● Anti-burgerlijk
Maar de toekomst was Peter Koelewijn, Jaap Fischer, Boudewijn de Groot en Ramses Shaffy. Er was een nieuwe muziek, er waren andere kleren, er was een nieuwe taal, en ‘kleine Greetje uit de polder’ begreep haar kinderen niet meer. De liefdesliedjes gingen in op de generatiekloof en de standsverschillen die niet langer geaccepteerd werden als beletselen voor de liefde:
Ben ik te min, ben ik te min
omdat je pa in een grotere kar rijdt
dan de mijne?
zong Armand in 1967. De liefde is anti-burgerlijk en men gaat in het lied met elkaar naar bed. Don Mercedes vertelt van Rocky, die verliefd is:
We zochten toen een kamer
en bleven bij elkaar
sliepen samen op de grond
en zagen geen gevaar
Wat gebeurt, Rocky verwekt een baby bij zijn vriendin. Dat is schrikken, maar de zanger kent zijn verantwoordelijkheid. Dan een nieuwe slag: zijn vriendin sterft in het zesde couplet en Rocky zal het kind alleen moeten opvoeden. Bezint eer ge begint, lijkt de verborgen moraal te zijn. En de knorrende buitenstaander die het liefdeslied altijd begeleidde met cynische commentaren, is die verdwenen? Niet helemaal. In het cabaret en in de musical is die stem nog wel te horen. Annie M.G. Schmidt schreef een lied waarin ze de eerste seksuele ervaring ontmaskerde:
Was dat nou alles
is dat de clou van het bestaan
waar alle liedjes over gaan
is dat nou alles
was dat nou alles
waar elke dichter over schrijft
is dat de kurk waar de boel op drijft
is dat nou alles
Seks blijft een probleem. In de jaren zeventig leken de taboes opgeruimd. De strijd tussen de generaties was bijna beslecht:
Vergeet de moraal van je moeder en vader
't was goed bedoeld maar 't verrijkte je niet
zie toch je hart als een heel grote ader
die als je dat wilt plaats aan tientallen biedt
zong Robert Long in 1974. Hij begon als eerste over de homoseksuele liefde te zingen:
Dan streel en omarm ik je, troost en verwarm ik je
kun je 't leven dan 's morgens weer an
dan ga je weer terug... naar je vrouw
Na Robert Long waren het vooral de liedjes van de groep Doe Maar die een groot publiek vonden.
Voornamelijk liefdesliedjes, geschreven door dertigers die kinderen van vijf jaar hoorden meezingen ‘Je loopt je lul achterna’.
Gisteren zag ik een kind van drie op het strand met een te groot T-shirt aan met in grote rode letters:
Eat
Fuck
Kill
Soms het refrein van een nieuwe hit in de jaren '90?