● Vloeien
De raps van Def P beslaan gemiddeld zo'n drie A4'tjes, behoorlijk veel tekst om uit het hoofd te leren. Toch heeft hij daar weinig moeite mee. ‘Voordat we een nieuw nummer op het podium brengen, heb ik de rap al vaak geoefend. Eerst bij het maken van de bijbehorende muziek en vervolgens bij het opnemen in de studio.’
Rijm is een goed hulpmiddel om een tekst te onthouden. ‘Belangrijk is dat een rap lekker vlóeit, dat wil zeggen rijmtechnisch goed in elkaar zit. Ik heb graag dat alles precies rijmt, al moet ik toegeven dat ik af en toe wel eens smokkel. In rap is rijm onontbeerlijk, een rap die niet rijmt, klinkt niet. Het verschil tussen geluid en muziek is dat de laatste een bepaalde structuur heeft. Iemand die op muziek praat, is nog geen rapper.’
Binnenrijm is handig; de tekst lijkt er meer vaart door te krijgen, weet ook Def P. Het bekendste voorbeeld uit het repertoire van de groep is:
stop dat geboeman, je weet wat ik doe man
ik schop je voor je reet als een penalty van Koeman (uit: Turbotaal)
In ‘De goeie in 't vloeien’ laat Def P horen wat hij technisch allemaal kan en stort hij een reeks van rijmwoorden over zijn gehoor uit. En dat zijn de keren dat de heren moeten leren mij te eren want Def P is niet te imiteren. ‘Met zo'n opeenstapeling van rijm wek je de indruk heel snel te rappen, terwijl het tempo gewoon hetzelfde blijft. Dergelijke trucjes maken het ook leuk om meer dan eens naar een rapnummer te luisteren, want je hoort er telkens weer nieuwe dingen in. Voor mij is dát het verslavende van hiphop.’
Op het gebied van rijmvormen is Def P een autodidact. ‘Onze leraar Nederlands behandelde ze wel, maar al die termen ben ik al lang vergeten. Ik bedenk mijn rijmschema's zelf of ik kijk ze af van Amerikaanse rap-platen. Als ik iets verzin, ben ik me er natuurlijk wel van bewust dat waarschijnlijk talloze dichters vóór mij iets soortgelijks hebben gedaan. Een
Rijm is een goed hulpmiddel om een tekst te onthouden
paar jaar geleden heb ik voor de gein eens “De pruimeboom” van Hieronymus van Alphen op muziek gezet. Dat is mooi strak gecomponeerd en dus prima geschikt voor een rap.’
In rap is het ritme van de tekst minstens even belangrijk als het rijm. ‘Ik let daar niet zo bewust op. Ik wil iets zeggen en dat doe ik op de manier die me het best uitkomt. Ik improviseer net zolang totdat de tekst de boodschap goed overbrengt én lekker loopt. Wel speel ik regelmatig met het ritme van de muziek. Je kunt op de beat zelf rappen, dus ieder woord tegelijk met de snaredrum. Maar het kan ook een beetje “offbeat”, met het woord net achter de tel. Als je een rijmwoord net na de snaredrum laat komen, krijg je een slepend effect, ideaal om sleur aan te geven, of iets anders wat je vervelend vindt.’