gebragt, en genaemt was Poloniktzen, of Polontzen, hebben verdreven.
Beneffens Caffa, zijn noch verscheidene andere plaetzen op dit Eiland, die onder den Turk gehooren. Daer zoude in de Stad Caffa verscheidene, zoo Grieksche, Armenische, als Latynsche Christen Kerken zijn.
De Veldtochten dezer Crimmen gaenal te Paerd, en zoo gezwind, dat zy eens quamen gereist met tachentig duizend man, uit haer Landstreek, tot Canatop, meer als honderd vyftig myl, in elf dagen.
Paerde-vleesch onder den Zadel, is, by haest, hun spys, als wanneer het zweet des Paerds de zauce zy. Haer Paerden zijn snel lopend, en sterk: doen daegs eene streek, zonder rusten. Haer Tael komt met 't Turks bykans over een, en verschilt als Hoog-en Neder-duitsch. Zijn geboorene vyanden van de Christenen, en meinen God daer mede dienst te doen. Onder zich, en in 't byzonder, zijn zy rechtvaerdig, en woord-houdende: niet bedriegelijk: geven zelden valsche getuigenisse. Zy zijn wel Leen-mannen der Turken, doch echter wyst den Chan zijn Navolger aen. De Turk zend aldaer, by verandering van Chan, eenen Standaerd. Zy konnen op de been brengen twee honderd duizend man. Zy vechten by hoopen, ongeschikt, in 't wild, van drie of vier duizend man t'effens. Honderd treden verre reiken hare Pylen toe. Zy onthalen hunne Slaven, die zy in 't Land houden, en tot den Akkerbouw en Schapen-hoeding gebruiken, als haer eigen zelven. Zy dooden niet gaern haer vyanden; wes zy strikken mede voeren, die zy de vyanden om den hals werpen, welke, zy van 't Paerd rukken, en mede slepen.
Zy woonen noode lang op een plaets; waerom onder hun een vloek is, die zy in toorn malkander wenschen, dat zy moge woonen als Christenen, en hun eigen drek rieken: en of zy schoon Steden bezitten, van ouds door de Christenen gebouwt, zoo houden zy zich echter meest te Velde, en beminnen de verhuizinge. En gelijk zy plat en leelijk van aenzicht zijn, zoo vind men echter veele den Europische Christenen gelijk, onder haer; 't geen ontstaet, om dat zy zoo veel Poolen, Lijflanders, en andere Christenen, weg-gevoert hebbende, daer door vermengzel van Volkaert hebben bekomen.
In het Crimsche Tartarye word nu gezegt, zeven voorname Steden te zijn, behalven de kleinderen: als, Caffa, (welke plaets, als gezegt, onder het Turksche gebied staet) die de voornaemste is; Criminda, of Crimensa, Carasu, Bachasarai, Giuslene, Baluchelava, en Chierche. Ieder Dorp heeft een Put; waerom de Dorpen ook Coi, of Put genaemt worden.
De Crim Tartersche Konink, of Chan, noemt zich in zijne Tituls Konink der Nagaeyers, Cirkassers, Konink van Malibase, en groot Tartarye.
Het Land is plat; en vermits 't veeltyds daer hard waeid, de Lucht zeer kout, niets hebbende tot beschutting. Daer zijn vier Rivieren, doch niet zeer zwaer, en ondiep: zy zijn genaemt Alma, Cabarta, Bejesula, en Carasu, daer een houten brug over legt, aen de Stad Carasu. Daer zijn schoone Weiden, en Vee overvloedig, Koeyen, Schapen, Kemels met twee bulten, en veel gevogelte. Daer is goed Water, doch het beste omtrent de Zee-kant. Visch valt daer overvloedig.
Aen de Zee-kanten wast veel vrucht, van Appels, Peeren, Pruimen, en Karzen; maer binnens Lands, op de vlakte, wasschen zelve geen Boomen, als alleen aen de Oevers van de Rivieren. Tulpen wasschen aldaer overvloedig in het wild. Daer en is geen wreed gedierte; maer Hazen, in overvloed, die zy met Honden en Valken vangen.
Deze Tarters eeten weinig Brood, doch veel Vleesch. Haren aengenaemsten drank is Paerde-melk, die zy op een byzondere wyze weten toe te maken, zoo, dat daer van dronken worden. Zy zijn gewoon op Feesten in 't ronde, en elk even veel te drinken. Eeten op de aerde neder gezeten, aen een Lederen Kleed, of Tapyt, daer zy mede op zitten: en of zy schoon veel Melk hebben, zoo maken zy echter slechte Kaes. Zy zijn zeer gastvry: de vremde worden onder hen wel onthaelt.
Als zy Wyven ten huuwelijk nemen, word de Coggia, of Priester, tot getuigen van 't verbond genomen, en der belofte, die 'er tot den Bruid-schat, over en weder gedaen worden. Zy belooven zoo weinig als 't mogelijk is. Het Feest duurt drie dagen. Zy nemen zoo veel Vrouwen als voeden konnen; behalven de Slavinnen, die mede voor By-wyven dienen; doch dezer Kinderen door de Vader, als het Luiden van gemeene staet zijn, worden verkoft.
Den oorlog is haer meeste konst. Zy weten, zonder nootwendigheden of trein na te voeren, veele Maenden zomtyds om te trekken. Elk draegt alle zijn behoeften by zich op het Paerd: den Zadel dient voor 't oorkussen: het kleed voor bultzak; en den mantel voor Tente, die zy met houtjes opzetten. Hare Paerden gaen nimmer onder dak; zelfs in de Winter, weten zy het