Tvoyage van Mher Joos van Ghistele
(1998)–Ambrosius Zeebout– Auteursrechtelijk beschermd(VII, 18) [Geschiedenis van de Tartaren](339v) [I]nsghelijcx bevindtmen bij ghescriften dat in ouden tijden tvolc van Yndia noynt beheert noch verjaecht en wart uut zijnen lande - maer wel bevochten, als vanden coninc Alexander ende meer andere - dan alleene up desen tijt, want zij zijn nu verdreven ende ghedomineert vanden Tarters ende vanden zelven meest bewoont, al vanden oosten tooter rivieren van Yndius ende tooter Zee van Yndia zo daeraf Plinius breeder spreect int bouc Naturalis Historie,Ga naar eind90 ende insghelijcx Ysidorus ende Solinus int bouc Ethimologiarum int derde capitel.Ga naar eind91 Item hemlieden wart daer gheseit hoe de Tarters eerst in famen ende up commen waren, zo ooc breeder blijct inden bouc De Anthonnio,Ga naar eind92 te wetene dat de Tarters hebben eenen keyser, die zij noumen den zone des levende Gods up der eerden, dat nemende uuten veerse van David, ‘Celum celi domino terram’ et cetera.Ga naar eind93 Den welken zij intituleren chan, ende es over lanc ghezijn bij hoyrien ende niet bij electien, ende voor der tijt dat zij den chan bij ghemeenen accoorde ghecoren hadden, zo woonden zij alle dispers ende verscheeden te velde in deserten, bosschen ende woustijnen, hemlieden gheneerende met beesten, dieren ende twilt te jaghen, ghenaemt (340r) in dien tijt Mongales,Ga naar eind94 ghedomineert ende onder tribuut ghehouden van eeneghen princen rontomme hemlieden gheleghen, ende principalic vanden coninc van Yndien. Dus den chan bij ghemeenen accorde ghecoren hebbende, die ghenaemt was Sijnges, of ooc zo eeneghe zegghen Canges,Ga naar eind95 twelc een zeer frisch, clouc, verstandel man was, dede al die groote multitude van volcke versamen an een groot hoogh ghebeerchte, hemlieden daer verclarende zijnen uutersten wille ende bevelende hemlieden datte tonderhoudene up tlijf.Ga naar eind96 Eerst zo beloofdense alle te gheloven anden onsteerfuelicken God, scepper ende maker van allen sienlicken ende onsienlic dijnghen, de welcke eenen yeghelicken gheven mach goet ende quaet naer zijne ordonnancie, hoe wel nochtans de zelve Tarters den zelven God noch en anbeden en anroupen noch en eeren. Hij dede hemlieden ooc beloven te laten principalic drie saken van haren ouden costumen, te wetene overspel, lueghenen ende dieften van welcken zij zeere besmedt waren, dat zij langhe wel ende ghestadelic onderhilden, maer gaet daer nu zoot hier ende elder doet, ende es te presumeren dat de zelve te bat victorie hadden int eerste van haren conquesten. Belaste hemlieden voort nemmermeer, up dat zij victorie hadden, paeys oft vrede te nemen met haerlieder frontieren, zij en haddense verwonnen of onder tribuut. Dit al belooft ende bezwooren, ende vele meer andere saken te lanc om scriven,Ga naar eind97 seyde de zelve Sijnges Chan, dat hij inden wille was of daer vooren doot te blivene, niet meer (340v) tributerer te zijne maer alle andere onder zijn tribuut te stellen met fortsen oft anders, ende gheboot ter zelver tijt dat een yeghelic met wijfs ende kinderen de deserten ende wildernessen rumen zouden, versamende teender zekerder plaetsen, om van daer voort te treckene up hare vianden, twelcke zo ghebuerde, ende versaemden in zo grooten ghetale, dat zij in corter tijt subjugierden | |
[pagina 346]
| |
alle hare ghebueren, ende wonnen tland van Yndien met fortsen, den coninc doot slaende, die doe ghenaemt was David, ende meest alle zijne edele ende princen uutghedaen de oudste dochter des selfs conincx Davids, de welke Sijnges Chan te wive nam, ende dede met haer eenen monic nestorijn, ghenaemt Rabanata, om tharen rade te zijne, die raedsman des conincx Davids ghezijn hadde, ende dit waren alle de persoonen van namen diemen leest dat vanden Yndyanen behouden ende te live bleven.Ga naar eind98 Andere vloden in diverssche heylanden ende in Abassien, daer haerlieder gheslachten hem noch houden, of eeneghe quamen haerwaerts over in manieren van gipteneers, uut vreesen der zelver Tarters. Naer de doot van Sijnges Chan rengneerde zijn zone Ocatta,Ga naar eind99 ghenouch an nemende ydolatrie, de welcke men noch in eeneghe deelen van Tartarien onderhoudt, want