Is hij het eens met een van de belangrijkste uitspraken van Henri Cartier-Bresson dat fotografie bestaat uit één beslissend moment? ‘Ach,’ zegt de maestro, ‘dat is zijn manier van denken. Wat mij betreft is het hele proces belangrijk, vanaf de aanschaf van een toestel tot en met een foto aan de muur.’
Manuel Alvarez Bravo is lang relatief onbekend gebleven. Zo wilde hij dat. Hij vindt zichzelf een volksschilder. Zijn werk heeft geen aanbeveling nodig. Dat heeft hij permanent vermeden. Hij maakt het voor de mensen om hem heen. ‘Een kunstenaar die snakt naar roem,’ zegt hij, ‘zal evenredig werk maken. Zijn naam wordt opgebouwd door propaganda.’
‘Mijn foto's ontstaan altijd nog spontaan. Het ligt eraan waar ik me op dat moment bevind, wat ik aan het doen hen en wat ik zie. Het idee dat je niet hebt, krijg je vanzelf als je aan het werk gaat.’
Populaire kunst in Mexico is altijd blijven bestaan. Het mag soms vluchtig van aard zijn, maar altijd gevoelig en persoonlijk. Zonder de intellectuele en vaak onpersoonlijke karakteristieken die moderne kunst tekenen. Het is werk gevoed door talent en ervaring, het is van de gemeenschap in plaats van een afgeleide van andere schilders uit andere tijden en andere culturen. Want dat is volgens Bravo niet-populaire kunst. Het gaat hem niet om een persoonlijk bereik, het zijn zijn aspiraties als fotograaf die zulk werk voortgebracht hebben. Gevoelig, persoonlijk, wars van gemeenplaatsen en diep geworteld in zijn eigen cultuur, in zijn eigen volk.
Sinds Bravo's eerste tentoonstelling in Oaxaca is zijn werk nauwelijks veranderd. Althans, wat intentie betreft niet. Hij fotografeert nog steeds. Como no.
De helft van de tijd doet hij ongeveer hetzelfde als vroeger: Landschappen. Dorpen. Stillevens. Mexico. Iedere dag gaat hij de straat nog op of laat zich naar het platteland van Mexico rijden. ‘'s Morgens vroeg vertek ik en pas laat in de middag kom ik weer terug. Mijn foto's ontstaan altijd nog spontaan. Het ligt eraan waar ik me op dat moment bevind, wat ik aan het doen ben en wat ik zie. Het idee dat je niet hebt, krijg je vanzelf als je aan het werk gaat.
Concepten heb ik niet, noch filosofieën. Nooit gehad trouwens. Ik heb altijd in absolute vrijheid mijn werk gedaan en kunnen doen. Niet meer dan met mijn ogen en met een zekere dosis technische kennis. Ik ga de straat op en begin. Het contact met de werkelijkheid van een bepaalde moment. Daar gaat het om.’ Dan zegt hij nogal plotseling: ‘Voor het overige fotografeer ik naakten.’ Naakten? ‘Ja, naakten.’ Vrouwelijke naakten? ‘Vrouwelijke naakten.’ Vriendinnen of modellen? ‘Vriendinnen, of vrouwen die ik tegenkom. Het vrouwelijk lichaam beschikt vaak over zulke mooie vormen.’
Bravo koos bijna uitsluitend Mexico als onderwerp. Het land is sindsdien nogal veranderd. Is hij soms daarom in zijn eigen studio gaan experimenteren? Hij mag dan wel gezond zijn, maar zijn benen dragen hem minder snel dan vroeger, zegt hij. ‘Mexico is veranderd maar ook hetzelfde gebleven. Het heeft nog steeds dezelfde uistraling.’