de hoofdrollen te laten spelen, kreeg hij van de rechter ongelijk. Dit is een ingewikkelde kwestie. Strekt het auteursrecht zich uit tot de opvoering, de interpretatie van een werk? Kan men op dit gebied als maker van toneel- of muziekstukken wel iets verbieden? Verstandig lijkt het in ieder geval niet en verbieden hoort ook eigenlijk niet op het gebied van de kunst thuis. Maar begrip kan ik er, in Becketts geval, wel voor opbrengen.
Misschien moeten we daarvoor een van de kortste teksten die Beckett schreef onder de loupe nemen, het toneelstuk Breath, dat hij in 1969 schreef op verzoek van Kenneth Tynan voor diens literaire revue Oh, Calcutta. Het stuk, waarin geen acteurs voorkomen, duurt ongeveer 35 seconden.
ADEM
DOEK
1. | Zwak licht op toneel bezaaid met allerlei rommel. Ongeveer vijf seconden aanhouden. |
2. | Simultaan zwakke korte kreet met onmiddellijk daarop inademing en langzaam optrekken van licht, te zamen een maximum bereikend in ongeveer tien seconden. Stilte en ongeveer vijf seconden aanhouden. |
3. | Simultaan uitademing en langzaam dimmen van licht, te zamen een minimum bereikend (licht als in 1) in ongeveer tien seconden met onmiddellijk daarop schreeuw als hiervoor. Stilte en ongeveer vijf seconden aanhouden. |
DOEK
ROMMEL
Geen rechtop staande dingen, alles liggend en verspreid.
SCHREEUW
Moment van geregistreerde vagitus. Belangrijk dat de twee schreeuwen identiek zijn, aan- en uitschakelen strikt synchroon met licht en adem.
ADEM
Versterkte opname.
MAXIMUM LICHT
Niet helder. Als 0 = donker, moet het licht zich bewegen tussen ongeveer 3 en 6 en weer terug.
Beckett schreef dit minimalistische drama waarin de filosofie van ‘Geboorte werd hem zijn dood’ zonder verbale middelen in een theaterbeeld is vertaald dus op verzoek. Tynan had niet alleen Beckett om een bijdrage voor zijn revue gevraagd, maar ook Edna O'Brien, Jules Feiffer, Leonard Melfi, John Lennon en natuurlijk zichzelf.
Het is nogal uitzonderlijk dat Beckett mee wilde doen aan zo'n co-produktie. Maar Tynan had Beckett beloofd dat al het materiaal anoniem zou worden gepresenteerd. Dat uitgangspunt moet Beckett hebben aangetrokken. Hij schreef een tekst die nauwelijks meer geschreven lijkt. Het is meer