grafiek
■ Willy Feliers
Reynaertnieuwjaarskaart van het Internationaal Exlibriscentrum Sint-Niklaas
Als nieuwjaarskaart voor 2002 stuurden het stadsbestuur Sint-Niklaas en het Internationaal Exlibriscentrum Sint-Niklaas een houtgravureprent ontworpen en gegraveerd door Peter-Jan Sioen (zie p. 36). Peter-Jan Sioen (o1974) won met zijn ingezonden houtgravure-ex-libris in 2001 de ‘Prijs Victor Stuyvaert’ in de dertiende editie van de wedstrijd voor kleingrafiek 2001 ‘Ballonvaart’, uitgeschreven door de stad Sint-Niklaas.
Wat stelt de prent voor? Wie kan het beter verklaren dan de kunstenaar zelf. Een stukje uit zijn e-mail:
Waarom ik juist dit thema genomen heb, wel ik hou ervan allerlei thema's die op het eerste zicht niets met elkaar te maken hebben met elkaar te vermengen en een kaart voor het Exlibriscentrum van Sint-Niklaas was voor mij zoiets als de kat bij de melk zetten. Het is te leuk om Reinaert, een echte volksvijand nummer 1, tegenover Sint-Niklaas te plaatsen, draai het of keer het, de grootste heilige van België (alhoewel ik nog meer voeling heb met Sint-Maarten, die mijn schoen op elf november vulde). Zoals gezegd, Reinaert is voor mij een echte volksvijand, die een soort misplaatste sympathie krijgt omdat hij het tegen de adel opneemt. Dat verandert niets aan de zaak, hij is een manipulator, een volksmenner en een moordenaar. Daarom komt hij bij mij in de rol van een kettingzaagmoordenaar (Texas chainsaw massacre), een van de meer stijlvollere seriemoordenaarstypes in de horror. De protagonist is Sint-Niklaas, die op het allerlaatste moment komt toesnellen om de slachtoffertjes te redden. Hij had dan ook veel te doen voor hij dit drama kon stoppen (een echte superman zijnde) en dan heb je nog een deel kleine hints voor wie ze wil vinden. Je moet maar eens goed kijken.
Peter-Jan Sioen heeft grafiek gestudeerd aan de Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen, waar hij zich vooral heeft toegelegd op de houtgravure. In een interview in Boekmerk (Luc van den Briele, Peter-Jan Sioen, 3 (2001), p. 186-187) vertelt Sioen dat hij ‘de houtgravure een dankbare techniek vindt, dat het hout als materie hem aanspreekt en dat hij de ruwe buxusblokken bijvoorbeeld graag zelf gebruiksklaar maakt.’
Om de kost te verdienen geeft Sioen ‘tekenles aan klein mannen’. Daarnaast maakt hij prenten, strips en kinderboeken (zijn eersteling komt in maart 2002 uit bij Clavis). Verder lezen we dat Peter-Jan Sioen een West-Vlaming is, die na zijn Grieks-Latijnse en zijn artistieke opleiding in Sint-Lucas Gent, naar Antwerpen toog voor zijn verdere opleiding als graficus. In Gent had hij als leraar Eddy Vermeulen (beter bekend onder zijn kunstenaarsnaam Ever Meulen). Deze leraar stimuleerde