Joyce doet soms denken aan die schilders die met behulp van een loep schilderden: iedere porie, elk haartje, iedere mee-eter op zijn plek. Alleen heeft hij (ook al levert zijn analyse uiteindelijk een synthese op) op het vloeiende doek van de ziel even minutieus de innerlijke poriën en mee-eters geschilderd, de haartjes in dat deel van het onderbewustzijn dat de genitaliën en de duistere driften bedekt die het mechanisme van de coïtus sturen.
Een Spaanse middeleeuwse madonna met ogen van diamanten, met een kunstgebit van mica en haar van een onlangs overleden zuigeling die Kuisheid heette. De heilige maagd Maria, virgo intacta, maar zo (op het walgelijke af) gelijkend op haar vrouwelijke beeld en wezen dat een hitsige Spaanse boer haar in het kerkportaal zou hebben verkracht als hij niet bang was geweest - toch - voor een of andere vorm van goddelijke straf, liever gezegd als haar lichaam niet - toch - van hout was geweest, en haar ogen van diamanten...
Zo maakte men in Spanje ooit portretten en silhouetten.
Of misschien is dit alleen maar de keerzijde van een medaille.
***
Een parodie op alles. Op een roman (zonder roman), op Odysseus, op het leven, de dood, de kunst, de filosofie, de zielsverhuizing, het schrijfproces, op Daedalus, Dublin, ariërs, joden, Ieren, Engelsen, op het Bewustzijn, het Onderbewustzijn, op seks, op tekst, op meertaligheid, op de Babylonische toren, op het vasteland, op de zee, op de mens, op de vrouw, op Circe, op mij, jou, ons, jullie, een parodie op het Alles en het Niets.
Er zitten (echter) in Ulysses een paar plaatsen die verfrissend zijn voor de Onversaagd Nieuwsgierige. Dat zijn nou juist de plekken waar die twee werelden (de subjectieve en de objectieve) samenvallen in een eenheid die een symbiose van bewustzijn en onderbewustzijn is...
1. Het begin van de ‘objectieve’ wandeling door Dublin van de heer Bloom (die ook zijn vloeiende bewustzijn omvat voorafgaand aan de begrafenis, boven de toiletpot);
2. De unieke, heerlijke, verheven schemering waarin de Heilige Maagd - Gerty - op een steenworp afstand van de kerk haar eerste opgewonden liefdesmomenten beleeft. De enigszins kreupele, heerlijke Gerty. En die andere twee: Edy en Cissy. En de tweeling. En natuurlijk Bloom.
3. Molly's monoloog aan het einde.