Tiecelijn. Jaargang 14
(2001)– [tijdschrift] Tiecelijn– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 72]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
artikel■ Frits Booy
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De bouw van de hoofse romanDe hoofse ridderroman vertoont, zoals eerder gesteld, een symmetrische bouw, dat wil zeggen dat de belangrijkste gebeurtenissen die tot halverwege het verhaal voorkomen, erná in omgekeerde volgorde parallel of tegengesteld terugkeren. In het midden van het verhaal zit dan een soort scharnier. Een beknopte toelichting op een voorbeeld: in de Britse ridderroman Walewein, (die qua structuur niet altijd even typisch is voor de ridderroman) ontstaan in ongeveer dezelfde tijd als VdvR, vertrekt de held Walewein van het hof van koning Artur om voor zijn vorst een kostbaar zwevend schaakbord te bemachtigen. Hij ontmoet eerst koning Wonder, die dat schaakbord bezit en dat wil inwisselen tegen een toverzwaard. Daarna komt Walewein bij koning Amoraen, die dat zwaard bezit en dat wil inwisselen tegen de schone jonkvrouw Ysabele. Tenslotte arriveert hij bij koning Assentijn, in wiens kasteel Ysabele woont. Het scharnier is: Walewein en Ysabele worden hevig verliefd op elkaar. Onze held keert met zijn geliefde naar Amoraen terug, die intussen ‘gelukkig’ overleden blijkt te zijn. Hij krijgt het zwaard en gaat samen met Ysabele naar Wonder. Daar kan Walewein het zwaard inwisselen tegen het schaakbord. Met dat bord en Ysabele keert hij terug naar het hof van Artur. Kortom, een symmetrische bouw: Artur - Wonder (schaakbord) - Amoraen (zwaard) - Assentijn (jonkvrouw) - Amoraen (zwaard) - Wonder (schaakbord) - Artur. Ik zal nu ter vergelijking op dezelfde manier de belangrijkste gebeurtenissen uit VdvR op een rij zetten en vervolgens onderzoeken of hierin een gelijkaardige symmetrie te vinden is. Globaal kunnen we de volgende scènes onderscheiden:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 73]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Met de begrippen ‘ontmaskering’ respectievelijk ‘maskering’ wordt hier bedoeld: het ónthullen respectievelijk vérhullen van de ware aard c.q. betekenis van de bodes. Bij (6) vallen de bodes Bruun en Tibeert door de mand: de begeerte (naar hun lievelingskostje) blijkt sterker dan hun plichtsgevoel ten opzichte van het hof (opdracht was Reynaert meenemen naar de zitting van Nobels rechtbank). Bij (13) wordt Belijn, de hofkapelaan, naar de koning gestuurd als een ontwikkeld man. De vos heeft Belijn namelijk aangeraden vooral de aandacht te vestigen op het feit dat hij zélf de brief voor Nobel geschreven heeft en niet Reynaert. Maar die brief is de afgebeten kop van Cuwaert de haas, die de ram ongezien in de pelgrimstas naar het hof heeft meegebracht! Hij mocht van Reynaert immers onder geen beding in de (pelgrims-)tas kijken. Zijn eervolle missie blijkt later een eerloze, die op hem terugslaat. De tweede ‘bode’ naar Nobel is de dode, want ontlijfde, haas, als ‘brief’ verzonden. De boodschap is duidelijk: Reynaert is een moorddadige schurk en koning Nobel is van zijn eer beroofd! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Is VdvR symmetrisch opgebouwd?Volgens G.