Haerlemsche eerlycke uren, bestaende in korte sin-spreucken, kloecke antwoorden, en vreemde bejegheninghen
(1661-1663)–Anoniem Haerlemsche eerlycke uren, bestaende in korte sin-spreucken, kloecke antwoorden, en vreemde bejegheninghen– Auteursrechtvrij
[pagina 111]
| |
Non sunt rejicienda insignia munera divum. Socrates had een heel ander gevoelen, verachtende alle grooten hare giften, selfs het gelt en Clenodyen seer gering estimerende, wilde oock niet dat sijn Leerlingen sich door Gout of Silver souden Vrienden laten maken: Waer op Aristippus, als hy toch evenwel een van Socrates Discipulen mette handen vol Gelts te steecken, over haelde: Seyde: Ick hebbe liever door sulcke manieren my Vrienden te maken, als gelijck sommige doen, door speelen of door Wijn: Syn wy geen meester van ons goet? En koopen wy geen Slaeven voor ons gelt om ons in het dagelijckze te dienen? Wat reden iss'er waer om wy het gelt souden spaeren, en niet breet uyt-deelen om vrienden te maken? Den Boer die aen Artaxerxes een Kruyck water gaf uyt sijn Huys-put, die nimmer soo schoonen Dronck seyde gedaen te hebben, en weygerden niet, toen hem die Vorst, als hy door den Besneden die de Kan uyt des Boers hant had ontfangen, was verklaert dat hy den Water-gever was, van een Calis tot een Rijck Man maeckte. Seker Edel Persoon te gast ghenoot, hielt sich t' onvreden, om dat een slecht Ambachts-man boven hem was geset: Waer uyt de vraeg ontstont, wie oft een kalen Edelman die sijn schulden niet en konde betaelen, oft een Wever die | |
[pagina 112]
| |
met Erven Schat-rijck was geworden, en Princelijck leven kost, best soude passen in Felpe Kleederen te gaen? Daer waeren veel redenen over en weder: Den Huys-heer seyde: Daer sijnder veel die boven haer Staet gaen, selfs de Dienstmeyden, soude daer om sulckx niet moghen zijn? Den Ambachts-man seyde: Men mach niet al doen wat men kan: Dat is waer seyde den Edelman, want elck moet dencken, waer hy van daen ghekomen is: Ja seyde den Huys-heer, en oock waer het van daen komen moet, &c. |
|