Gert Jan Pos
Wegwijzers
De mooiste, meest aanbevelenswaardige vertaalde graphic novel van 2011 is Asterios Polyp van David Mazzucchelli, een ontroerend verhaal met kosmische aspiraties, een graphic novel die de grenzen van het medium verkent en alle mogelijke stijlmiddelen, van kleur tot belettering, uitprobeert. Het is een beeldroman die ook liefhebbers van romantiek, duurzame energie, architectuur en auto's niet teleur zal stellen.
Op een dag maak je geen strips meer maar graphic novels. Studenten die tegenwoordig aan kunstacademies studeren willen geen striptekenaar meer worden, ze bereiden hun debuut als graphic novelist voor. De vraag is of dat verstandig is. Een graphic novel onderscheidt zich van een stripverhaal door te breken met de stripconventies. In strips wordt niemand ouder. Catootje, het jongste kind van Jan en Jans, gaat elk jaar over, maar ze wordt nooit ouder. Bovendien blijven de striphelden ‘in character’: van enige ontwikkeling in hun karakter is nauwelijks sprake. Ollie B. Bommel is altijd het slachtoffer van zijn ijdelheid. Tom Poes laat hem gelukkig nooit in de steek. Oneerbiedig geformuleerd zijn graphic novels strips waarin mensen doodgaan; dikke stripboeken zonder humor, volgens sommige striptekenaars. De graphic novel wint aan terrein, in boekhandels, maar ook ten opzichte van de traditonele strip.
De Amerikaanse tekenaar Will Eisner muntte als eerste de term graphic novel. Hij tekende A Contract with God, een van de allermooiste graphic novels ooit, voor het eerst verschenen in 1978. Voordat hij aan graphic novels begon, tekende hij tussen 1940 en 1952 iets meer dan zeshonderd verhalen van The Spirit, van telkens zeven pagina's lang. The Spirit is een stripheld die de misdaad bestrijdt. Hij draagt bij zijn werk een masker en hij komt bij tijd en wijle bijzonder onhandig uit de hoek. En soms ook niet. Will Eisner heeft enkele wenken voor stripmakers nagelaten in Comics and Sequential Art. Hij legt uit dat je alles op de pagina kunt gebruiken om je verhaal te vertellen en zegt ook hoe. Lezers van stripverhalen zijn gauw afgeleid en volgen de tekeningen niet altijd zoals de tekenaar dat heeft bedacht. Om de lezer bij de les te houden staat de tekenaar een heel arsenaal ter beschikking; een arsenaal dat romanschrijvers niet hebben. Schrijvers hebben hun verhaal, tekenaars hebben er plaatjes bij. En naast de tekeningen heeft de tekenaar de beschikking over belettering, compositie en kleur. Die kan hij allemaal benutten om de aandacht van de lezer vast te houden.
David Mazzucchelli heeft in de eerste plaats een mooi en ontroerend verhaal geschreven. Het thema van zijn graphic novel Asterios Polyp is zeer gangbaar, namelijk relaties tussen mannen en vrouwen. Andere grote Amerikaanse graphic novelauteurs als Daniel Clowes, Charles Burns, Chris Ware en David Hornschmeier behandelen dezelfde thematiek. Asterios Polyp is een romance, een verhaal over een egocentrische architect en zijn vrouw. In het kort: hun huwelijk mislukt, zij gaat bij hem weg, zijn huis brandt af en aan het eind komen ze weer bij elkaar. Maar daar gaat het niet om. In de meeste romans weet je van tevoren