Marcel l'Herbier en zijn weg naar de filmkunst
Het is veel bevredigender, slechte films te maken dan goede. Want slechte films zijn doorgaans zeer slecht, terwijl goede films altijd nog maar relatief goed zijn.
Zoo is het ook veel bevredigender, ouderwetsche films te maken dan moderne. Want ouderwetsche films blijven hun leven lang ouderwetsch, terwijl moderne films hoogstens een jaar modern blijven.
De filmkunst doorleeft nu eenmaal een eeuwigheid per jaar, evenals de radio, de beurs en de mode.
Zij heeft trouwens met alle drie een eigenschap gemeen: met de radio de ontwikkelingskoorts van haar techniek; met de mode het meedeinen met de wisselvalligheid der massa; met de beurs haar afhankelijkheid van de groote financieele politiek.
Mèt de filmkunst veranderen de filmkunstenaars, en in hetzelfde duizelingwekkende tempo. Zooals we bij de schilderkunst kunnen spreken van de perioden vóór en na de gebroeders Van Eyck, zoo kunnen we bij de filmkunst de perioden vóór en na duizend technische verbeteringen onderscheiden. ‘Es wächst der Mensch in seinen grossen... Entdeckungen.’ De cinematografie is wel zéér een kunst, die uit de stof geboren is.
Interessant is, in een menschelijke figuur deze groei eener kunst zich te zien concentreeren. Marcel l'Herbier, thans de voornaamste Fransche filmregisseur, was vóór den oorlog niets anders dan meester in de rechten en modern mensch. Gepassionneerd voor de filmkunst, waarvan Frankrijk toen de leiding had, schreef hij in een loopgraaf een scenario. Het werd aangenomen en uitgevoerd. Al gauw werd l'Herbiers contact met de filmindustrie inniger. Hij mocht zelfs een film regisseeren. En als enthousiasteling lanceerde hij de beroemdee frase: ‘Le cinématographe est la machine idéale à imprimer la vie’. En in dien tijd stond l'Herbier met al zijn enthousiasme heel wat verder van het cinéastisch ideaal, dan nu hij als cynicus het bestaan van alle filmkunst loochent.
Van zijn ideaal van de volkomenst naturalistische levensproductie kwam l'Herbier al spoedig terug, om zich aan te sluiten bij de moderne Fransche psychologen. Hier ontaardt zijn oeuvre