Een ernstige literaire grap
David Foster Wallace heeft in 1996 een roman gepubliceerd over de Terreur van het Amusement. Ik heb enkele maanden in Infinite Jest gewoond - op een andere manier kan ik het niet formuleren - en mogen ondergaan dat het hem gelukt is een ernstig én humoristisch literair spel te spelen met de Amerikaanse cultuur dat zijn weerga niet kent. Infinite Jest is een ongelooflijk intelligent mengsel van hoge en lage cultuur, een virtuoze exercitie in verhalen vertellen, therapeutische sessies, dialogen schrijven, essays en argumenten invoegen, hallucinaties verwoorden en absurde taferelen serveren. Bovendien is de roman te lezen als een staalkaart van verwijzingen naar Amerikaanse tv- en radioprogramma's, een filmencyclopedie, een psychologisch portret van de topsporter, een detective, een handleiding voor zelfmoord en een handboek van verdovende middelen (van Heineken tot cocaïne).
De meest gelukkige ingreep die Wallace heeft gedaan heeft met de tijd te maken. Evenals zijn debuut The Broom of the System (1986) - waarin het vertellen van verhalen fungeert als communicatie via een omweg - speelt Infinite Jest in de toekomst, rond 2009, het jaar van de ‘Depend Adult Undergarment’, een kledingstuk voor mensen die aan incontinentie lijden. Als een baron van Münchhausen heeft de schrijver zich uit zijn eigen tijd opgetild en zichzelf en zijn personages neergezet in het tijdperk van het Totale Amusement onder president Gentle. Het land is verkleuterd, het Vrijheidsbeeld kan van een reuzenluier worden voorzien.
Hoofdpersonen zijn de verdoving en de verstrooiing gepersonifieerd door de familie Incandenza, de leden van de Enfield Tennis Academy (ETA) in Massachusetts en de bewoners van Ennet House, een onderkomen voor drugs- en alcoholverslaafden. Er is zelfs een ministerie van Binnenlands Amusement en uiteraard wordt de geschiedenis van het Entertainment onderwezen. Geheel in de beproefde traditie van Gaddis, Pynchon, Batchelor en DeLillo bestaat er een soort multinational - Interlace Tel Entertainment - en een bende spionnen in rolstoelen die jacht maken op een filmcassette die tegengif lijkt te vormen voor de verleiding van het Amusement, maar in feite de ultieme verslaving symboliseert waarbij de kijker zelfs geen tijd meer kan vinden om naar de wc te gaan en alles laat lopen.
De familie Incandenza bestaat uit vader Jim, oprichter van de ETA filmmaker en zelfmoordenaar; moeder Avril en de zonen Orin, Mario en Hal. De familie communiceert op een zeer indirecte wijze met elkaar: via de telefoon, therapie, tennis. Willen de leden eigenlijk wel met elkaar communiceren? Kennen ze elkaar en hun onverwerkte gevoelens over de dood van hun vader? Want het knappe van Wallace' roman is dat het een Totaalboek is en tegelijkertijd een relatief eenvoudig verhaal vol wanhopige humor over vaders en zonen. In wezen gaat Infinite Jest, waarvan de titel verwijst naar een reeks films met dezelfde titel van vader Incandenza, over het najagen van persoonlijk geluk, om het bestrijden van Weltschmerz, om pogingen contact te maken met De Ander. Tegelijkertijd gaat de roman over verweesdheid, vergetelheid, verdoving, verslaving, verdringing en verloedering. Wallace presenteert, of ‘serveert’ in dit tennisboek, een mozaïek van vertellingen die de lezer met elkaar in verband mag brengen als was hij een zapper die zijn eigen tv-programma maakt, waarin hij ook nog, net als sommige personages, kan opgaan of verdwijnen! Want zo uitgestrekt en meerduidig is het taallandschap dat Wallace de lezer aanbiedt.
Maar er zijn een aantal constanten die de vrijblijvendheid van het zappen tegengaan. De ‘onderwereld’ van Infinite Jest bestaat uit verdriet om een verlies dat koste wat kost gecompenseerd dient te worden. Dus wordt er gekeken, gespoten, gezopen en gesproken tot men erbij neervalt. Infinite Jest is een zeer ernstige literaire grap die zich afspeelt in een soort ‘waste land’, een woestijn van weggestopte emoties. Het lijkt wel alsof de personages van Infinite Jest figuranten zijn in hun eigen leven, in de marge van het bestaan weggemof-