Samuel Pepys en Shakespeare
Samuel Pepys, de dagboekschrijver, zag Hamlet in 1661 met de beroemde acteur Thomas Betterton in de hoofdrol, waarvan hij zegt dat hij die ‘beyond imagination’ vervulde. Twee jaar later ziet hij Hamlet weer en opnieuw heeft hij reden ‘never to think enough of Betterton’. En nog eens, in 1668, ziet hij het stuk en is ‘mightily pleased, but above all with Betterton, the best part, I believe, that ever man acted’. Pepys was niet alleen verzot op het toneel, maar hij was ook een ijverig beoefenaar van de muziek. Hij had een goede stem en begeleidde zichzelf op de gitaar. Op 13 maart 1664 noteert hij in zijn dagboek: ‘Spent all the afternoon with my wife indoors and getting a speech out of Hamlet, “To bee or not to bee”, without book.’ Het is mogelijk dat dit alleen op de woorden slaat, maar het kan ook zijn dat Pepys de muziek doornam die voor hem bij de bekende passage geschreven was. Wie deze muziek schreef is aan twijfel onderhevig. Men heeft gedacht dat het de Italiaanse musicus Morelli was, die een tijdlang bij Pepys inwoonde. De zetting bevindt zich namelijk in een boek met manuscripten in Pepys' bibliotheek, waarvan de lange titel luidt: Songs and other Compositions, Light, Grave and Sacred, for a Single Voice, Adjusted to the particular Compass of Mine, with a Thoro' Bass on ye Guitar, by Cesare Morelli. In het Dagboek wordt Morelli echter niet genoemd, maar wel Matthew Locke, wiens compositiestijl overeenstemt met de zetting van ‘To bee...’. Het blijft mogelijk dat Morelli de muziek ‘aan de bijzondere omvang van Pepys' stem aanpaste’ en er een gitaaraccompagnement bij schreef. Hoe dit ook zij, het is een interessante zetting, die zeer waarschijnlijk Bettertons dictie volgde
tot zelfs in enkele kleine afwijkingen van de tekst.
van m.