‘Je legt daar nogal sterk de nadruk op.’
‘Ja, ik heb al veel te veel domme dingen gepubliceerd, dingen waar ik achteraf heel ontevreden over ben. Het was al heel lang mijn bedoeling om eigen verhalen met eigen tekeningen te maken. Je moet er echt je zinnen op zetten. Want de illustratie-opdrachten blijven komen en je moet altijd tegen de deadlines aan werken. Het is me nu gelukt, al weet ik niet of het de tweede keer ook zal lukken.’
‘Je publiceerde eerder toch ook al “IJsjes”, een bejubeld prentenboek voor kinderen?’
‘Ja, maar ik beschouw het niet echt als mijn eerste boek. Het was zo dun van verhaal, er zat geen plot in, het was eigenlijk nogal simpel. Deze keer is het een verhaal voor het tweede leerjaar, voor kinderen van acht jaar. Je zit dan eigenlijk al meteen met een behoorlijk aantal taalbeperkingen. Maar ik heb daar geen rekening mee gehouden, het moest vooral interessant geschreven zijn. Je moet wel lange woorden wat vermijden.’
‘Je Nederlandse collega Van Leeuwen illustreert haar boeken niet alleen, de tekeningen zijn aanvullend bij de tekst, maken deel uit van de tekst. Hou je van die manier van werken?’
‘Ik wil daar zeker ook naar toe groeien, maar nu was dat nog niet echt mogelijk. Ik wist niet hoe het uitgegeven ging worden en moest me houden aan een aantal regels, opdat het boek zou passen in de reeks. Beperkingen van lay-out. Zelfde letters, zelfde kaftgrootte. Je kunt je daar niet helemaal in laten gaan, acht pagina's voor illustraties. Als het echt helemaal mijn project zou zijn, zou ik tekst en tekeningen veel meet laten samengaan.’
‘Je bent recent ook voor Querido beginnen te werken.’
‘Ja. Ik vind het heel leuk en ik hoop dat ik voor hen kan blijven werken. Het is nog even kijken hoe dat evolueert. Ik wil niet op de zaken vooruit lopen, maar ik voel me heel goed in hun fonds. Ik vind het stimulerend om voor hen te werken, want ik vind het een goed fonds. Ik sta graag tussen hun andere boeken omdat ik de kwaliteit apprecieer. Coaching vind ik heel belangrijk, en bij Querido krijg ik kritiek die ik gegrond vind. Niet gewoon persoonlijke voorkeuren van mensen, maar beargumenteerde kritiek. Dat is lang niet altijd het geval.’
‘Jeugdboeken in Nederland en in Vlaanderen. Is er een verschil tussen?’
‘In Nederland heb je een veel langere traditie, ook bij uitgeverijen. Het zou verkeerd zijn om te stellen dat Nederland
Pieter Brueghel de Jonge, ‘De blinde liereman’
Uithangbord ‘Den Zoeten Inval’