Raster. Nieuwe reeks. Jaargang 2005 (nrs. 109-112)(2005)– [tijdschrift] Raster– Auteursrechtelijk beschermd Vorige Volgende [pagina 91] [p. 91] Arthur Sze Gedichten Het scheppingsmoment Een schilder duidt de tijd van de dag aan in een stilleven; schuin valt middaglicht op een mes, citroenen, groene wijnfles met restje rode wijn. Laten we altijd iets niet helemaal af? We willen x hebben we x willen we y en hebben we y willen we z? Ik probeer het scheppingsmoment te voelen in de lichtval op een doorgesneden citroen. Wat ik wil is het strooien van grind op modder verbinden met hongerig zijn. ‘Eet’, zei een man uit Afghanistan en wees naar de oude rottende appels in de open kofferbak. Ik zie een rij mannen een wolkendans dansen; twee vrouwen dansen de complexe bliksempassen aan de uiteindes. Mijn fouten en vergissingen kloppen in mij ook als momenten van geluk, maar ik wil dat de glanzende momenten uitdijen resonerend als een gamelangong. Ik wil van de complexe brokkelige momenten van onze levens een vloer maken van jade, obsidiaan, turkoois, ebbenhout en lapis. [pagina 92] [p. 92] Voor een componist Rode stoel, blauwe stoel, witte stoel, grote stoel, stoel. Nee, dit is niet de smaak van onrijpe dadelpruimen, is niet het stilstaan op een New Yorkse straat in december terwijl je walm opsnuift van shish kebab. De dissonante tonen gespeeld op een piano worden ara's tronend op kooien. Een groene amazonepapegaai met geelgepunte vleugels strijkt neer op je schouder. Het zoemen van luidsprekers op de achtergrond wordt een vochtige omgeving. Je kunt deze deur openen en in het vogelhuis belanden als je dat totaal niet verwacht, verschrikte wandeling over redwood planken boven grootgebladerde tropische planten terwijl een roodsnaveltoekan voorbij wiekt. Vies keukengerei opgestapeld in de gootsteen, koffiedrab verstopt de afvoer. Wat geeft het dat de loodgieter die er zwavelzuur in giet je even raar aankijkt als je de koelkast opendoet en er een pan uithaalt met kalkoen in gestolde chocoladesaus? Dit is niet 5 uur 14 het slijpen van een potlood maar diep inademen en voelen hoe de lucht die uit een shakuhachi stroomt een manier van leven wordt. [Noot: een shakuhachi is een japanse bamboefluit die voor allerlei soorten muziek wordt gebruikt maar ook voor meditatie.] [pagina 93] [p. 93] Tienduizend op een De Foeniciërs waakten over een recept dat tienduizend purperslakken vereiste om een onsje Tyrisch purper te maken. Scan het oppervlak van Aldebaran met een radiogolf; vermaal lapis lazuli tot ultramarijn. Zoek de zomerhemel af naar het sterrenbeeld kalkoen van de Anasazi; zie hoe algen onder een elektronenmicroscoop lijken op een Magelhaese wolk. Een chemicus probeerde benzeen om te zetten in kinine maar verknoeide het tot een violette anilinekleurstof geheel bij toeval. Heb je ooit maden zich tegoed zien doen aan een dode rat? Luister naar het scheren van een roodstaartbuizerd over de verstomde sparren en dennenbomen in de canyon. Voel hoe een waterdruppel langs een dennennaald rolt en glinstert hangend aan de punt. [pagina 94] [p. 94] Paardengezicht Een man in de gevangenis wordt paardengezicht genoemd maar doet niets als iedereen in de kleermakerij scherpe koude scharen heeft; hij herinnert zich de belediging maar lacht die weg. Terwijl hij lacht draait een Cattaraugus indiaan die een stalen steunbalk last zich naar een schreeuw die samenvalt met de lach en glijdt uit naar zijn dood. Ik trek een biertje open, een auto nadert een garage. De deur gaat open, het licht springt aan, binnen glimmen harken; een kind met dysenterie wast zijn handen in koeienpis. Ik vind een spoor van zaagmeel, loop in de stijve oude schoenen van een dode moordenaar en voel hoe moeilijk het is om het volledige gevaar van een moment te voelen: een merrie baart een veulen, in de stad valt de elektriciteit uit, een danseres staat stil in het donker en luistert naar het voorgeschreven geluid van de voorstelling maar hoort alleen plotse paniekerige kreten. [pagina 95] [p. 95] Een groot plein heeft geen hoeken ‘Cut.’ Een actrice die honderd seconden veinst dood te zijn snakt naar adem. Een man geeft gas en scheurt met een rode Mustang heen en weer door de straat. ‘Cut.’ Een pottenbakker maakt op een heuvelflank een oven open haalt er een gesmolten kom uit en dompelt die onder in koud water hij sist, wordt zwart, breekt. In nood wordt een parel een bol. ‘Cut.’ In Bombay staat langs de straat een rij oorschoonmakers. Op de top van een mesa breken de zuidelijke ramen van een huis; ondergronds laten uraniummijnwerkers explosieven ontploffen. ‘Cut.’ Een touw begint in je geest te rafelen is, als een rood gewei, de spil van een droom. ‘Cut.’ Wat is het geheim om de tijd te laten stilstaan? Een kalligraaf met één oog schrijft met een mop ‘een groot plein heeft geen hoeken’. [pagina 96] [p. 96] Witverblinding Je verwacht ronddraaiende ijsbrokken te zien zuidwaarts drijvend naar het open water van de oceaan, maar nee, een moment van witverblinding als het draaiende ijs bij zonsondergang noordwaarts drijft. In een restaurant met een leeg scherm staat een vrouw op en zingt een Chinees lied ondersteund door een ‘leeg orkest’. Begeleidingsmuziek vult de ruimte en de lichtbundel van een laserdisc werpt rode hibiscus en een waterval op het scherm. Je bent niet geïnteresseerd in het zingen en het volgen van de woorden terwijl ze veranderen van geel naar paars over de tekstmonitor. Daarom loop je naar buiten het blauwgroene gletsjer ijs op en voelt hoe het in de lente tot water slinkt. Je ontdekt twee elanden langs de dooiende oever die wroeten naar knoppen en ziet het aangeplakte verbod ‘Vanaf hier verboden te schieten.’ Maar ‘hier’ is ‘daar’. vertaling: k. michel Vorige Volgende