-H. Arendt is het belangrijkste middel van de Reynaertauteur om te hekelen het principe van ‘de omgekeerde wereld’Ga naar eindnoot5., dat wil zeggen: wat nobel lijkt, blijkt later corrupt; wat veilig lijkt, blijkt later gevaarlijk; wat echt lijkt, blijkt later vals. Arendt behandelt uitgebreid de relatie schijn/werkelijkheid, vooruitwijzingen en spiegelingen, maar een bespreking van een eventuele symmetrie in de totale bouw van VdvR komt in zijn studie niet als dusdanig voor. (Hij analyseert de structuur van de Reynaert aan de hand van de structuur van de list.) Als we nu de gehele bouw van VdvR naar het aspect van de symmetrie beschouwen, dan valt er mijns inziens - weliswaar onder enig voorbehoud - inderdaad symmetrie te ontdekken. Het centrale deel, het scharnier, is de openbare biecht van Reynaert. Daarvoor loopt het voor de vos meestal slecht af, daarna zien we het tegenovergestelde gebeuren. Alles loopt van een leien dakje en Reynaert kan zijn winst opstrijken. De onderdelen 10-17 zijn het spiegelbeeld van de onderdelen 1-8, schematisch als volgt weer te geven: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 74]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ik schreef hiervoor ‘onder enig voorbehoud’, wat de symmetrie betreft, want het aantal bodes loopt niet gelijk op. Het tweede stel moet figuurlijk gezien worden. De passage over de gedode kip is veel langer dan het spiegelbeeld: de gedode haas. Het scharnier zit niet in het midden van het verhaal, wat bij de hoofse roman wel het geval is. Opvallend is echter dat in beide ‘helften’ de wendingen (dode kip respectievelijk dode haas) wél in het midden van elke helft liggen. Ook sluiten aanvang en slot van het verhaal goed op elkaar aan. De positie van koning Nobel is aan het begin van het verhaal heel sterk: hij heerst zonder meer. Aan het einde echter staat de leeuw zeer zwak: hij betreurt wat er is gebeurd en biedt aan de wolf en de beer verzoening aan. Ten tweede heeft Reynaert aan het begin last van een kwaad geweten en verschijnt hij daarom wijselijk niet aan het hof. Aan het eind vlucht de vos voor dat hof weg uit zijn hol wegens een nóg kwader gewetenGa naar eindnoot6.. Men kan dus van een duidelijk aanwezige symmetrie spreken, hoewel deze enigszins scheefgetrokken is. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Het effect van symmetrie in VdvRWat is nu het effect van de symmetrie in VdvR? Vóór de openbare biecht van Reynaert, het scharnierende centrale deel, wordt de situatie steeds ongunstiger voor de gevreesde, gehate en onbetrouwbare en daarom aangeklaagde vos. Zijn vijanden evenals zijn slachtoffers kunnen dus tevreden zijn. Later echter blijkt deze gerustheid slechts op schijn te berusten. Zij wordt namelijk volledig ondergraven door de openbare biecht, een meesterlijk stukje, psychologisch onderbouwd, leugenverhaal van de sluwe en boosaardige vos. De bordjes worden verhangen. Uiteindelijk beseffen alle betrokken dieren dat zij genadeloos door Reynaert te grazen zijn genomen. Aan het einde van het tweede deel is hun min of meer gunstige situatie van lieverlee veranderd in schande, dood, ontmaskering en bedrog. Huiverend zal de lezer/toehoorder van toen en later dat ook hebben ervaren. De strekking van VdvR is altijd heel duidelijk geweest: de samenleving, zoals die door de dieren in dit verhaal wordt uitgebeeld, is corrupt, vals en voos, want de grootste schurk is alle anderen, die ook niet erg deugen, te slim af. Hij treft hen feilloos en hardhandig in hun zwakke plekken en gaat er tenslotte ongestraft vandoorGa naar eindnoot7.. Deze strekking wordt zeer versterkt door een vooropgezette symmetrie in de bouw van VdvR. Daardoor immers worden de tegenstellingen en de parallellen alleen maar duidelijker neergezet, hetgeen een huiveringwekkend effect tot gevolg heeft. Ook wie in onze tijd VdvR met aandacht leest, zal zeer onder de indruk komen van dit effect! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 75]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Met dank aan W. Gielen voor zijn commentaar. |
|