Refereinen en andere gedichten uit de XVIe eeuw
(1879-1881)–Jan de Bruyne– Auteursrechtvrijverzameld en afgeschreven door Jan de Bruyne
[pagina 141]
| |
- CXXII - [Hoe wonderlyck is Godt in alle syn wercken]aant.
Hoe wonderlyck is Godt in alle syn wercken,
dat hy smenschen verstant, sin, moet, wil verstercken,
die nae hem hercken // in syn woort excellent!
Dies sy hem loff present.
Tobyas wert siende in sweirels percken,
Judich versloech Holofernis, wilt dit mercken,
Noe, inder ercken //, bleeff doen ongeschent
van sweirels torment.
Davidt wordt verlost van syn vyanden bekent;
niet synde negligent //, sonck hy een loflyc liet;
Manasses wert gevangen doert quaet regiment
in boosheyt verblent // dies hem leet is geschiet.
Tsyn Godts wercken; want sonder hem soo ist al niet.
Syt concordant // om loven bekandt //, sonder spodt;
schout sweirels genuchten, die sy u lieflyc biet;
hueren brandt // is vyandt //, die daer op syn versnodt:
sweirels samblant is als dryfsant: niet sonder Godt.
| |
[pagina 142]
| |
De weirelt is als een schaey, die daer gaet strycken:
neemt merck op Nabuchodonosor den rycken,
Saul vol practycken //, & Davidt geeert:
sy syn al gepasseert.
Moyses & Samson, sy moesten al wycken,
Salmon in wysheyt nooyt dier gelycken,
Absolon moest versycken, dit evangeligeert
op dat hem elck verneert.
Judas Machabeus, vroom ten stryde geleert,
& Balaam verkeert // heeft den doot verslonden.
Christus vrinden werden oock gepersequeert;
dies Godt huer exalteert //, nu & tallen stonden.
Dit blyckt dat sonder Godt niet & wordt gevonden,
hoe wel sweirels pandt //, maculandt //, haest is verrodt.
Wat leven ontfangt is om sterven gesonden;
seer arrogant //, inconstant //, dits al haer ravodt:
sweirels samblant is als dryfsant: niet sonder Godt.
Godt heeft Israhel wt Egipten geleydt
ende haer saet soo menichfuldich verbreyt,
maer doer ondanckbaerheyt // lieten sy den Heere
tot synder oneere,
| |
[pagina 143]
| |
de weirelt volgende, tot de sonden bereyt
van afgoderye, twist, haet & giericheyt,
met overdaet bespreyt //, vol oncuyscheyts seere,
in elcken keere.
Schout sweirels bedryss, opdat Godts loff vermeere,
ghy stercke & teere //, verlicht doch u sinnen;
doet niet sonder Godt, maer warachtige leere,
elck obedient //, wilt syn woort bekinnen.
Die weirelt sal vergaen, wiltse niet beminnen;
sy wordt participant // Godts thoren; want // dits lodt,
dat sy vercrycht met al die haer vruecht gewinnen,
al is sy te hant //, doer al dlant // int quaet versot:
sweirels samblant is als dryfsant: niet sonder Godt.
prinche.
Loff, eere, weerdicheyt sy Godt alleyn,
die ons geschapen heeft nae syn beelde reyn,
ingeblasen serteyn // eenen levenden gheest,
in sweirels foreest,
om hem te loven eendrachtelyc gemeyn;
syn geboden houwende hier in dit pleyn,
| |
[pagina 144]
| |
verlatende greyn // de babeloensche beest,
dwelck Johannes bescheyft meest.
Noe vant gracie by Godt: smaeckt wel den keest,
doen de weirelt bevreest // verginck metten vloede.
Godts liefhebbers vercrygen syn hemelsche feest;
want sweirels tempeest // vliet van de goede.
Christus is den wyngaert tot onsen voerspoede;
wyngaert ranken plant // der liefden bant //, nae tgebodt;
sonder Christo en machmen niet, diet bevroede.
In sweirels cant //, prinche vaelyant // seg ick in tslodt:
sweirels samblant is als dryfsant: niet sonder Godt.
Op de Rethorycke genaemt sonder erch, |
|