Cahiers van Deurle.
Sinds vorig jaar verschijnen bij de Colibrant-uitgeverij, die al twintig jaar opvallende poëziebundels uitgeeft, nu ook Cahiers van Deurle, een serie luksueus en in beperkte oplage uitgegeven kunstboeken die doorgaans gekoppeld zijn aan tentoonstellingen in het prachtige Museum Dhondt-Dhaenens te Deurle. Deze Cahiers zijn bijzonder goed verzorgd, op groot formaat, mooi papier en uitstekende druk en de onderwerpen zijn stuk voor stuk een monografische benadering waard.
In het eerste nummer van deze
Cahiers kan men de veertien staties bewonderen van
Albert Servaes' bekende Kruisweg van 1919. Het zijn voortreffelijke reprodukties van het
De wenende Vrouwen, 8e statie uit de kruisweg van 1919 van Albert Servaes.
bekende werk, dat zoals men weet, destijds nogal wat ophef gemaakt heeft en enige ‘coups de crosse’ op zich geladen heeft. Deze Kruisweg blijft zuiver plastisch en grafisch bekeken, een van de beste werken die Servaes ons nagelaten heeft. Het is een gekrispeerde twijfeling tussen ontroering en opstand, twee gevoelsuitingen die tegelijk kenmerkend zijn geweest voor het beginnende ekspressionisme. De tekst bij deze platen werd voor deze uitgave speciaal geschreven door Wies Moens. De auteur blijft dicht bij het evangelieverhaal, buigt het regelmatig om naar de noden en de verlangens van onze eigen tijd en verduidelijkt met zijn tekst hier en daar ook de plastische vormentaal van Servaes die zo moeilijk in woorden te vatten is.
Het tweede Cahier van Deurle is een voorstelling van het werk van de Antwerpse grafikus Jos Hendrickx en vooral van zijn houtsnede Wasdom uit 1936. Deze 65-jarige kunstenaar, docent in de graveerkunst aan het Hoger Instituut voor Schone Kunsten te Antwerpen, en een van de grootste grafici die wij in ons land tellen, is inderdaad veel te weinig bekend. Pas de laatste jaren wordt hij op zijn echte waarde erkend en ook internationaal gewaardeerd (prijzen behaalde hij te Lugano in 1954, te Leipzig in 1965, te Krakow in 1968). Maurice Gilliams heeft in een korte, voornaam en beheerst neergeschreven tekst bij de platen van dit boek de lof gezongen van Hendrickx. Hij heeft ons de man leren kennen, die tal van tegenslagen gekend heeft en met moed en