988 lukte het - na veel aandringen - hem bij het MUZ-theater in te lijven. Zipson: ‘Eigenlijk wilde ik niet, want ik had kleine kinderen
(Foto: Ben van Duin, beeldbewerking: Loek de Leeuw)
en ik gaf les, maar uiteindelijk nodigden ze mij uit voor een voorstelling,
De dood is gek, over een meisje dat zelfmoord gaat plegen, en dat vond ik zo prachtig, omdat er zo veel humor in zat. Dat was heel bijzonder. Vervolgens kwam ik in aanraking met Theo en Jan-Willem en toen was ik verkocht.’