Bekenteniskunst van David Hockney.
Museum Boymans-Van Beuningen verplicht ons zeer, door met een goede konsekwentie eksposities te brengen van recente kunst uit Engeland. Na eerdere tentoonstellingen van Philip King en Bridget Riley, kwam er een overzicht van de popkunstenaar Kitaj, en momenteel een schitterend ensemble werken van diens geestgenoot (en leerling) David Hockney (Bradford, 1937). Werken van de afgelopen tien jaar, beginnend bij het schilderachtig ‘verhaal’ over de ‘vlucht naar Italië’ en eindigend bij een groot doek, waarop de vrienden Ossie en Peter zitten te kijken naar het park van Vichy, een bijna naïef schilderij, dat doet denken aan het werk van de douanier Rousseau, ware het niet dat we wisten hoe knap en hoe akademisch Hockney kan tekenen.
Een schitterende tentoonstelling, die laat zien hoe schilderijen kunnen zijn als notities in een dagboek of als brieven, een bekenteniskunst, waarin wordt vastgelegd wat beleefd werd. Daarbij lijkt het de maker om het even of de kijkers hem volgen. Hockney richt zich amper tot zijn kijkers. Mij overkwam het gevoel maar ternauwernood te worden toegelaten tot dit beeldend verslag van wederwaardigheden, ontmoetingen en belevingen; men waant zich een voyeur als men kijkt naar de subtiele tekeningen waarin liefde en verliefdheid wordt uitgesproken en beleden voor de mooie vriend, de lieve jongen, het prachtige lichaam van Peter, van Ossie en van de vele vrienden; de hypersensibiliteit van de homofiel en zijn kwetsbaarheid...
Met zelf-spot ook, met humor en met een sophisticated, quasi-onschuldige, maar scherpe kijk op de dingen worden de belevingen genoteerd. Hockney levert daarbij het volmaakte voorbeeld van een kunst die kunst versluiert; zijn technische kennis staat zo simpelweg ten dienste van zijn originele geest, dat zij niet opvalt, hoewel ze buitengewoon geraffineerd ontwikkeld is.
De meest recente werken gaan over Californië; gemaakt tijdens een verblijf in dat harde, en altijd-zon-over-goten stuk westen van Amerika, tonen ze de huizen van vrienden uit de kunstwereld: beroemde kunstenaars, kollektioneurs en kunsthandelaren. Altijd weer de blauwe ‘swimming pool’, waar het water wordt weergegeven in een stilering van naturalisme. Het schilderen van
A bigger splash (1967) door D. Hockney.
Christopher Ischerwood and Don Bachardy door D. Hockney.