eeneghe eeren tvier, andere twater, zommeghe de zonne ende eeneghe de mane, ende ghemeenlic hebben zij eene vorme ghemaect van eender vrauwen van zwarten viltte, de welcke zij stellen an beede de zijden vanden inganghe van haren logijsten, die houdende in grooter (341r) weerden ende reverencien, zegghende dat datte bewaerder es van haren beesten, den zelven melc ende zuvel in sendende; hebben ooc daer in eeneghe deelen vele waer zegghers daer zij in ghelooven.Ga naar eind100 Item men houdt in Cattay eene usancie, dat zo wanneer de lieden steerven, men leyt met hemlieden int graf diverssche prondelinghen van heten, drijncken, ghelde, wapenen, cleedren ende ooc eeneghe levende dijnghenGa naar eind101 omme haerlieder nutsamichede in dander weerelt, maer ande canten haerwaerts an, zo en useertmen zulcke fantasien niet, want tvolc daer al temmer es dan elder. Luttel justicien onderhoudtmen daer, dan van vier pointen.Ga naar eind102 Te wetene, eerst zo wie blasfameert den onsteerfuelicken God, daer in zij alle gheloven, hoe zij anderssins dolen, die moet steerven; ten tweesten wie hem vervoordert, al ware hij zone oft hoyr, hem zelven chan te noummen voor hij twoordt heeft vanden volcke, moet inder ghelijcke zonder remedie steerven, zoot dicwilt ghebleken es, ende principalic an eenen prince hoyr zijnde, ghenaemt Sijungam,Ga naar eind103 den welcken zij eene cruele doot deden steerven. Ten derden zo wie daer yement vergheeft met venijne, die moet ooc steerven, want mids dat daer zo vele mijnen zijn van regale ende aersenicke, zij vreese maken dadt daer dicwilt ghebueren zoude. Item tvierde point es, zo wie de munte des chans valscht moet ooc steerven, mids datse van zo cleender saken (341v) ghemaect es, want zonder correctie elc zoudt willen doen. Dit voorseyde volc houdt boven allen anderen nacien haren chan in grooter eeren ende weerdicheden ende zijn hem ooc zeer ghehuldich ende onderdanich. Zij hebben noch eene usancie, dat als zij eeneghe brieven anden chan scriven, de plecke daer zij zijnen name scriven zouden, daer laten zij eene ydele plaetse, maer stellen den name vooren up de marge in teeckene van reverencien. Item de zelve zijn zulc, dat als bij avontueren haerlieder chan in eene bataille of rencontre ter eerden ghecommen wardt, alle diedt zien zouden of vernemen conden, zouden hem alle te voet stellen, tdangier der doot anveerdende omme haren heere te bescuddene. Item dese voorseyde zijn meest alle goede lieden van oorloghen,Ga naar eind104 principalic te peerde, zeere vaste ende wel rijdende, ghenouch gheassurert, want al ghebueret zomwijlen dat zij in darroye ghestelt zijn, nochtans gheschiet datte zo gheassurert, dat zij hem weten bij zekeren teeckenen weder te cnoopen ende versamen, bijden welcken de zelve dicwilt | |
[pagina 347]
| |
ende menichwaerf hare vianden zo neder gheleit ende verwonnen hebben. Item om sloten ende steden in te nemene zijn zij zeere expert, maer omme die te houdene en doghense niet,Ga naar eind105 want hare natuere trect al te velde te zijne ende niet bedwonghen. Zij zijn goede artchiers metten Torcxschen handboghe, zeere gheerne worstelende zo de Bortoenen ende gheerne jaghende, ende somme toutte antieren alle rebuste wercken. Maer om te voet te vechtene en zijn zij (342r) niet zeer prijselic mids dat zij zo curt ghebeent zijn, want zij en moghen niet wech. Ende omme te sprekene vander qualiteit vanden Tarters, zo zalmen weten dadt meest zijn cleene persoonen van staturen met langhen liven ende corten beenen, leelic van maecsele, met breeden aensichten, hooghen caken, luttel ghebaerdt, principalic onder den mont, met breeden nuesen; haerlieder vrouwen en zijn niet zeer zuverlic, maer vroom ende clouc mede ter oorloghen rijdende als de mans.Ga naar eind106 Item zij en estimeren gheene heleghe daghen zo de kerstenen, machometanen oft jooden, maer leven ghenouch zo natuere heescht; zij zijn alle sodomiten, ende vele verraders, want wat zij gheloven en houdens niet. Heten ooc vleeschs van meinsschen, ende drijnckent tbloet vanden ghonen die zij dootslaen oft vanghen, ende dat principalic om dat zij den lieden ontsien gheven zouden, ende finalic es een wreet quaet gheselscip.Ga naar eind107 |
|